Ga naar inhoud

Steriliseren


Kim1982

Aanbevolen berichten

In mijn omgeving zijn de meningen over wel of niet steriliseren verdeeld. Heb een tijdje terug een konijntje uit de opvang gehaald en daar werd gezegd dat het niet nodig is om te steriliseren ivm baarmoederkanker omdat het heel weinig zou voorkomen. Terwijl ik al mn eerdere vrouwtjes konijnen wel heb laten steriliseren ook omdat dit geadviseerd werd door de dierenarts. Wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baarmoederkanker komt inderdaad niet zoveel voor in NL zoals wordt beweerd op sommige websites. Maar baarmoederontstekingen juist weer wel, en die kunnen net zo dodelijk zijn.

Mijn DA's zijn ook voor het castreren van voedsters, ik persoonlijk ook.

Zijn trouwens al aardig wat topics hierover, als je even de zoekfunctie gebruikt, kun je nog meer informatie en meningen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja de kans op baarmoederproblemen is wel redelijk groot ja. maar dat is dan eerder een ontsteking dan kanker. en het geld ook voornamelijk voor voedsters die niet met enige regelmaat zwanger zijn.

ik zou je de vraag willen stellen: waarom NIET castreren?

als je konijn gezond is en je hebt het geld ervoor, waarom zou je dan die kans nemen dat ze ziek wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft er wel degelijk mee te maken, alleen niet zoals jij het blijkbaar gelezen hebt. Vrouwtjes die regelmatig zwanger zijn, dus bijvoorbeeld voedster waarmee gefokt wordt, hebben in hun vruchtbare periode veel minder kans op zulk soort problemen. dat heeft te maken met de invloed van de hormooncyclus. als die cyclus regelmatig onderbroken wordt door bijvoorbeeld zwangerschap dan heb je minder kans op zulk soort dingen. en ja, dat weet ik zeker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen, ja.. Ik bedoelde inderdaad dat een konijn wat zwanger is geweest niet minder kans heeft op baarmoederproblemen.. :he: (zoals dat wel eens beweerd wordt, waardoor sommige mensen een nestje gaan nemen, zodat ze daar geen grote kans meer op heeft)

Eh.. Ik kom niet uit m'n woorden.. Snap je het nog?

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geld maakt me niets uit. Ik vroeg me dat af omdat ik ze eigenlijk altijd heb laten helpen en nu dus verschillende meningen erover hoor. En ben daardoor erover gaan nadenken en bij een vrouwtje is het toch best een ingrijpende operatie en dan heb ik zoiets van als het niet nodig is, dan is het niet nodig om in een gezond lijfje te snijden. Ga vanavond met ze naar de dierenarts om in te laten enten en dan zal ik het meteen nog eens erover hebben wat we met Belle gaan doen (is nu ruim een half jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast het risico op baarmoederproblemen wat je wegneemt met een sterilisatie/castratie is een gesteriliseerde voedster ook niet meer schijnzwanger. En als je weet hoeveel energie dat elke keer weer kost, soms elke paar weken, dan zou dat alleen al een reden zijn om een voedster te laten helpen. Ik ben dus ook voorstander van steriliseren/castreren.

Het kan inderdaad zonde lijken om in een gezond lijfje te snijden als het niet nodig is, maar aan de andere kant: als ze over een paar jaar last van haar baarmoeder krijgt moet ze ook geopereerd worden, en dan heeft ze eerst al een hoop pijn gehad van die ontstekingen, dus dat ben ik maar liever voor.

*Kiwi bedenkt zich opeens dat ze haar nieuwe voedster die binnenkort komt ook maar moet laten helpen...*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .