Ga naar inhoud

haakjes


miesje890

Aanbevolen berichten

Haakjes hebben o.a. te maken met een verkeerde stand van de kiezen, die slijten niet goed of verkeerd af. Heeft volgens mij nog het meest te maken met vezelarme voeding. Mijn konijn heeft van z'n leven volgens mij nog geen spriet hooi naar binnen gewerkt en na zes jaar begon dat nu resultaten te tonen: Inderdaad haakjes. Die zij nonder narcose weggevijlt.

Ik gaf inderdaad gemengd voer, maar ik denk dat het gebrek aan hooi een groter probleem was. Inmiddels geef ik SS Mature met 22% vezels om het gebrek aan hooi te compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haakjes hebben volgens mij niets met de voeding te maken maar is dat puur een verkeerde stand van de tanden of kiezen. (is ook ervelijk) gewoon een vijl kopen en regelmatig bijvijlen.

Hallo doe eens even normaal zeg! Mag hopen dat jouw konijn geen haken op de kiezen heeft, arm ding.

Miesje, mijn konijnen staan nu dus op een "dieet" van voornamelijk hooi, hooi en nog meer hooi. Ze krijgen ook nog biks en groenten en nu blijven de haken van Nijn wel wat langer weg. Het is bij hem een erfelijke afwijking, zijn ouders&broertje hebben het ook. Het verkeerd afslijten van de kiezen kan idd ook door een verkeerde stand van de kaak te maken te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik ook een combinatie van.. Wat de DA waar ik met Indy geweest ben vorige week zei, was dat als ze eenmaal haken hebben gehad, de stand van de kiezen gewoon niet helemaal goed meer is waardoor de haakjes vrijwel altijd terug komen. Dit kun je wel uitstellen met vezelrijke voeding, maar toch.. Eigenlijk is het onvermijdelijk. Dit verklaart echter niet hoe die haken er de allereerste keer kwamen, dus dat weet ik ook niet echt.

Denk dat een verkeerde stand van de kiezen toch de grootste veroorzaker is.

En Micky999, doe toch normaal.. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

haakjes hebben volgens mij niets met de voeding te maken maar is dat puur een verkeerde stand van de tanden of kiezen. (is ook ervelijk) gewoon een vijl kopen en regelmatig bijvijlen.

Ik mag echt hopen dat je echt geen vijl koopt en ze bijvijlt.. als dat wel zo is kom ik even jou tanden vijlen :grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met voeding kun je mss terugkomende haakjes uitstellen, maar het is grotendeels erfelijk bepaald.

Daarnaast kan het ook door ouderdom komen.

Konijnen die vroeger nooit haakjes hebben gehad, kunnen dit op latere leeftijd alsnog krijgen.

Zoiets moet je altijd heel goed in de gaten houden & niet uitsluiten bij een konijn dat ineens niet meer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom weeg ik mijn konijnen regelmatig. Sommige mensen vinden dat overdreven, maar Indy is 100 (en twee dagen later bij de DA bleek daar nog 50 gram bij te zijn gekomen) afgevallen en wat blijkt? Er zit wel weer een beginnende haak... Al merk je waarschijnlijk eerder aan slechter eten dat ze haakjes hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je niet zien, het gaat nl. niet om de voortanden maar om de (achterste) kiezen. Alleen een DA kan dat zien met een speciaal dingetje, en soms zelfs dan niet, dan moet er echt onder narcose gekeken worden.

Oh oke, dan heeft hij ze denk ik niet hij eet gewoon goed ;), Weet jij toevallig vat die bultjes langs zijn ondertanden zijn kan dat komen doordat zijn tanden laatst waren afgebroken(was op de vijverrand gevallen toen hij niet uitkwam met het erover springen in een hyperbui)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee wat voor bultjes je bedoelt, maar als hij zijn tanden laatst heeft afgebroken lijkt dat me een hele logische oorzaak.. Ik zou er wel even mee heen gaan.

Ja, was al naar de da toen geweest voor zijn tandjes die afgebroken waren. Hij lijkt er trouwens geen last van te hebben.

Het zijn gewoon twee bultjes zelfde kleur als zijn tandvlees, had iets over absessen gelezen zou dat het kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, was al naar de da toen geweest voor zijn tandjes die afgebroken waren. Hij lijkt er trouwens geen last van te hebben.

Het zijn gewoon twee bultjes zelfde kleur als zijn tandvlees, had iets over absessen gelezen zou dat het kunnen zijn?

Ik denk dat de bultjes die jij bedoelt gewoon zijn tandvlees is! Vooral als het dezelfe kleur heeft als tandvlees. Eén van mijn konijnen heeft geen voortanden meer. Op de plek waar die horen te zitten, zit er alleen tandvlees en dat is niet zoals bij ons mensen 1 lange bult/rug, maar het zijn 2 bultjes, voor elke tand 1.

Om nog even op de haken terug te komen. Volgens mij is een groot deel genetisch bepaald. Sprokkel heeft dus geen voortanden meer, die zijn bij zijn vorige eigenaar verwijderd omdat het schots en scheef groeide. Zijn hele gebit is eigenlijk slecht. Hij mist ook nog een aantal kiezen. Volgens de DA zijn die niet getrokken, maar heeft hij ze waarschijnlijk nooit gehad. Ik heb dus waarschijnlijk zo'n mooi inteelt dierenwinkel konijntje (voor de duidelijkheid hij komt uit een opvang). Hij heeft verder ook last van haken op zijn kizen en die laat ik nu om de 4 maand nakijken en bijvijlen (en dat hoeft dus niet onder narcose!!).

En Micky, ik denk niet dat jij de instrumenten hebt om goed in een konijnen bek te kijken om te kunnen vijlen, du slaat zoiets ajb aan een DA over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe dacht je dan dat de dierenarts dat deed? of hij het nou doet of ik, dat maakt dan ook niet meer uit.:grrrrrr:

Zolang jij niet het papiertje hebt om jezelf een da te noemen mag je dit absoluut niet doen.

Ik ga toch ook niet even een boor kopen om in jou tanden te boren.. doet de tandarts ook, dus of hij het nou doet of ik ????? :duivel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .