Ga naar inhoud

Mijn lief konijn heeft E. Cuniculi :(


Kimberlyy

Aanbevolen berichten

hallo iedereen,

mijn lief konijntje heeft sinds enkele weken E. cuniculi, morgen zal ik precies 2 weken aan het behandelen zijn met fenbendazole en baytril. Daarnaast krijgt hij ook nog vitamines en oogzalf.

Hij eet en drinkt goed en zelfstandig, maar hij valt heel veel om en zijn kopje hangt enorm scheef. Hij tolt ook heel vaak.

Ik vroeg mij gewoon af, wie allemaal een konijntje heeft, of gehad heeft met E Cuniculi, en hoelang het bij jullie duurde voor het beter was, en of het helemaal goed kwam...

bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn met E.cuniculi gehad. Hij dronk zijn hele leven al erg veel en werd steeds magerder, tot ik op een dag gewoon aan zijn blik zag dat er iets niet goed was. Toen ben ik naar de DA gegaan en daar stond zijn hoofdje al ietwat scheef en ben toen gestart met panacur en 2 weken antibiotica. Hij is er met 2 maanden ongeveer weer bovenop gekomen maar hij had gelukkig niet veel symptomen. Nu ontworm ik al mijn nijnen 1 a 2 x per jaar uit voorzorg.

Als je vragen hebt hoor ik het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontwormen werkt toch niet tegen EC? Het is toch een parasiet in de hersenen?

Ik heb ook een EC konijn gehad. Het was nog in de tijd voor ik hier online was. Pas na een tijd behandelen kwam ik erachter dat mijn konijn niet de goede medicijnen kreeg. We zijn toen overgestapt op de goede medicijnen maar dat heeft niet meer mogen baten...

Heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontwormen werkt toch niet tegen EC? Het is toch een parasiet in de hersenen?

Panacur is van oorsprong ook een middel om te ontwormen maar word ook gebruikt voor EC. Ik denk alleen niet dat wormen en panacur aan elkaar gelinkt zijn.

Fenbendazole is de werkzame stof van panacur, dus dat zou wel effect moeten geven nu lijkt mij.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig.

Je moet eens kijken op de site van Wilhelminapark, daar staat zeer goede info over EC, daar staat ook dat behandelen met fenbendazole en baytril meestel gebeurd, dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey,

ik las dit beerichtje en badacht me meteen dat ik je een reactie moest sturen weet precies hoe moeilijk je het hebt... ik heb aanstaande dinsdag precies 6 weken er op zitten en dan mag ik stoppen met behandelen..

bij mij is dus Coco ziek geworden. ben meteen naar de DA gegaan en heb daar antibiotoca gekregen (ze dachten dat het ook een oorontsteking kon zijn, vandaar de AB) en ze krijgt op dit moment nog Panicur. verder kreeg ze ook nog dwangvoeding omdat ze sterk vermagerd was. ook kreeg ze in de eerste week er nog ontstoken ogen bij... die heb ik behandeld met handwarme melk(omdat daar goede bacterien in zitten die dus tegen de slechte bacterien vechten en het dus een betere werking heeft dan afgekookt water) de melk heeft na een week gezorgd dat de oogjes weer goed waren! dus dat kan ik je zeker aanraden en is veel beter dan water.

verder tolde zij ook super veel en heb nachten niet geslapen... omdat ik zo ongerust was...(ben daarvoor ook naar de dokter gegaan omdat ik bloed wou laten prikken omdat het niet zo goed meer ging met mij maar dat is nu weer allemaal goed..) verder werd ze na 3 weken al weer wat actiever..ik had haar binnen moeten zetten omdat ze ook onder haar normale lichaamstemperatuur zat .. heb elke dag haar zusje erbij gezet zodat ze elkaar niet vergaten... dit was heel goed voor beide ze miste elkaar onwijs veel en dat was te merken ook!! Chanel(der zus die nog steeds buiten zat) ging vreemd gedrag vertonen... ze is letterlijk emt de waterfles en etensbak gaan gooien!! zelfs van het trapje af! maargoed in de 4e week ging het al weer beter met Coco liet haar af en toe op bed en dwangvoeding had beter een andere naam kunnen krijgen ze is er letterlijk verlslaafd aan (panicur trouwens ook) hoef beide maar voor het mondje te houden en zachtjes de hoeveelheid te spuiten en het word letterlijk opgevretengelikt:P hehehehe dus dat was weer een gerutstelling.. verder ging ze al rondjes lopen op me bed(2 persoons dus lekker groot) ook begon ze wat meer te hupsen in plaats van te lopen.. ze werd met de dag hyperder en had zoiets van dat ze haar energie niet kwijt kon... dit vond ik zielig en chanel werd er ook niet vrolijker op... coco tolde al bijna niet meer dus heb besloten haar weer buiten bij haar zusje te zetten.. wel alleen in het gesloten hok zodat ik zeker wist dat ze warm zit.. en zeker wist dt er geen ongelukken zouden gebeuren...

gelukkig ging de verharing weer verder en heeft ze nu dus voor bijna 100% een wintervacht ontwikkeld... verder heb ik een week later om precies te zijn eersgister het trapje opengezet en er een katten tunnel overheen gedaan zodat ze een soort van steun tunnel/trap heeft... dit werkt zeer goed en als ze dus iet wat wankeld steunt ze er tegen aan en komt dus nu zelfs al rennen op en af het trapje..!!! ik ben super trots op mij en haar dat we dit gaan halen!(gehaald hebben) ze verlegt concstant haar grensen zo is ze ook al op de zolder gesprongen(2 keer) maar moest haar de af gelopen 2 ochtende haar eraf halen omdat ze zielig was... ze durfe er niet van af want tja dat opstapje is wel lastig om omlaag te gaan en moeilijk in te schatten als haar hoofdje nog lichtelijk scheef staat..

verder kunnen ze nog niet de grote ren in want ik wil er nog steeds zeker van zijn dat ze uit de wind zit en uit de regen voor ik er echt in vertrouw.. ze eet volop biks en haar zusje geniet volop mee!!

haar ruggengraat voel ik nu op de normale manier en van mij krijgen ze sowieso nog een volle week 2 mega bakjes vol met biks want ik vind dat ik er wel even wat dikker wil hebben dan normaal zodat ik zeker weet dat het goed met haar gaat:)

ik wil je in elk geval vertellen dat jij en je konijn hier doorheen moeten en ik kan zelf nu uit ervaring zeggen dat het heel moeilijk is maar je echt vol moet houden... zodra je konijn nog wil eten.. wil het leven dus zet hem op en ik duim voor je dat alles goed komt... hou er rekening mee dat het hoofdje wel iets wat schuin kan blijven staan denk dat dat hier ook wel het geval zal zijn maja je moet maar zo denken als ze het maar overleefd en als ze er maar mee kan leven wat even zal duren voordat ze het door zal hebben...

Succes en ik duim mega hard met je mee!!

XXX Erinna Coco&Chanel:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .