Ga naar inhoud

nieuw konijn heeft kale plekken en vies kontje


nicole1990

Aanbevolen berichten

het probleem is dat ze bijna niet eet van het biks.. misschien dat ze aan het nieuwe voer moet wennen? ze eet nog wel steeds veel hooi.

maar 100 gram is echt heel veel, dacht ook gelezen te hebben 20 tot 25 gram per kilo lichaamsgewicht. maar dit zeker omdat ze te dun is?

bedankt voor je adviezen!

Science Selective moet je 10 tot 15 gram per kilo volwassen lichaams gewicht geven. Nu weegt ze zo'n twee kilo, maar uiteindelijk moeten dat er véél meer worden, ik geloof wel zo'n acht kilo? Dus acht keer vijftien gram. Altijd rekening mee houden dat het per kilo volwassen gewicht gaat. Ik zou gewoon aanhouden wat Bunny Ranch Chanty zei, 100 gram per dag. Dat eet ze nu misschien nog niet, maar dat komt vanzelf wel. Ze heeft een hoop meegemaakt en voelt zich niet lekker, dan eten ze nooit echt biks. Gelukkig eet ze wel hooi en dat is het belangrijkste.

Verschrikkelijk zo'n fokker, bah! Maar volgens mij is ze goed terecht gekomen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oke doe ik. Ik ga maandag wat groentes halen en dan kunnen we beginnen met het opbouwen van het groenvoer. Volgens mij heb ik nu nog alleen komkommer en misschien wat brocolli..(ik doe echt boodschappen als een studente dus er is weinig groente en fruit in huis..)

Ze heeft net wel even maar haar neus in de biks gezeten, maar er is maar echt weinig uit. Gelukkig eet ze wel gewoon hooi, ook drinkt ze goed.

Ze is nu weer levendiger, maar net leek het net alsof ze op was.. echt heel raar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke doe ik. Ik ga maandag wat groentes halen en dan kunnen we beginnen met het opbouwen van het groenvoer. Volgens mij heb ik nu nog alleen komkommer en misschien wat brocolli..(ik doe echt boodschappen als een studente dus er is weinig groente en fruit in huis..)

Hehe... dat ken ik ;) Volgens mij denkt iedereen 'die studente leeft gezond', maar dat grote pak groenvoer voor mijn konijn :lol: Witlof is een goede optie, maar mijn konijn geniet ook heel erg van peterselie! Veel konijnen hier lusten ook munt en basilicum enzo, maar dat lust mijne nu net niet. Ik hoop dat het morgen weer een beetje beter gaat met haar, ze is een zeer mooi konijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

we zijn weer een nacht verder, heel de nacht heeft ze liggen springen, op haar hok, af haar hok, op een stel tassen en ga zo maar door, heel de nacht heb ik herrie gehoord haha.

Ze heeft ook netjes haar bakje opgegeten en toen ik net nieuw voer erin deed begon ze ook weer te eten. En nu huppelt ze weer rond.

Alleen.. Haar poep van vanacht was zacht, nog niet zo zacht dat het plakpoep was, maar donker zwart, ook heeft ze er een paar platgestampt en deze bleven vast zitten aan de vloer. Is dit erg? Ligt dit aan het nieuwe eten? Ze heeft nog geen groenvoer van mij gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is de hele middag lam/moe geweest.. heeft alleen maar stilgezeten in haar hok, wel gegeten en gedronken..

hebben haar net weer antibiotica gegeven.. wat ze niet leuk vond terwijl het vanochtend zo goed en makkelijk ging.

hier hebben we haar nog even op schoot gehouden en hoorde haar maag? zeg maar het geluid wat mensen hebben als ze buikpijn hebben had zij ook. Wat is dit?

Maar nu huppelt ze weer een beetje rond..

Vandaag heeft ze er vaak erg ziek uitgezien maar ook momenten gehad waarop ze springlevend is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem is dat ze bijna niet eet van het biks.. misschien dat ze aan het nieuwe voer moet wennen? ze eet nog wel steeds veel hooi.

maar 100 gram is echt heel veel, dacht ook gelezen te hebben 20 tot 25 gram per kilo lichaamsgewicht. maar dit zeker omdat ze te dun is?

bedankt voor je adviezen!

op de foto's ziet ze er ook heel mooi uit.. maar als je bv van bovenop kijkt zie je de plekjes in haar huid.. net zat ze helemaal gestrekt op mijn schoot en alle botten voelde je zo goed zitten als ik haar aaide..

Gelukkig dat ik je dan eff op tijd vang.....

het is 20 tot 25 gram per kilo volwassen gewicht!!!

Dus als je het zo rekend moet je konijn nog meer hebben.....

je konijn word tussen de 7 en 8 kilo

dus zou ie eigelijk 200 gram moeten hebben.....

maar SS is het advies 15 gram met groen en hooi per kilo

8 keer 15 is 120 gram ss zou ie moeten eten.....

Daarom is ss dan best een duur voer voor een vlaam.

Als je dat er voor over hebt prima ! maar een ander bix werkt ook prima.

Dus als ie dat nu niet eet moet je wel wat gaan doen!!ander bix meer groen verzin het maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond het voer ook echt heel duur, maar de dierenarts zei dat het beter was voor haar, omdat ze er nu zo aan toe was. ik ben niet van plan om ss te blijven kopen, maar wel totdat ze weer helemaal gezond is.

maar ze moet dus 120 gram per dag krijgen? Hooi vullen we om de zoveel uur weer bij, want dat eet ze ook heel veel.

bedankt!

hoe kwam de DA dan aan 40gr per dag..?

aangepast door nicole1990
Link naar reactie
Delen op andere sites

een KLN fokker is een ras fokker die is aangesloten bij een bond,

In dit geval KLN, dit houd in dat ze ras zuiver fokken en waken over de gezondheid van de dieren.

De dieren zijn vaak dan ook getatoeerd de ouders zo wie zo.

had dit net even aan mijn vriend gevraagd, maar dit wist hij niet. op de marktplaats link staat er ook niks over. dus waarschijnlijk niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het waarschijnlijk geen kln fokker....

Wat de dierenarts betreft die had zeker niet in de gaten dat dit een groot konijn gaat worden?( lijkt me heel sterk als je de oren aleen al ziet haha......beetje gevaarlijke uitspraak van hem dus.( ben blij dat ik dat hier eff recht kan zetten)

ja ik had hem nog gezegd dat het een vlaamse reus was, maar dat wist hij waarschijnlijk wel.

maar hij ging uit van 20-24 gram per kilo dat ze nu weegt. dus 1,6*25= 40gr.

maar het moest dus 8*0,25 zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hij ging uit van 20-24 gram per kilo dat ze nu weegt. dus 1,6*25= 40gr.

Als dit zo is is hij levens gevaarlijk bezig......en zou ik hem hier wel op aan spreken dat men volwassen gewicht hanteerd.....

Velen konijnen zijn ondervoed door dit soort geintjes!!! en geloof mij dat is geen pretje voor z'n groot ras konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke.

Haar keutels zijn nog steeds niet goed.. de helft is gewoon goed hard, maar ze heeft ook nog teveel zachte keutels.. Moet ik haar nu van de bix afhalen of minder geven?

Of maakt dit niet uit? Is ook heel vervelend met schoonmaken, aangezien ze heel veel keutels plat trapt en deze vast blijven plakken aan de vloer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je even wat raad geven als Gele Vlaamse reuzen kweker .

Je geeft haar niet genoeg vezels.

Een reus mag tot ze haar volwassen grote bereikt heeft onbegrensd eten.

Dus ga nu niet afwegen aub. zo krijg je echt geen reus.

Ze moet meer vezels krijgen wat bedoel ik daar nu mee :

Je geeft haar nu een te dure voeding voor een reus en daardoor ga je haar beperken in haar eten.

Geef haar een goeie kwaliteit biks en doe daarbij een verhouding van 1/4 gerst. Geplette of volle gerst het maakt niet uit maar haar darmpjes zullen je dankbaar zijn.

Nog een raad : hooi is goed maar bij jonge dieren ook niet gaan overdrijven. Hooi zijn eiwitten en sommige hebben het daar lastig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .