Ga naar inhoud

Konijn eet groenten niet. Wat te doen?


Faith

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

ik heb een vraagje over mijn konijntje Baila van 7 maanden oud.

Omdat ze blaasgruis heeft, en omdat het nou eenmaal gezond is dat ze niet alleen biks eten, heb ik geprobeerd biks af te bouwen i.v.m. calcium dat hierin zit. Ik wilde haar nu tomaat en komkommer geven, omdat hier weinig calcium in zit (volgens deze site).

Haar zusje Lady smult hiervan, at al snel een halve tomaat per dag en stukken komkommer, en bovendien mandarijn. Baila raakt het echter nauwelijks aan. Als ze veel tijd krijgt en ik een beginnetje voor haar maakt bij de tomaat eet ze het wel, maar meestal is Lady haar dan al voor en die krijgt dan bijna diarree omdat ze er teveel van eet.

Ik wil ze liever niet te lang uit elkaar halen, omdat ze dan weer helemaal opnieuw rangorde moeten bepalen en er weer stress is in het hok. Heb net bleekselderij geprobeerd, en hoewel ze hier eerder wel van at had ze geen interesse. Hooi eet ze wel, maar het is niet zo, dat ze hier voortdurend op zit te knagen (ik lees wel eens, dat dit moet voor hun tanden en darmen). Ze eet ook banaan, maar grote hoeveelheden hiervan zijn volgens mij niet echt gezond voor een konijn (veel suiker?). Mandarijn eet ze niet.

Omdat ik me een beetje zorgen maak dat haar darmen komen stil te liggen heb ik net maar wat biks gegeven (Hope Farms) en dat eet ze wel gewoon. Ze is al niet erg dik, dus ik maak me een beetje zorgen dat ze op deze manier snel zal vermageren. Ik heb helaas geen nauwkeurige weegschaal, dus ik kan haar niet goed wegen, maar nu ze 2 dagen heel weinig biks heeft gehad (kleine handjevol) begin ik haar botjes al een beetje te voelen.

Hebben jullie misschien tips wat ik nu verder moet doen? Moet ik Baila dan toch maar biks geven en me er bij neerleggen dat ze dan geen groente eet? Is er een manier om ervoor te zorgen dat het ene konijn het voer van het andere konijn niet opeet? Wie heeft hier ervaring mee? Kan het zijn dat Baila het gewoon niet eet, omdat er iets met haar tanden is? Hoe check ik dat? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik blijf het lastig vinden om ze genoeg en gezond te voeden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks. Dat is zeker een handig overzicht. Ik ga eens kijken of Baila misschien gewoon een dure smaak heeft:yes:...

Ben vandaag al naar de winkel geweest, dus dat wordt morgen maar ik houd jullie op de hoogte! Hebben anderen misschien nog ideeen hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaat, komkommer en bleekselderij lusten ze hier ook niet...

Ik geef; wortel, appel, mandarijn, radijs, witlof, andijvie, peterselie, selderij, dille, koriander

Dus misschien iets anders proberen?? witlof en andijvie zijn meestal bij alle konijnen favoriet! Maar ik zag dat in andijvie vrij veel calcium in zat...... dsu witlof???

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je konijn gewoon een beetje aan de groentes moet wennen. Bij alles wat ze nog nooit gehad heeft, haalt Minky hier ook haar neus op. Als we het steeds neer blijven leggen, en ze ziet dat Nijn het gewoon eet, begint ze er na een paar dagen vaak toch van te eten en vind ze het vaak ook lekker! Misschet dat dit voor Baila ook geldt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde rozenbottels zitten in kruidenhooi dat we gewoon bij onze dierenwinkel (tuincentrum Ranzijn) halen van het merk Barn-i. Zij hebben allerlei smaken hooi en onze nijnen zijn er echt gek op. In de zomer heb ik zelf ook rozenbottels geplukt en (na grondig wassen) een uur in de oven op 100 graden gedaan. Dat vonden ze ook lekker.

Misschien dat je ook nog cranberries kunt proberen: die zijn ook volop te krijgen in deze tijd van het jaar en die zijn ook erg goed tegen blaasproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in Clacium in groente:

edit: reacties op

ik denk dat ik wel weet waarom de DA rabarber opperde. dat bevat namelijk oxaalzuur, en dat lost de calcium in de blaas op. dat vormt namelijk samen calciumoxalaat, en dat wordt dan weer uitgeplast. tenminste...ik ga er vanuit dat het bij konijnen ook zo werkt (voor mensen namelijk wel). maar als rabarber giftig is, is dit natuurlijk geen slim advies. dan zou je wel even kunnen checken of een konijn veenbes/cranberry mag hebben, dat is namelijk ook goed tegen blaasontsteking/gruis

=

Ja over cranberry heb ik ook al na zitten denken... maar dat bevat veel vitamine C geloof ik en dat hoeven ze weer niet zo veel te hebben volgens mij (ik kan het ook mis hebben hoor!)

Ik heb de DA gisteren een mail gestuurd over de rabarber... nog geen reactie op gehad!

&

Volgens mij werkt dat voor konijnen juist niet zo, want calciumoxalaat is namelijk het hoofdbestanddeel van blaasgruis&blaasstenen.
aangepast door Catelootje!
Link naar reactie
Delen op andere sites

ha ha, lekker verwarrend dan! Ik geef ze voorlopig nog maar even geen cranberries en rabarber. Heb net een voedings-schemaatje gemaakt voor Baila en Lady, want het begon knap verwarrend te worden wat de één wel lust en de ander niet, en aan welke groente welk konijn nou wel gewend was of juist nog moest wennen etc...

Lady krijgt inmiddels (over 's ochtends en 's avonds verspreid) een tomaat per dag, een paar plakjes komkommer, 3 partjes mandarijn, 1 blaadjes witlof en paar paar stukjes biks als soort van snoepjes. Baila krijgt een halve tomaat, 1 plakje komkommer, 1 plakje banaan, 1 blaadje witlof (nog steeds ingesmeerd met banaan) en ook paar stukjes biks. En allebei steeds nieuw vers hooi. Volgens mij gaat het helemaal goed komen! Ik zie weinig 'tandpasta'-plasjes meer, dus het groente-en hooi-dieet lijkt een succes...Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Faith, ik zie dat je mijn topic over calcium in groente gelezen hebt... dan heb je het gedeelte over de rabarber dus ook gelezen!!

Ik zou zeggen lees dat deel nog eens, zeker als je van plan bent het te gaan geven! :)

Misschien is het een idee om je konijnen voorlopig even apart te voeren? Dan weet je precies wie wat eet en hoe en wat...

Succes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in elk geval (ook) wat andere groentes proberen.. Mijn konijnen lusten ook geen tomaat, banaan of mandarijn. Misschien dat je wat aan dit topic hebt?

http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/29674-calcium-groente.html

is er ook een lijst met suikers want ik vraAG mij dus af hoeveel suiker zit er in vind die lijst met calcium wel heel handig

Link naar reactie
Delen op andere sites

is er ook een lijst met suikers want ik vraAG mij dus af hoeveel suiker zit er in vind die lijst met calcium wel heel handig

Die lijst is er niet maar je kan op de site waar ik dus die calcium gevonden heb (de link staat er vast ergens vermoemd) ook wel de suikers kunnen vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Guus, was dat dat deel waar staat dat de bladeren toxisch zijn, niet de stengels zelf? Heb je zelf je konijnen wel eens rabarber gegeven?

Inmiddels voer ik ze trouwens ook apart, want het koppelen is mislukt helaas, dus ze zitten elk in een andere kooi. Niet erg leuk, maar met eten geven wel erg handig! Nu kan Lady Baila's eten niet meer opeten!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .