Ga naar inhoud

drinken nhd


tries

Aanbevolen berichten

we hebben nu sinds 3wk ons nhd rammetje (binnenkort ex-ram..). Wat mij nu opvalt is dat hij best veel drinkt. Nou ja dat denk ik want eigenlijk weet ik niet wat normaal is.

Hoeveel drinken ze bij jullie?

Het gaat hier dus om een ned.hangoordwerg, ram van 5mnd. oud.

Ik heb een fles van 250ml. en die moet ik eigenlijk wel 2x per dag vullen. Hij eet goed, hij krijgt Hope Farms rabbit supertrio (1 tomatenpurree blikje), inmiddels 2 of 3 blaadjes witlof wat peterselie en ben gisteren begonnen met heel klein stukje andijvie erbij, en natuurlijk onbeperkt hooi wat hij ook netjes eet.

Is het normaal dat hij dan zoveel drinkt?

Dan heb ik eigenlijk nog een vraagje. Nieuw groenvoer erbij kan je dat gewoon proberen naast wat hij al krijgt? Heb ik gisteren dus gedaan met de andijvie. Of moet ik dan even stoppen met de witlof? Misschien stomme vraag.....

En als ze eenmaal gewend zijn aan een groente en ze krijgen het bijv. een week niet, kun je daarna wel weer de hoeveelheid geven die ze daarvoor kregen of moet je dan weer rustig beginnen?

Goh toch nog een hoop vragen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweemaal per dag 250 ml vind ik wel veel. Althans als ik dat met mijn twee NHD's vergelijk. Ik heb een fles van 500ml en daar kunnen ze ongeveer dag / anderhalve dag mee doen. Dus 250ml / konijn. Op je tweede vraag weet ik het antwoord niet precies. Ikgeef mijn NHD's niet veel groenvoer, daar dit niet zo goed voor ze schijnt te zijn,.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 2 nhd'tjes en die drinken ongeveer 1/3 van een fles van 500ml. Wel krijgen ze met zijn 2tjes ongeveer 400 gr gewassen (dus ook vocht) groente.

Ik heb de groente hier gewoon opgebouwd. Eerst witlof en daarn kwam daar andijvie bij. M.a.w. steeds kwam er een andere groente bij. Hier is dat op deze manier goed gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen vergeet niet hoe meer groen je konijn eet hoe minder ie drinkt....

ook bij nhd varieerd dit.

Ik heb hier en max per nhd per dag van 320 ml .....

De een drinkt hem helemaal leeg de ander de helft en de ander een derde.

Dit is echt per nhd verschillend!

Ik zou gewoon een 320 ml flesje halen en die mag hij een keer per 24 uur gevuld hebben.

Ze drinken soms ook uit verveling....of inderdaad de fles lekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké, ik zal nu es precies bijhouden hoeveel hij drinkt. Vaak vul ik 'm al bij voordat hij helemaal leeg is.

Tja verveling, zou kunnen. Hij zit nu tijdelijk in een kleiner hok nog steeds groter dan hij gewend was, maar nu alleen het onderste gedeelte van het hok. Dit omdat we sinds dinsdag onze 2e nhd erbij hebben, maar zij is nog maar 2mnd en kan ze dus nog niet koppelen. Hij moet dus nog even volhouden. ik laat 'm wel elke dag in de ren rondlopen.

Het flesje lekt trouwens niet dat heb ik al vrij snel gecontroleerd. Het stro en zaagsel eronder is gewoon droog.

De voedster drinkt idd wel veel minder maar is dus ook nog kleiner.

Maar goed bedankt voor de info!(ook wb het groenvoer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel veel, maar ik zou je inderdaad niet direct ongerust maken. Een konijn drinkt ongeveer 50ml per kilo lichaamsgewicht (volwassen gewicht). Maar als je groenvoer geeft kan dit best minder zijn.

Zoals hierboven in het topic ook al verteld is, spelen konijnen soms met het drinkflesje, of liggen ze er tegenaan waardoor het lekt, of lekt het gewoon van zichzelf. In de zomer drinken konijnen ook meer dan in de winter, en ook het groenvoer dat je geeft heeft invloed op het drinkgedrag. Maak je dus niet te veel zorgen als je konijn meer drinkt. Als je nou echt ziet dat je konijn extreem vaak water drinkt, en je maakt je nog zorgen, kun je ook altijd even langs een dierenarts gaan voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even over je groen voer vraag

ik heb ooit ergens gelezen op internet dat je beter of gewoon altijd elke dag groen voer kan geven of gewoon helemaal niet. Hier lees je er meer over http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

en met het drinken zou ik me ook geen grote zorgen over maken

en groente's moet je opbouwen per groten van een postzegel zie je dat het de volgende goed gaat met de keutels... ze zijn zoals het hoort te zijn dan kun je er een stukje bij doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .