Ga naar inhoud

Gratis onderzoek naar oorzaak van te jong overlijden bij kleine zoogdieren


Alyssa

Aanbevolen berichten

Gratis onderzoek naar oorzaak van te jong overlijden bij kleine zoogdieren

Kleine zoogdieren worden niet alleen in toenemende mate als gezelschapsdier gehouden maar ook steeds vaker voor diergeneeskundige zorg aangeboden. Een zeer groot deel van deze dieren sterft echter op relatief jonge leeftijd zonder dat bekend is waardoor dit komt want ze worden slechts zelden voor postmortaal onderzoek aangeboden.

In opdracht van het Ministerie voor landbouw, natuur en voedselkwaliteit (LNV) wordt daarom een onderzoek gestart naar onderliggende systematische oorzaken voor het voortijdig overlijden van deze dieren. Dit drie jaar durende project start met ingang van 1 oktober 2009 en wordt uitgevoerd door Veterinair Pathologisch Diagnostisch Centrum (VPDC) van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht. In het kader van dit onderzoek kan zonder kosten voor de eigenaar een volledige sectie worden uitgevoerd op konijnen, cavia’s, fretten of ratten die te jong zijn overleden (konijn, cavia, fret: de leeftijd van het dier is minimaal 6 maanden en maximaal 3 jaar; een rat leeftijd tussen 4 en 12 maanden).

Door dit onderzoek komen gegevens beschikbaar over ziekte- en doodsoorzaken van jong gestorven kleine zoogdieren, wat zicht biedt op mogelijke achterliggende (welzijns)vragen bij deze diergroep. Te zijner tijd zal een samenvatting van de onderzoeksresultaten verschijnen in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde.

Wijs uw dierenarts op deze mogelijkheid, indien die daar zelf niet op de hoogte is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is dit heel goed maar ik geloof niet dat ik mijn dier zou over kunnen dragen voor onderzoek. Je krijgt hem namelijk ook niet meer terug dus kan hem/haar geen waardige begrafenis/crematie geven.

Dat is wat ik zo naar vindt aan dit onderzoek.

Dat is bij mensen toch ook niet zo, wanneer je jezelf aan de wetenschap geeft???

Wanneer ze klaar zijn met je dan kan je toch ook gewoon een begrafenis/cremetie krijgen?

Of zit ik nou verkeerd?

Dit moet bij dieren ook gedaan worden vindt ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan daar nog niet zo mee zitten. Zeker wanneer het een konijntje betreft dat ik twee dagen geleden in een dierenwinkel gekocht heb. Alleen ik zie dat daar niet echt onderzoek gedaan naar wordt gezien de minimale leeftijd zes maanden is.. Da's dan wel jammer. Al zal de doodsoorzaak daar misschien ook duidelijker zijn. (Cocc..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is dit heel goed maar ik geloof niet dat ik mijn dier zou over kunnen dragen voor onderzoek. Je krijgt hem namelijk ook niet meer terug dus kan hem/haar geen waardige begrafenis/crematie geven.

Dat is wat ik zo naar vindt aan dit onderzoek.

Dat is bij mensen toch ook niet zo, wanneer je jezelf aan de wetenschap geeft???

Wanneer ze klaar zijn met je dan kan je toch ook gewoon een begrafenis/cremetie krijgen?

Of zit ik nou verkeerd?

Dit moet bij dieren ook gedaan worden vindt ik!

ja dat is wel zo bij mensen, de vader van mijn collegaatje is toevallig vorige week overleden en hij heeft zijn lichaam voor zijn dood ter beschikking van de wetenschap gesteld en toen hij overleden is mocht iedereen nog afscheid komen nemen diezelfde dag in het ziekenhuis en s'avonds is hij naar de universiteit gebracht en dat was het...geen crematie, geen begrafenis, niks niet....lijkt me heel verschrikkelijk persoonlijk....maar zo gaat het dus wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat de sectie altijd door mijn eigen dierenarts doen.

Krijg netjes het dier weer terug om zo te laten cremeren.

heb de afgelopen maand 2x sectie gedaan en ben hier heel erg blij mee.

Nu weet ik teminste waaraan mijn fretten binnen 3 dagen aan zijn overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is dit heel goed maar ik geloof niet dat ik mijn dier zou over kunnen dragen voor onderzoek. Je krijgt hem namelijk ook niet meer terug dus kan hem/haar geen waardige begrafenis/crematie geven.

Dat is wat ik zo naar vindt aan dit onderzoek.

Dat is bij mensen toch ook niet zo, wanneer je jezelf aan de wetenschap geeft???

Wanneer ze klaar zijn met je dan kan je toch ook gewoon een begrafenis/cremetie krijgen?

Of zit ik nou verkeerd?

Dit moet bij dieren ook gedaan worden vindt ik!

Yes we can.

Sorry as je dit flauw opvat.

Maar ik sluit me in ieder geval helemaal bij je aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijntje meegegeven voor onderzoek en heb het niet meer weergekregen maar ik vond het belangrijk om te weten wat het was ivm de andere konijntjes...

Ik vind het ja ik weet niet , maar de volgende word gecremeerd alleen en dan in een urne...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is wel zo bij mensen, de vader van mijn collegaatje is toevallig vorige week overleden en hij heeft zijn lichaam voor zijn dood ter beschikking van de wetenschap gesteld en toen hij overleden is mocht iedereen nog afscheid komen nemen diezelfde dag in het ziekenhuis en s'avonds is hij naar de universiteit gebracht en dat was het...geen crematie, geen begrafenis, niks niet....lijkt me heel verschrikkelijk persoonlijk....maar zo gaat het dus wel

Ik geloof je hoor maar ik kan het me haast niet voorstellen!

Maar als dit echt zo is lijkt het me ook verschrikkelijk voor de nabestaande.

Ik heb mijn lichaam ook voor de wetenschap beschikbaar gesteld dus moet toch maar eens met de familie gaan aangeven wat ze kunnen verwachten:oh:

Eerlijk gezegd heb ik het altijd heel moeilijk gevonden om mijn dier aan de da te geven voor nader onderzoek maar misschien moet ik het met de da er eens over hebben hoe of wat de procedure is en of ik mijn dier weer terug krijg.

Want als ik de toekomst van andere konijntjes kan helpen..........

Mmmmm, ik moet er nog heel goed over nadenken want ik vindt dit toch wel een heel naar idee en als ik mijn dier niet terug zou krijgen, ja dan gaat het echt niet door.

Ik moet een waardig afscheid kunnen nemen!!

Ik moet er niet aan denken dat ik dit Boefie en Deugniet niet had kunnen geven..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zoals jullie misschien weten had ik 2 konijntjes HELAAS bij een DW gekocht.

1 ging er na 2 dagen door terwijl ik die dag ervoor naar een DA was geweest om alles te laten controleren enzo.

De dag erna lag er 1 dus dood :( Ben natuurlijk naar de DW gegaan maar ook weer contact met mijn DA om te kijken wat het was zodat ik mijn andere nijntje hierop kon laten controleren.

DA was zelf ook erg nieuwsgierig en wilde graag een gratis sectie laten doen en ik kreeg 's avonds een telefoontje dat mijn nijntje was overleden aan een longontsteking.....

Ik deed het dus omdat ik wilde weten wat het was zodat ik mijn andere nijntje hierop wilde laten controleren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jullie misschien weten had ik 2 konijntjes HELAAS bij een DW gekocht.

1 ging er na 2 dagen door terwijl ik die dag ervoor naar een DA was geweest om alles te laten controleren enzo.

De dag erna lag er 1 dus dood :( Ben natuurlijk naar de DW gegaan maar ook weer contact met mijn DA om te kijken wat het was zodat ik mijn andere nijntje hierop kon laten controleren.

DA was zelf ook erg nieuwsgierig en wilde graag een gratis sectie laten doen en ik kreeg 's avonds een telefoontje dat mijn nijntje was overleden aan een longontsteking.....

Ik deed het dus omdat ik wilde weten wat het was zodat ik mijn andere nijntje hierop wilde laten controleren...

gerrum, met je andere nijn wel alles goed??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een superidee hoor. Het is natuurlijk niet leuk om je dier af te staan, maar aan de andere kant: je offert dan je dode dier op om voor de levenden een betere toekomst te creeren. Eigenlijk zorgen alle overleden konijntjes dan voor een betere toekomst van hun soortgenootjes, denk toch dat dat een goed streven is. Het is voor het welzijn van hun kameraadjes, die daar misschien (door dat onderzoek) een betere levensverwachting door kunnen hebben.

Lijkt me ook dat je wel afspraken kan maken om ze na de sectie terug te krijgen voor evt. crematie, maar dat is iets waar je van te voren duidelijk over moet kunnen praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gerrum, met je andere nijn wel alles goed??

Ja met Bo gaat het super goed, eet/drinkt super goed, is heel actief en speelt en rent graag. Heel vrolijk, leuk en nu al een super tam konijntje! :D

Alleen wil die nog niet echt zindelijk worden haha ben er super druk mee bezig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .