Ga naar inhoud

Amputatie


Fovely

Aanbevolen berichten

Ik had voor de vakantie nog 2 konijnen: Baloe en Bambi. Toen ging ik een weekje op vakantie, dinsdag is Baloe komen te overlijden, na ongeveer 8/9 jaar. Ikw as niet thuis en hoorde het pas later, een schok was het.. Mijn andere konijntje was alleen over..en altijd gewend om met meerdere te zitten. Ze was lusteloos, daarom besloten we een vriendje voor haar te gaan zoeken. Zaterdag, na asiels en boerderijen afgestruint te hebben was het dan zover! We hadden een hele lieve en leuke Rijnlander van 4 maanden gevonden: Belle. Na ze langzaam aan elkaar te hebben laten wennen leek het goed te gaan. Belle deed het goed in het grote hok en vond Bambi wel interessant. Na een paar uur sloeg echter het noodlot toe.. Belle was denk ik te enthousiast en lag raar op de grond opeens. Ik denk dat ze ergens achter is blijven hangen met haar pootje..haar achterpoot.

We belden de spoeddierenarts en die adviseerde ons hokrust.

Nadat we dit 2 dagen aangezien hadden zag het er nog erg slecht uit en ik vermoedde ook al dat het gebroken zou zijn.. Vanochtend was het dan zo ver, ik had een afspraak gemaakt bij de dierenarts en die vertelde mij het volgende:

Het pootje was gebroken. Nog sterker, het gewricht was gebroken. Ze had opzich geen last want Belle at erg goed en dronk normaal. De arts vertelde me dat genezen niet te doen was. Spalken was erg moeilijk en hij vertelde me dat het niet aan de orde was bij deze breuk. Alleen met ijzeren pinnen was mogelijk zei hij, maar dit had grote risico's en was minstens 1200 euro, zonder zekerheid dat het werkelijk waar zou lukken.

Dus zei hij, bleven er 2 opties over.

Amputeren.. of inslapen.

Ik zei meteen al dat er voor mij dan maar één optie was. Omdat Belle zó rustig, maar toch levenlustig en lief was kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om haar in te laten slapen..zeker ook na de dood van Baloe.

Om wat duidelijker te zijn..het gaat over haar achterpoot. En ik weet dat dit een belangrijke ledenmaat is voor konijnen..

Morgenochtend vroeg wordt ze geopereerd maasr ik ben ZO onzeker over de keuze die ik heb gemaakt.. toch heb ik het idee dat ik haar nu nog een kans geef. En omdat ze rustig is, dat ze er wel aan kan wennen nog..met haar 4 maanden.

Als de operatie lukt gaan er wel een aantal veranderingen in het hok plaatsvinden. Zo maken we een hok heel laag zodat zij daar makkelijk in kan komen. En een hok daarboven voor mijn andere konijn. Buiten halen we alle boomstammen etc. weg omdat dit alleen maar obstakels zullen zijn voor Belle.

http://img219.imageshack.us/my.php?image=belle010kx9dz0.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn verhaal.. of mensen die hier ook ervaring mee hebben en die mij misschien kunnen helpen in dit proces van onzekerheid..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik weet wel best wat van konijnen met gewoon een gebroken pootje, maar dan is het meestal het onderste deel, en bij jou is het het gewricht, wat het natuurlijk een stuk lastiger maakt. Gebroken pootjes kunnen bij konijnen lastig in het gips omdat ze er aan knagen, en dan word hokrust (dus een tijdje in een kooitje dat zo klein is dat het konijn het pootje niet of nauwelijks kan bewegen) geadviseert en daar kan het dan mee overgaan. Maar dat ligt natuurlijk helemaal aan de breuk.

Ik weet dat er konijnen zijn die prima kunnen leven met een geamputeerde poot, ik weet zelfs dat er konijnen zijn met 2 geamputeerde achterpoten die een rolstoeletje hebben en die er prima mee weg komen. Ik wil maar zeggen dat amputeren dus geen verkeerde beslissing hoeft te zijn, maar je moet gewoon aankijken hoe ze het onder de omstandigheden gaat redden allemaal, en inderdaad haar hok goed aanpassen zodat ze alles nog wel gewoon kan. Heel veel sterkte en succes, laat ons weten hoe het allemaal verder gaat, dat vind ik wel erg interessant namelijk om te weten!

(mocht je info willen over die rolstoel, ik weet dat deze mensen http://www.hondenrolstoel.nl/ ze ook voor konijnen maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er zeker goed aan doet. Dieren hebben zo'n enorm aanpassingsvermogen daar staan we vaak van te kijken.

Volgens mij gaat het helemaal goed komen zeker met wat aanpassingen. Ik begrijp dat je nu gaat twijfelen omdat de operatie voor de deur staat maar je hebt ook geen andere optie toch? Hopelijk gaat morgen snel voorbij en kan je samen met je Nijn aan herstel werken.

Heel veel succes morgen en sta achter je beslissing!!

Groeten Renate

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, wat vervelend dat je dit allemaal moet meemaken, eerst het overlijden van het ene konijn en dan nog het ongeluk van het andere. Kan het nog erger..... Ik denk dat je wel een goede beslissing hebt genomen, alleen moet je jezelf daar nu nog van overtuigen.

Kop op!!!! en veel sterkte toegewenst morgen. Het zal wel een lange dag worden voor je.

We gaan allemaal maar weer duimen voor je kleintje.

groetjes Trix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog veel sterkte met het verlies van Baloe. Rust zacht Baloe.

Jeetje arme Belle zo jong nog. Maar ik denk dat je wel de juiste beslissing neemt door het pootje te laten amputeren. Je zult wat dingen aan moeten passen, maar dat is toch geen probleem. En meestal passen ze zich heel goed aan, aan het leven met 3 poten. Zeker als ze zo jong zijn.

Heel veel sterkte! Ik duim voor jullie en laat snel iets weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet me erg goed dat jullie er zo over denken. Nu is het afwachten geblazen, straks even bellen hoe het is gegaan. Aanpassingen van het hok zijn ook eventueel al bedacht.. Zo gaan we zorgen dat er op ten duur 2 hokken komen, één heel laag bij de grond voor Belle zodat ze er zo in en uit kan en toch nog buiten rond kan lopen (de konijnen staan buiten en hebben een groot hok). Die daarboven is dan voor Bambi, die kan daar makkelijk inspringen. Ik laat het zsm weten hoe het is afgelopen!

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de dierenarts gebeld, ze vertelden me net de operatie op zich goed verlopen is en dat ze net aan het wakker worden was. Ze heeft het goed gedaan, mn lieve meisje. Als ik niks meer van ze hoor mag ik haar om half 4 ongeveer ophalen. Een hele opluchting, maarja ik durf nog niet teveel te hopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een superdappere beslissing van je!

En natuurlijk gaat het allemaal goedkomen!!!

Zo'n jong konijn kan daar best aan wennen, lijkt me.

En zeker als je met aanpassingen alles wat gemakkelijker maakt. En wie wet springt ze over een paar maanden zó in dat bovenste hok. Dieren hebben nog wel eens de neiging om erg snel te revalideren en zich niks aan te trekken van hun "beperking".

Ik ben ook erg benieuwd hoe dit allemaal afloppt en hoe het herstel verder gaat. Dus schrijf het maar lekker van je af hier :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een moedige beslissing. En een beslissing met zoveel liefde voor Belle!

Om half 4 ga je haar gewoon lekker ophalen. Zeker weten!

Ze gaat een topleventje tegemoet bij jullie!

Geef haar maar een voorzichtige knuffel van ons als ze strakjes weer lekker thuis is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo ver! Ze is weer thuis!

Toen ik eenmaal bij de dierenarts was haalde de dierenartsassistente haar uit het kooitje. Ze liet de wond zien en - al is het erg naar en ziet het er onnatuurlijk uit- ik moet zeggen dat het netjes gedaan is en mooi gehecht is.

Belle had wel een kapje om omdat ze meteen aan de wond ging knagen toen ze wakker was. Belle keek erg blij en vrolijk om zich heen en leek het allemaal wel goed te vinden. De assistente zei dat ze nog niet gegeten had, maar misschien kwam het door de kap. Ze vonden het een erg leuk en vrolijk konijn en dachten ook wel dat het goed zou komen met haar.

Eenmaal thuis probeerde ik haar wat te voeren en ze hapte meteen toe!

Nu zit ze lekker binnen in het hokje, morgen mag ze weer naar buiten toe.

Ook in het hokje begon ze meteen te knagen aan de hooi en het voer en dronk ze goed.

Ik heb dus wel vertrouwen nu. :)

Bedankt voor jullie steun, ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .