Ga naar inhoud

Weinig voer, toch blindedarmkeutels


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Ik heb vanmorgen wat groente gegeven wat ik normaal alleen 's avonds geef, en heeeel weinig biks, ik heb er maar heel erg weinig gevonden. Dus misschien helpt het? Ik blijf het even volhouden en anders even helemaal gen biks meer. Zou het niet komen doordat hij geen tandjes meer heeft? Dat het daardoor lastiger gaat?

Ik zou sowieso het groenvoer ook weglaten :yes:

*Balou* had ook geen snijtanden, maar heb hier nix van gemerkt.

Wel moest ik in het begin voor hem het hooi in stukjes knippen, zodat hij het beter kon pakken & eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wat Lirazel al eerder schreef. Het consequent laten liggen van BDK keutels kan, mits je teveel voeren en overgewicht *** uitsluiten, goed liggen aan het hebben van wormen.

Bovendien is het sowieso raadzaam om je konijnen 1 keer per jaar preventief te ontwormen.

Ontwormen doe je met panacur. Dit kan de vloeibare variant of de pasta zijn en is te verkrijgen bij de dierenarts.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso het groenvoer ook weglaten :yes:

*Balou* had ook geen snijtanden, maar heb hier nix van gemerkt.

Wel moest ik in het begin voor hem het hooi in stukjes knippen, zodat hij het beter kon pakken & eten.

Ik heb geen BDK'tjes meer gevonden :D Ik denk dat ik voortaan maar gewoon altijd 2x per dag groentes ga geven, valt erg goed in de smaak ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind ze ook af en toe en nu k dit allemaal lees realiseer ik me dat ze idd minder hooi eet en meer biks. k ben sinds kort over gegaan op SS junior en daar is ze echt gek op want ze eet nu wel al haar biksjes op en van t "oude" voer at ze vooral de lekkere stukjes. ze groeit echter als kool dus k wil haar wel voldoende blijven voeren...wat is wijsheid???? ze krijgt overigens ook (bijna) elke dag wat groenvoer zoals andijvie, peentje witlof oid en een klein stukje keihard brood als 'snackje'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks joseeke, ik heb ook t idee dat ze dit hooi niet zo lekker vindt, denk k leuk te zijn en voor variatie te zorgen.. ;-), dus ik ga maar weer die andere halen...en de bixjes maar even naar 1x pd dan kan k t goed id gaten houden... we gaan binnenkort toch naar de da voor prikken etc dus mocht het niet verbeteren dan kan t meteen nagekeken worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan :)

Ik heb hier ook wel eens een pak hooi wat helemaal niet in de smaakt valt.

De pakken hooi die ik vorige week heb gekocht zijn een beetje vergeeld en ruiken een beetje muf.

Ze eten het hooi wel, maar lekker is anders, merk ik ;)

Nu heb ik via marktplaats een boer gevonden die balen hooi te koop aanbood voor paarden.

Gisteravond heb ik maar even naar die mensen gebeld of ik ook 1 baal mocht kopen i.p.v. 20 tegelijk ;)

Nu mag ik komende maandag er 1tje ophalen voor €3,50 & dan heb im een pak hooi van 20 kg.

Die 2 van mij blijken hooi van de boer het lekkerste te vinden :)

Mss is dit ook een tip voor jou, als je de ruimte ervoor hebt.

Daarnaast is het ook een stuk goedkoper dan die geplette pakken in de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Joseeke, goed idee van dat hooi..stom dat ik daar niet aan gedacht heb want de stal waar k regelmatig kom heeft natuurlijk ook hooi...dat is echt super kwaliteit en daarvan weet ik zeker dat t goed is want ze hooien zelf van eigen land... Het hooi wat k nu heb is prima hoor, ruikt lekker is nog vers enz maar mevrouw is denk ik gewoon al een btje verwend hahahaha...ach...

Link naar reactie
Delen op andere sites

blindedarmkeutels zijn speciale zachte keutels (nummer 3 op de foto) die een konijn direct vanuit de anus weer op eet. Dit doen ze om bepaalde vitamines binnen te krijgen. Als een konijn ze regelmatig laat liggen betekend dit meestal dat je konijn te veel voer krijgt waardoor hij al vol met eten zit en deze keutels laat liggen. Of hij is te dik waardoor hij niet bij zijn anus kan en ze daarom niet kan opeten. Als je ze dus vindt meot je dus eerst nagaan of de voeding van je konijn wel klopt. (En teveel voer slaat op brokjes/gemengd voer, niet op hooi dat kan een konijn nooit te veel krijgen, daar moeten ze juist zo veel mogelijk van eten.)

konijnenkeutels.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, hoe zouden ze aan wormen moeten komen dan? Volgens de DA kwam dat niet vaak voor.

Helaas een dierenarts die dan niet zo heel goed op de hoogte is wat dat betreft.

Wormen bij konijnen komen veel vaker voor dan men denkt.

Het is sowieso goed om je konijn 1x per jaar preventief te ontwormen.

Konijnen kunnen wormen krijgen o.a. door groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .