Ga naar inhoud

Fred komt aan.


Dollie

Aanbevolen berichten

Fred is in een dikke maand 150 gram aangekomen, elke keer dat ik gewogen heb 50 gram:

18-08 - 1600 gram

26-08 - 1650 gram

08-09 - 1700 gram

22-09 - 1750 gram

Ik vind dat toch best veel, en vooral dat hij elke keer aankomt lijkt me niet goed. Als hij zo doorgaat is ie aan het einde van dit jaar enorm! Hij ziet er niet écht te dik uit, al vind ik altijd wel dat hij op het randje zit. Ik weet niet of het normaal is, beide konijntjes hebben het, maar bij zijn (hun) achterpoten zitten een paar huidplooien zeg maar. Soort vet rolletjes maar dan niet heel vet. :P

In elk geval, als ik wil voorkomen dat meneer echt tonnetje rond is straks, moet ik dus zorgen dat hij afvalt of stopt met aankomen in elk geval. Dus moet ik weten waardoor hij aankomt.

Hij krijgt: 's Ochtends 15 gram biks van Cona Korn en ik vul zijn gedroogde kruiden bij. Als de bak CK leeg is, vervang ik dit door 10 gram SS. Duurt alleen nog wel even.

's Middags 15 gram Science Selective, vul zijn hooiballetje bij met groene haver als dat nodig is, en als hij al door z'n kruiden heen is (of bijna) krijgt hij nieuwe.

's Avonds zo rond de 200 gram groenten, eigenlijk nooit echt dikmakertjes, wortel kopen we tegenwoordig niet meer speciaal voor ze en appel moeten ze net geluk hebben dat ik een appel eet én er aan denk een stukje voor ze af te snijden. Hebben ze haast nooit haha. :P Als de kruiden bijgevult moeten worden doe ik dat.

Hij krijgt een normale beker vol gedroogde kruiden per dag denk ik, ik zal straks wel even wegen hoeveel dat is. Zijn altijd verschillende kruiden, luzerne, peterselie, rozenblaadjes, bloemenweide, paardenbloem, mixen met nog veel meer dingen en dat allemaal doorelkaar.

Hij is de laatste tijd echt meer kruiden gaan eten, moet het bakje nu 's ochtends en 's avonds bijvullen, zou dat het zijn? Hij krijgt ze zoveel als hij wil (maw, bakje wordt bijgevult als het bijna leeg is, altijd) omdat hij geen hooi eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan krijgt hij minder Cona Korn. Dat is heel makkelijk. Of misschien dat ik ipv 15 gram SS en 15 gram Cona Korn, naar 20 gram SS ga. Dan moet Indy de Cona Korn maar in z'n eentje op eten. :P

Hij loopt inderdaad minder los.. Ik wil in de buurt blijven als hij losloopt en sinds ik me zo verschrikkelijk beroerd voel de laatste tijd lukt dat niet.. Niet aan gedacht dat dat het zou kunnen zijn. Zal zorgen dath ij vanaf nu gewoon echt weer elke dag buiten komt. Moet sowieso wel, maar ja, schiet er zo makkelijk bij in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk wel dat mn nijnen iets dikker in hun vacht gaan zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat dat extra haar 150 gram weegt, das wel erg veel.

als hij minder beweegt en net zoveel voer krijgt dan is het niet gek dat hij aankomt natuurlijk. als ik goed optel (en dat doe ik heel vaak niet goed, dus correct me if i'm wrong) krijgt hij 40 gram biks per dag, waarvan een deel SS. Dat is best veel voor een nijn van nog geen 2 kilo vind ik, zeker gezien het feit dat hij ook 200 gram groen krijgt en kruiden erbij EN hij nu dus minder beweging krijgt. Ik zou dus denk ik minderen met biks. Als je bijvoorbeeld 15% minder geeft ofzo, dan is dat al best veel wat je minder geeft en heb je best kans dat hij niet verder aankomt denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zou, volgens zijn oude gewicht, 1600 gram dus, 12 gram SS mogen krijgen en 20 gram gewone biks. Als je de 15 gram SS/25 gram gewone biks richtlijnen aanhoudt. (En eigenlijk is die richtlijn niet eens op hem van toepassing want hij eet geen hooi.) Dat is ook heel lang goed geweest, sterker nog, hij kreeg eerst naar verhouding meer, nl. 25 gram SS. Hij wou eerst niet aan de Cona Korn dus heb ik een hele tijd alleen SS gegeven. Misschien dat het ook wel aan de CK ligt, die voldoet qua samenstelling niet bepaald aan de eisen.. Daarom wil ik daar ook van af, maar de overgang van gemengd voer, 25 kilo voor 15 euro ofzo naar alleen SS, leek me voor mijn ouders toch wat groot haha. Dus eerst maar alleen Indy SS tot hij hersteld was, toen Indy half SS, half Cona Korn, tot het gemengde voer op was, toen Fred ook SS en uiteindelijk ook half/half.. En dan werken we nu langzaam de gewone biks weg haha.

Hij eet de laatste tijd wel véél meer kruiden trouwens, ik gooide (en gooi bij Indy nog steeds) elke keer halve bakjes weg, nu is Fred zijn bakje de volgende dag standaard leeg. Hooiballetje (gevult met haver) gaat er in twee dagen door. Maar Cindy zei in haar eigen topic dat kruiden eigenlijk nooit echt dikmakertjes zijn.

Maar ik heb natuurlijk veel liever dat hij kruiden eet dan biks, dus minder biks dan maar. Jullie worden bedankt, namens Fred, haha. Die zal pissed zijn! :P Dan ga ik, denk ik, over op 's ochtends 10 gram SS en 's middags ook. Indy blijf ik zo doorvoeren tot die biks op is, dan moet ik even kijken wat ik doe, Indy krijgt SS Mature, geef ik hem alleen SS Mature of half SS/half SS Mature..

EN ik zal zorgen dat hij echt elke dag los komt. Normaal gesproken liep één van de konijnen los van het moment dat ik thuiskom (laten we zeggen, gemiddeld rond drie uur) tot na het avond eten, dan het andere konijn tot ik het te donker vond. En gewoon elke dag. En in het weekend de één de hele ochtend, de ander de hele middag.. Nu loopt de één de ene dag los 's avonds, en de ander de andere dag.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haver wordt wel gebruikt om bij te komen als ik mij niet vergis, dus dat zou best kunnen inderdaad. Maar hij krijgt al sinds begin dit jaar zoveel haver dus dat lijkt me het probleem niet. Daarnaast ben ik vaak te lui om zijn hooiballetje opnieuw vol te stoppen dus dan krijgt hij het niet eens.. :whistle2: Hij vindt het ook niet zo lekker, gaat altijd als laatste op. Bij Indy ook. Zeikerds. Maar zal er om denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nop.. Althans. Ik moet zeggen dat ik er nooit over begonnen ben, maar ik vrees dat mijn ouders me aan zien komen..

dollie-2107-albums-fred-and-joy-picture4872-zijn-schattig.jpg

Weet niet of je het kunt zien, maar dat gaasdeel staat los, dat is een losse 'paneel' die je er in zijn geheel uit kunt halen om het hok schoon te maken. Die van Fred valt echt bijna uit elkaar, maakt niet heel veel uit want als hij vast zit, kan Fred er niet uit en hij kan zich er ook niet aan bezeren, maar irritant is het wel. En er moet ook allang nieuw gaas in de hokken. Mijn vader heeft daar helemaal geen zin in.. Volgens mij hoopt hij stiekem dat de konijnen er niet meer zijn voor hij er écht aan moet beginnen. Rennen bouwen is én geen ruimte voor op die plek, kan opzich wel gemaakt worden maar dat zou nog veel meer werk zijn, en het is dus een hooop werk waar mijn vader helemaal niet aan wil beginnen. EN ik geloof dat ze deze hokken ruim genoeg vinden.

Maar normaal gesproken lopen ze ook zo veel als mogelijk los, het schiet er nu wat bij in.. Ben bang dat ik op de bank in slaap val ofzo en niet regelmatig check hoe het met ze gaat en dat ik dan net te laat zou zijn als er wel wat gebeurd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel panelenrennen, maar daar is Fred zo uit haha. Wat mij niet heel veel uit maakt, want hij mag loslopen in de hele tuin. Maar dan kom je weer op het punt dat je ze in de gaten wilt houden. Maar sowieso, vind het altijd een beetje sneu, ik heb twee en halve (er zijn wat panelen gesneuveld along the way) sets panelen, nog een redelijk groot ding, maar om 'm nu daar in te zetten terwijl hij ook in de hele tuin kan spelen.. Beetje sneu.. Maar dat zit uiteindelijk alleen maar tussen m'n oren want in die ren heeft hij veeel meer ruimte dan in zijn hok natuurlijk. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .