Ga naar inhoud

niet meer afvallen en aankomen


Guus

Aanbevolen berichten

Ik open maar even een nieuw topic want anders wordt het wel heel onoverzichtelijk allemaal!

Zoals in het vorige topic staat zit Babs niet helemaal lekker in haar vel. In eerste instantie dachten ze dat ze blaaszand had, daarna kwamen ze er achter dat ze nierfalen heeft en dat haar blaas niet te zien is op een rontgenfoto dus dat het blaaszand wel mee valt.

Vervolgens denken ze dat het nierfalen komt van EC. Ze wordt hier dus voor behandeld.

Sinds 26 oktober zijn we dus al aan het sukkelen. Op 26 oktober is besloten haar geen biks meer te geven voor het blaaszand.

16 november is ze onderzocht waar dus EC uit kwam. Vanaf dat moment is er met de DA afgesproken haar weer wat biks te gaan geven omdat ze in 2 weken tijd 500 gram was afgevallen.

Ik heb de 2 konijnen nu op 50 gram biks per dag (voor beide). Daarnaast krijgen ze ontzettend veel hooi, wat ook echt opgegeten wordt, andijvie, komkommer, tomaat, wortel, wortelloof, peterselie en paprika.

Ook krijgen ze iedere dag een paar rozijntjes...

Babs is nu echt vel overbeen! Ze woog toen ze bij ons kwam in augustus ruim 2,5 kg.

Toen wij 26 oktober naar de DA zijn geweest woog ze 2,3 kg

16 november woog ze 1,863

en nu vandaag woog ze 1,830

Ze is dus weer afgevallen!

Ik geef al bewust 'dikmakertjes zoals wortels en rozijntjes' maar wat kan ik nog meer doen?

Ze mogen nog niet te veel biks vanwege het blaaszand maar wat kan ik doen om haar wel aan te laten komen??

Het is een beetje lang verhaal geworden maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk omschrijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee, bij Indy is het weliswaar niet zo erg en ook niet helemaal dezelfde situatie, maar ik krijg er ook niks bij op.. Gaat gelukkig ook niks af, dat scheelt..

Weet trouwens niet of die 33 gram heel veel uitmaakt, kan ook zijn dat ze de vorige keer net gegeten had.. Of nu net geplast ofzo.. Maar dan nog zit je met het probleem dat ze niet aankomt.

Pff, het blijft lastig hè..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet dat het niet heel erg veel is maar aangezien ik flink aan het voeren ben had ik toch wel verwacht en gehoopt dat ze wat bij zou gekomen zijn!!

Guus is wel iets aangekomen, 40 gram ofzo, ook niet heel veel maar het is wel iets... Maar hij had het ook niet zo nodig (was wel afgevallen) maar Babs is echt heel erg mager!!

Wat zitten we toch in het zelfde schuitje met de konijnen he, Iris!

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat guus "Echte nierproblemen die echt van de nieren alleen af kwamen waren erger geweest! "

Uit je vorige berichtje las ik bovenstaande, misschien heb je inmiddels wel begrepen dat de nierproblemen wel degelijk door haar nieren komen alleen is EC de oorzaak.

Ook las ik dat je 6 weken panacur wilde geven.

Dit is wat Dierenkliniek Wilhelminapark aanraadt bij EC:

Welke medicjnen zijn geschikt om een nier en blaasprobleem door E. cuniculi te behandelen:

  • Fenbendazol = Panacur 20 mg/kg LG (gedurende 3 maanden!)
  • Dexamethason injecties gedurende 3 dagen om zwelling en ontsteking af te remmen
  • Na die 3 dagen gaan we metacam geven (= een pijnstiller / ontstekingsremmer)dit kan niet samen met dexamethason gegeven worden
  • Vitamine B injecties om de zenuwcellen te herstellen
  • Carbachol om de blaas zich samen te laten spannen (indien de blaas een verlamming heeft)
  • Indien er ook een huidontsteking of urinebrand aanwezig is geven we Duplocilline (= een antibioticum)

Volgens mij had je zelf ook al op de site van hun gekeken maar voor het geval dat toch even een link over EC:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Misschien kan je even een belletje of mail doen naar het Wilhelminapark wat betreft het afvallen aangezien zij uitgebreid onderzoek doen naar het behandelen van EC.

Weet je ook of haar nieren het nog wel doen?

Bij Deugniet was ook nierfalen geconstateerd (tevens nierstenen), zij heeft 3 dagen aan het infuus gelegen en hier kwam uiteindelijk uit dat haar nieren het niet meer deden.

Ik wens je heel veel sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, SS werkt normaal prima om ze redelijk snel terug op normaal gewicht te krijgen...

Maar zolang ze echt last heeft van de EC, is het erg moeilijk ze terug op gewicht te krijgen hoor.

Desnoods toch eens op zoek gaan naar de Bunny Basics T van Oxbow. Dan kan je een tijdje meer biks geven. En moet je je niet zo'n zorgen maken om de calcium, want het gehalte in die biks is heel erg laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga even alle berichtjes een voor 1 beantwoorden hoor anders wordt het erg onoverzichtelijk!!

Ik kies altijd voor kwaliteit van leven ipv kwantiteit......dus als ze zo mager is zou ik wel meer bix geven met zo min mogelijk calsium.....drinkt ze wel voldoende dat haar blaas regelmatig geleegd word?

Ze drinkt heel erg veel! Het was zo'n 700 ml per dag... nu is het wel iets minder geworden maar nog steeds erg veel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat guus "Echte nierproblemen die echt van de nieren alleen af kwamen waren erger geweest! "

Uit je vorige berichtje las ik bovenstaande, misschien heb je inmiddels wel begrepen dat de nierproblemen wel degelijk door haar nieren komen alleen is EC de oorzaak.

Ook las ik dat je 6 weken panacur wilde geven.

Dit is wat Dierenkliniek Wilhelminapark aanraadt bij EC:

Welke medicjnen zijn geschikt om een nier en blaasprobleem door E. cuniculi te behandelen:

  • Fenbendazol = Panacur 20 mg/kg LG (gedurende 3 maanden!)
  • Dexamethason injecties gedurende 3 dagen om zwelling en ontsteking af te remmen
  • Na die 3 dagen gaan we metacam geven (= een pijnstiller / ontstekingsremmer)dit kan niet samen met dexamethason gegeven worden
  • Vitamine B injecties om de zenuwcellen te herstellen
  • Carbachol om de blaas zich samen te laten spannen (indien de blaas een verlamming heeft)
  • Indien er ook een huidontsteking of urinebrand aanwezig is geven we Duplocilline (= een antibioticum)

Volgens mij had je zelf ook al op de site van hun gekeken maar voor het geval dat toch even een link over EC:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Misschien kan je even een belletje of mail doen naar het Wilhelminapark wat betreft het afvallen aangezien zij uitgebreid onderzoek doen naar het behandelen van EC.

Weet je ook of haar nieren het nog wel doen?

Bij Deugniet was ook nierfalen geconstateerd (tevens nierstenen), zij heeft 3 dagen aan het infuus gelegen en hier kwam uiteindelijk uit dat haar nieren het niet meer deden.

Ik wens je heel veel sterkte!!

Ik heb zeker al op die site gekeken!

De arts wilt contact houden en ik heb dan ook maar voor 3 weken panacur mee gekregen. Na 3 weken moet ik dus weer contact opnemen en dan krijg ik weer meer... zo blijft het voorlopig gaan!!

Haar nieren werken nog wel... niet zo als het echt hoort maar ze werken wel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ze heeft geen wormen toevallig? Want dan komen konijntjes ook niet aan toch?

Zou wel kunnen opzich. Maar op dit moment krijgt Babs panacur tegen de EC, Panacur is een ontwormingsmiddel eigenlijk, dus dan zou ze over een week ofzo (weet niet hoe lang je al bezig bent Suus?) van eventuele wormen af moeten zijn..

Iris heeft inderdaad gelijk, ze krijgt al panacur en dat ontwormt inderdaad!

Ze krijgen het nu een week, vorige week maandag ben ik begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, SS werkt normaal prima om ze redelijk snel terug op normaal gewicht te krijgen...

Maar zolang ze echt last heeft van de EC, is het erg moeilijk ze terug op gewicht te krijgen hoor.

Desnoods toch eens op zoek gaan naar de Bunny Basics T van Oxbow. Dan kan je een tijdje meer biks geven. En moet je je niet zo'n zorgen maken om de calcium, want het gehalte in die biks is heel erg laag.

Waar zou ik aan de bunny basiscs T van Oxbow kunnen komen? Heeft iemand daar een idee van?

Ik heb al even op google gekeken maar daar word ik niet veel wijzer van...

Ik zal morgen nog wel even verder zoeken, ben nu erg moe! (Fijn ouderavonden!!)

Iedereen al ontzettend bedankt voor alle tips en ideeën!

Ik ben er erg blij mee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat mensen er goede ervaringen mee hebben maar ik heb gewoon geen goed gevoel over webwinkels e.d. dus doe ik dat liever niet...

Heb deze discussie al vaker gevoerd... dus ga er niet te veel op in als je het niet erg vind maar ik hoop dat je het wel begrijpt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn idd enkele DA'en die het verkopen.

Ik ken er hier tot nu toe 2 in BE, maar daar ben je natuurlijk niet veel mee.

Het is wel zo, dat als je het hier koopt, het nogal prijzig is... De DA'en die het verkopen hebben er invoerkosten en transportkosten op betaald én dan nog een deel winst voor hun.

Je zou oxbow wel eens kunnen mailen. Volgens mij kunnen zij je wel zeggen waar ze in NL leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .