Ga naar inhoud

biks?


babsske

Aanbevolen berichten

hallo lieve dieren vrienden,

ik weet dat ik nu ontzettend dom over ga komen en als nog mijn exusses!

ook schaam ik mijn best veel:$,sorry

:bounce:ik ben niet zo heel lang lid van deze site maar aldoende leerd men veel dingen.Ik lees regeldmatig dat jullie konijnen houders biks aan jullie dieren geven?kan iemand mij meschien een afbeelding sturen van hoe die eruit zien?

Want als het waar is wat ik denk wat het is, eten mijn konijnen het hier vrij weinig tot niks. IK denk dat biks ook in gemende konijnenvoeren zitten die staafjes??alleen onze konijnen eten dat echt niet op?

Willen jullie mij dan vertellen hoe jullie deze voeren?want die staafjes heb je ook met een smaakje maar die hebben ze hier ook niet echt graag.

sorry voor mijn domme opmerking maar ik zou het niet weten?

groetjes babs

aangepast door babsske
Link naar reactie
Delen op andere sites

domme vragen zijn er niet

ik geef mijn konijnen SS siense selective voor

die staafjes zijn heel groot en broos zien ze eruit (krokant zeg maar)

die staafjes die jij bedoeld in gemengd voer eten een hoop konijnen niet

dus wellicht een idee een zak SS te gaan halen en die geven

r zijn ook andere voeren die goed zij hoor maar ik geef mijn konijn dit

die staafjes die ik daarvoor had eet hij nu echt niet meer en zijn er niet in smaken

hopelijk weet je zo voldoende

liefs ilonka

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat de biks maar eens gewoon in het bakje liggen tot ze het zelf op eten. en niet bijvullen. Als je niet te veel voert eten ze het vanzelf wel op, maar je nijn weet nu dat hij toch wel weer dat andere lekkerdere snoepgoed krijgt, dus waarom zou hij die biks opeten? (omdat hij het nodig heeft maar zo denkt een nijn niet.)

wat beaglewoman zegt (dat veel konijnen dit niet lusten) ben ik het niet mee eens. Ik geef sochtend gewone biks (kenner konijnenkorrel) en savonds ss, sochtends is hij net zo blij met zn biks als savonds. en bij ons in de winkel krijgen ze allleen maar konijnenkorrel en dat eten ze allemaal met smaak. Mijn advies: geef alleen biks, dasn eten ze het wel. gemengd voer moet je zo precies ofgewogen geven anders worden erg snel te dik en hebben ze te weinig voedingstoffen binnen. met biks heb je minder snel dikke konijnen (als je het afgepast geeft: dus 20 gram per kg vollwassen gewicht (10-15 gram bij ss) en eten ze niet selectief waardoor ze alle voedingstoffen binnen krigjen die ze van de biks nodig hebben (naast voldoende groenten natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook SS gemengd met Science Mature.

foto0062.jpg

Links Science Mature (voor het oudere konijn) & rechts de Science Selective.

De zakken hiervan zien er zo uit:

foto0059.jpg

Jouw konijnen zijn een typisch geval van selectief eetgedrag door gemengd voer.

Mijn advies is om hiervan af te stappen & ze over laten gaan naar pure bix of SS.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt denk ik inderdaad beter overstappen op alleen biks ipv gemengd voer. maar meng het dan wel rustig, zodat je nijnen niet ineens heel ander voer krijgen, daar kunnen ze namelijk diarree van krijgen.

en misschien geef je ook wel wat veel voer, dan laten ze ook de minder lekkere dingen liggen, en eten ze alleen de "snoepjes" uit het voer. ik zou zeggen, weeg je konijnen eens, en hou dan als richtlijn aan dat je 25 gram biks, of 5 gram science selective, per kilo lichaamsgewicht geeft. geef daarnaast altijd onbeperkt hooi, en geef ze wat lekker groenvoer (dit ook opbouwen, dus niet in eens een heel stuk andijvie geven ofzo, begin met het formaat van een postzegel), en je kunt er zo goed als zeker van zijn dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eigenlijk nog een vraag, ik heb 2 konijnen en 1 cavia,

het konijn buitenen decavia zijn goed op gewicht het konijn wat goed op gewicht zit heeft apart voerin verband met zijn darmpjes(die werken niet honderd %)

maar het konijn binnen loopt vanaf 4 uur los in ons huis, krijgt 35 gram gemengd voer onbeperkt hooi en elkedag een stukje groente, voer krijgt hij in de morgen en het stukje groen in de avond...

mijn konijn is veel te zwaar en ik moest dit aanhouden om het beestje iets af te laten vallen. echter vind ik dit erg weinig voor mijn gevoel kan iemand mij adviesgeven hoe ikmijn diertje kan laten afvallen??

ik heb net gehoord dat het voer niet goedis dus ik ga eerdaags over stappen op ss..

ik heb een konijn uit de dierenwinkel dus volgens mij hoort hij rond de 3,5 kiloo maximaal te wegen.. hij weegt echter 4,5 en zit voornamelijk rond zijn buik en is echt waarte zwaar... hij loopt wel genoeg rond en rent heel vasak als een malloot door de kamer..

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van iedere bix kan je konijn dik worden, als je er teveel van geeft.

Om hem af te laten vallen mag je gerust de bix een dag weglaten.

Daarnaast zou ik ook de dagelijkse hoeveelheid gram gaan minderen.

Het belangrijkste voor een konijn is hooi.

Dit is de basisvoeding & mag je dan ook nooit weghalen.

Bix is als aanvulling, voor erbij.

Bepaalde groenten zijn ook dikmakers zoals bijv. wortels.

Dit zou ik dan ook weglaten.

Ik zou hem voorlopig ook even geen fruit & snoepjes meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm ik weet niet of ik 'm helemaal snap..

Van wie heb je het advies gekregen 35 gram gemengd voer te geven? DA? Opzich geeft die zulk advies niet voor niets natuurlijk.

Wat ik zou doen is overstappen op SS en er dan vanuit gaan dat het konijn 3,5 hoort te wegen en dan 3,5 x 10 gram doen. Dan kom je uit op 35 gram SS. Dat is niet weinig, wat je nu geeft opzich ook niet eigenlijk. Maar ik kan me voorstellen dat het zo overkomt. Wat je daar aan kunt doen is heel simpel: Meer groente geven. Groente maakt niet dik (fruit wel!) en daar kun je rustig een paar honderd gram van geven op een dag. Vaak vinden ze dit nog lekkerder of in elk geval net zo lekker als biks en ze doen er ook veel langer over, de biks is hier zo weg maar hun portie groente moeten ze wel een uurtje mee bezig.

Groente en hooi zijn oneindig veel belangrijker dan biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .