Ga naar inhoud

Blik eet niet meer sinds Stoffer dood is


Stoffer en Blik

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdagochtend om 6 uur 's ochtends heb ik 2 van mijn 3 konijnen met zwaar letsel aangetroffen in de tuin.

Takkie was toen al dood. Zij had een gebroken nekje en een opgezette buik. Ik vermoed dat dit door een inwendige bloeding gekomen is.

Stoffer leefde nog. Stoffer is aangetroffen met gebroken kaken, 4 gebroken pootjes en zijn rug was gebroken. Ik heb Stoffer in een handdoek gewikkeld en nadat hij bij de DA in een couveuze is gelegd (Stoffer was ernstig onderkoeld) is hij uiteindelijk overleden.

Sinds Stoffer weggevallen is, ligt Blik al 3 dagen lang op de handdoek waarin Stoffer door mij is weggebracht naar de DA. De eerste avond at zij nog wat sprietjes hooi en dronk wat water. Aandacht vond ze heerlijk. Maar sinds zaterdag eet zij niets meer, reageert niet meer op mijn aaien. Blik knarsetand veel en ik hoor harde borrelende geluiden uit haar buik komen. Sinds zij op de handdoek ligt heb ik geen plas of keuteltje meer gezien.

Ik heb al meerder malen geprobeerd om via een spuitje een papje van SS in haar bekje te krijgen, maar Blik slikt niets meer door. Uiteindelijk loopt alles dus weer terug naar buiten. Ik heb het idee dat zij zwaar getraumatiseerd is. Blik lijkt haar konijnenleven op te geven. Dit klinkt misschien zwaar overdreven, maar Blik was zo'n levenslustig beestje die niet kapot te krijgen was, maar niets lijkt haar meer te interesseren.

Wie kan Blik en mij verder helpen?

aangepast door Stoffer en Blik
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat je moet doen lijkt me toch heel erg duidelijk...

Direct naar een konijnkundige DA gaan.

Een konijn wat langer dan 24u niet eet, is praktische en dood konijn. Een konijn wat 12u niet heeft gegeten, is ook al kritiek!

Harde borrelende geluiden en niet reageren is een heel slecht teken en kan wijzen op gas.

Dit konijn heeft dus dringend medische verzorging nodig (en vooral pijnstilling!!).

Dit heeft helemaal niets met opgeven te maken.. Dit konijn is gewoon heel ziek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me ten eerste wel heel belangrijk dat Blik zo snel mogelijk voedsel binnen krijgt, anders kunnen haar darmen stilvallen en dan ben je nog verder weg van huis. Dit is natuurlijk erg lastig omdat blik niet slikt maar ik zal het toch blijven proberen! Ik kan je helaas niet vertellen hoe dit komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ nonneponn

Dat is vooralsnog een groot raadsel. Takkie en Stoffer zijn weggebracht voor sectie, omdat de dierenarts vreest dat dit het werk van een mens is geweest. Beide beestjes zagen er van buiten nog prima uit, geen wonden op de huid of iets dergelijks.

Ik hoop dus dat ik zo snel mogelijk weet wat voor drama zich hier heeft afgespeeld in de achtertuin.

aangepast door Stoffer en Blik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft helemaal niets met opgeven te maken.. Dit konijn is gewoon heel ziek...

Ik probeer een verklaring te zoeken voor Blik haar gebrek aan eetlust; Stoffer valt weg en Blik haar gedrag veranderd als sneeuw voor de zon. Als ik jouw reactie lees is het dus puur medisch en kan haar gebrek aan eetlust dus niet alleen aan Stoffer zijn dood liggen?

Ik vind het zo toevallig dat dit juist NU met Blik gebeurd dat ze opeens heel ziek is. Begrijp je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enigste wat ik kan zeggen is dat je met spoed naar de Dierenarts moet gaan. Blik heeft duidelijk gas en er moet snel ingegrepen worden...Knarsetanden is tekenen van pijn, borrelende buik op gas....De darmen moeten met spoed weer op gang komen!!!!!

Dus alsjeblieft ga naar een dierenarts!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het op dit moment het belangrijkste is dat Blik weer gaat eten en inderdaad, zoals Danielle zegt, medische aandacht krijgt. Ik zou dus ook als een speer naar de DA gaan.

Verder denk ik dat het wel degelijk met elkaar te maken kan hebben. Blik raakt getraumatiseerd en stopt met eten. Gevolg daarvan is dat de darmen stil gaan liggen en dat resulteert weer in een ernstig ziek konijn, waar je nu dus mee zit. Dit klinkt voor mijn gevoel heel aannemelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga zo snel mogelijk naar een DA, als er geen lichamelijke reden is waarom ze niet eet dan weet je dat in elk geval zeker. Een konijn kan zeker hel;emaal van de wap gaan als hun maatje dood gaat, maar sluit eerst uit dat er niets lichamelijks is. ga vandaag nog! Zet hem ook binnen neer ivm met afkoeling.

mss kun je proberen met wortelhapje door het bikspapje, dan nemen ze het soms wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:grrrrrr: het is gewoon een schande.

ze hebben een tijdje terug toen ik nog op de manege werkte ook twee paarden mishandeld zodanig dat ze het niet hadden gered.

die jongens zijn toen ook opgepakt het bleek toen om een 13 en een 17 jarige jongens tegaan.

dat soort mensen die moeten ze de zelfde behandeling geven zoals hun die arme diertjes behandelt hebben.

sorry hoor maar die dingen maken me gewoon kwaad om weerloze diertjes te mishandelen.:grrrrrr:

heel veel sterkte met je verlies.

en ik duim voor je dat blik het gaat redden.

ik leef helemaal met je mee.

groetjes tamara. :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al een DA gebeld?? Ik hoop dat Blik het redt.. wat erg dit.. zoals mijn voorgangers al zeggen, je zou die mensen ... Als het mensen zijn, laten we hopen op het goede in de mens.. :(

Ik weet dat dit erg slecht voor een nijn is, maar toen mijn konijn ziek was probeerde ik na pijnstilling (en de dwangvoeding) hem een rozijntje te geven, dat lust hij graag. Ook toen hij niet wilde eten en zelfs dat niet at wist ik dat het goed fout zat.. kan je dat niet proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA heeft Blik lichamelijk onderzocht en haar darmen zijn duidelijk van slag. (zoals jullie al zeiden heeft ze last van gasvorming) Ook was haar temperatuur iets te laag en heeft hij een kruik voor haar klaargemaakt.

Blik heeft geen inwendig letsel. Toen Stoffer en Takkie onderzocht zijn door de DA, heb ik Blik ter controle ook na laten kijken. Met haar was toen gelukkig niets aan de hand.

Ik heb in haar situatie de afgelopen dagen mij geen ernstige zorgen gemaakt. Dat zij niet wilde eten en lusteloos was heb ik gekoppeld aan haar gemis rondom Stoffer. M.a.w.: ik heb haar gedrag als louter psychisch ervaren.

Ik hoop dat Blik weer snel in ons midden is. Het wordt hier nu wel erg doods nu konijn nr. 3 ook niet meer bij me is.

Dank jullie wel in ieder geval voor jullie support!! Morgenmiddag hoop ik dat Blik weer wat opgeknapt is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .