Ga naar inhoud

natte keutels na castratie


Esjes

Aanbevolen berichten

Kor is woensdag gecastreerd. Dat na castratie zijn keutels een beetje anders waren, daar maakte ik mij zo geen zorgen om.

Nu is het al 2 dagen geleden, en zijn keutels zijn nog altijd donker en heel nat!! af en toe zit er een platte tussen.

Hij eet biks en groenten. Aan zijn hooi heb ik hem nog niet zien aankomen. Ook heb ik hem nog niet zien drinken!!

Ben een beetje bang dat hij teveel vocht verliest!

Normaal is het geen probleem voor hem om uit het flesje te drinken, maar ga er toch meteen een potje met water naastzetten!!

Pas vanavond kan ik contact opnemen met de dierenarts. Is het nodig dat ik de keutels laat onderzoeken, of is dit normaal na castratie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn keutels donker en nat zijn zou kunnen komen doordat hij nog geen hooi eet. Het is een goed idee om een bakje water bij hem te zetten om te kijken of hij wel drinkt.

Het lijkt me een strak plan om de dierenarts te bellen... en of de keutels onderzocht moeten worden zal de dierenarts wel weten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad denk ik dat hooi eten het hele eieren eten hier is(hmm...ik kies weer de verkeerde woorden geloof ik)

Keutels worden door het hooi vast en droog, aangezien je nijn veel te weinig hooi eet is het vrij logisch dat de keutels nat en donker zijn. Daarbij kan je nijn ook wat nattige ontlasting hebben door medicatie die hij gehad heeft.

Wel goed trouwens dat je voor de zekerheid naar de DA gaat. Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad denk ik dat hooi eten het hele eieren eten hier is(hmm...ik kies weer de verkeerde woorden geloof ik)

:lol:begrijp deze uitdrukking helemaal niet!!

Met de DA gebeld: ze heeft me gezegd om minder biks en groenten te geven, zodat hij meer hooi zal eten + hooithee te geven. Als het morgen nog niet beter is, kan ik morgen langsgaan.

Heb zijn groenten en biks dan maar even weggenomen, en hem een tweede soort hooi gegeven (had toevallig ook nog een ander merk liggen). Hoewel ik hem nog niet heb zien eten van het hooi, denk ik dat hij het stiekem doet, want zijn keutels zien er toch al iets beter uit.

Hé, Kor is nu aan het eten van het hooi !!:yes:

Ook heb ik hooithee gemaakt. Ruikt wel heerlijk, zou er zo zelf een kopje van drinken :lol:. Kor dus niet, maar hij drinkt wel van het schaaltje met water!!

Het ziet ernaar uit dat het de goede kant uitgaat :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de keutels echt plat of enkel wat vochtiger dan normaal?

Ik zou hem gewoon al zijn eten geven hoor. Hij is woensdag gecastreerd, dus onder narcose geweest. Zijn darmen zullen mogelijk even stil gelegen hebben en dan is het niet vreemd dat de keutels daarna niet helemaal perfect zijn.

Je moet zorgen dat zijn darmen nu terug goed gaan werken en blijven werken... als je zijn eten wegneemt en hij eet te weinig hooi, gaan zijn darmen weer te traag werken.

Tenzij de keutels echt te plat zijn...

Maak er desnoods even een foto van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik ook al met de DA gebeld.

Zijn keutels zien er al een pak beter uit en het hooi verdwijnt ook uit z'n ruif nu.

Is dus eigenlijk een beetje paniek geweest voor niets, maar ja, ik wil het risico niet lopen...

Ga hem straks maar een beetje groenten en biks geven, en als hij goed hooi blijft eten morgen terug een normale portie!!

Bedankt voor de reacties!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .