Ga naar inhoud

verharen binnen-konijn


komijn

Aanbevolen berichten

mijn komijn woont lekker binnen in huis, maar ik had niet verwacht dat hij ook zo erg zou gaan verharen nu de wintertijd is aangebroken. is dat wel normaal, dat binnen konijnen ook een soort wintervacht krijgen?

ik heb centrale verwarming.

overdag is het wat koeler rond de 18 graden denk ik, savond zet ik de verwarming wel aan. misschien dat dit daar invloed op heeft? komijn staat trouwens niet in de buurt van de centrale verwaming hoor!

door het verharen heeft hij nu op zijn kop en tussen de ogen zo `n "streep" of daar de "haar richting" niet meer klopt zeg maar.

ik dacht, vraag hier toch maar ff want zou het ook een soort vitamine gebrek kunnen zijn oid?

komijn eet wel gevarieerd, biks, hooi in cobinatie met groenvoer. verder zie ik niets bijzonders, komijn hopt vrolijk door de woonkamer, en eet/drinkt goed. dus denk niet dat hij iets onder de leden heeft.

moet elk konijn "geborsteld" worden? tis een gewoon gladharige kort vachtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkonijnen verharen ook ja, alleen heb ik alleen buitenkonijnen gehad en weet dus het verschil ook niet haha. Feit is wel dat ondanks dat jouw konijn nu een 'wintervachtje' heeft, hij niet naar buiten kan.

Borstelen doe ik ook om dezelfde reden als The Email Female. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een binnen konijn

en die verharen idd

volgens mij verharen binnen en buiten konijnen even veel maar gaat het bij een buitekonijn allemaal wat sneller en soepeler...(dit denk ik zomaar ik weet niet of het waar is want eigenlijk heb ik ook nooit echt een buiten konijn gehad)

en idd borstel ik de mijne ook 1 keer in de week heel goed en dan ook echt heel goed

en 2 a 3 keer in de week haal ik de haren van hun deken af die onder de ren licht zo dat ze lekker zacht liggen en niet uit glijden van het zijl

Link naar reactie
Delen op andere sites

binnen konijnen verharen net als buiten konijnen, het blijven dezelfde konijnen.

het verschil is dat binnen konijnen niet goed weten wanneer ze moeten gaan verharen, de periodes zijn verstrooid zeg maar.

Nu dat het warmer wordt in huis boots je de natuur na alsof het zomer is. En dus gaat je konijn zijn vacht lozen, is normaal ook in de zomer.

Het lijkt me geen probleem om te borstelen. Wel voorzichtig als het korte haren zijn. Het is volgens mij ook beter om te kammen want anders gaat je konijn zelf eraan likken en krijgt hij misschien veel haar binnen. Dus ik zou ff helpen door te kammen

Link naar reactie
Delen op andere sites

die twee van mij zijn net uit de rui... gelukkig! geloof dat ik ondertussen zelf een haarbal gekweekt heb, zoveel heb ik er binnen gekregen..

Ze zitten hier ook binnen en overdag is het hier ongeveer 17 graden. tegen de avond gaat de verwarming aan en is het ongeveer 20 graden. Geloof niet dat dat enig effect zou hebben op hun vachtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het heeft niks te maken met de temperatuur binnen hoor, of het nabootsen van de zomer. ik vermoedde het al eerder, maar las het laatst ook in een artikel: wintervacht hangt samen met de lengte van de dagen. en in huis is dat wel enigszins verstoord omdat er ook kunstlicht gebruikt wordt, maar toch is het wel zo dat ook een binnenkonijn een kortere daglicht periode ervaart, net als een buitenkonijn en dat ze dus gewoon verharen.

de wintervacht zal misschien wat minder dik zijn, maar verharen doen ze evengoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken me nog een toppic herinneren dat ging over je konijn stofzuigen. Met een speciaal opzet borsteltje, stofzuiger op de laatste stand en dan langzaam over je nijntje heen halen. Sherrif vond dit heerlijk, zelfs shief bleef hier voor zitten...

maar vooral ook erg fijn voor de haartjes weg te krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .