Ga naar inhoud

Straks hebben we er weer mee te maken...


Susanne1973

Aanbevolen berichten

De winter komt er over niet al te lange tijd weer aan.

Hoe doen jullie dat nou?

Ik zit altijd met bevroren flesjes water.

Ik heb al zitten denken. Zal ik de flesjes inpakken met krant en bubbeltjesfolie? Zou dat helpen?

Iemand een (simpeler) idee? Ik heb geen tijd om elk uur die fles te vervangen zodat het niet kan bevriezen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is maar net wat je nijn wilt (bij mij is de een een flesser en de ander een bakker:mdr:). Flesjes zijn schoner maar bevriezen snel, een sok er om heen doen helpt een beetje maar het tuitje zit binnen de korste keren vast. Een bakje lauw water met wat strootjes erin blijft wat langer water maar bevriest ook. Geef je nijnen op een paar vaste tijden te drinken, dan verwachten ze het en drinken ze ook meteen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, maar een flesje is in principe wel hygiënischer, toch?

Volgens mij wel.. ..tenzij je het flesje nooit schoonmaakt en in de volle zon algen beginnen te ontwikkelen.

Ik heb 2 waterbakjes (ééntje is backup, ook als het heet is of als ze een bakje omstoten (lees: omgooien))

Voordat ik 's morgen ga eten krijgen ze vers water en voor het slapen gaan nog een keer vers water.

Als het buiten idioot warm is, dan in de middag nog een keer vers water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een bakje en een flesje in het hok hangen. Hier geven ze de voorkeur aan het bakje. Het flesje bevriest inderdaad sneller dan het bakje, omdat het tuitje heel snel dichtvriest.

Als we thuis zijn controleren we het water gewoon regelmatig. Als we moeten werken vraag ik gewoon of mijn moeder 2x ofzo overdag komt kijken en zonodig verversen: die is helemaal weg van onze nijnen, dus dat doet ze graag ;)

Er bestaan wel van die isolatiehoezen voor de flesjes, ik heb ze laatst ergens in de dierenwinkel zien liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tuitje is het probleem, je kunt om de fles doen wat je wil (en dat helpt ook nog wel redelijk soms) maar dat tuitje blijft bevriezen.

Overigens was het met een bakje niet veel beter.. Heb een hele tijd beide gebruikt (voor verschillende konijnen, ik had zo'n lolbroek die meer dan tien flesjes de vernieling in heeft geholpen.. We blijven niet bezig natuurlijk.) en kon ook elke keer beide ontdooien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het tuitje is veel eerder bevroren dan de rest van de fles isoleren heeft dus nagenoeg geen zin. Waterbakjes is voor mij onmogelijk. De reuzen gooien een zware stenen schaal nog om en kapot dus dat gaat niet lukken.

Heb starks drie rennen en ik dacht dat ik iets van 8 a 9 flessen heb rond slingeren. Vervang de fles dus om te haverklap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne hebben het afgelopen winter zelf opgelost;) Er was tijdens een flinke stormbui een vrij diepe teil in de ren gewaaid, konijnen leken hem leuk te vinden, dus heb 't laten liggen.

Na een tijdje zat het ding vol met regenwater waar ze uit dronken, en na een tijdje heb ik hem zelf gevult met kraanwater.

Ze zaten nooit zonder water, en zo'n hoeveelheid water bevriest minder snel dan zo'n flesje. En als het dan toch bevroren was, trapte ik het 's morgens stuk, en dan kon het weer een tijdje aan;) Natuurlijk niet een mogelijkheid voor iedereen, maar ik vond het wel makkelijk:P Heb geloof ik ook nog wel een foto van hoe ze dronken, wacht ffies..

Hee, zie net op de foto dat er ook nog een bloempot inzat:P Maar die kun je natuurlijk achterwege laten, hahaha!

mjv7ns.jpg

iwllk4.jpg

Helaas leeft het konijntje dat dit zo geniaal heeft uitgevonden niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook van plan een sok met stro te gebruiken om het flesje van de winter, maar mijn flesje boven hangt achter een handdoekje momenteel, dat wordt van de winter jute. Ik hoop dat hierdoor het ook minder snel bevriest aangezien het in het nachthok met veel stro en twee warme konijntjes ook altijd wat warmer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook van plan een sok met stro te gebruiken om het flesje van de winter, maar mijn flesje boven hangt achter een handdoekje momenteel, dat wordt van de winter jute. Ik hoop dat hierdoor het ook minder snel bevriest aangezien het in het nachthok met veel stro en twee warme konijntjes ook altijd wat warmer is.

het is niet de fles maar het tuitje wat het eerste bevriest.

@madammie, geweldige foto's en dat ook een goede oplossing een grote volume water bevriest neit zo snel. Voor mijn reuzen best een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt een goed idee, maar dan moeten wel alle kabels e.d. helemaal knaagvast worden weggewerkt, om te voorkomen dat je konijn wordt geëlektrocuteerd. Ik zou het niet aandurven geloof ik.

Nee joh

Op het plastic slangetje staat geen stroom en die is bij mij 4 meter lang. En zit los aan een adapter.

Ze hebben er helemaal niet aangezeten.

De adapter ligt dus veel verder weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, maar een flesje is in principe wel hygiënischer, toch?

Onzin !

Ik snap dat niet hoor.

Een hond heeft ook een waterbak en geen flesje.

Een kat ook niet.

Als je de bak elke dag ververst en schoonmaakt is het net zo schoon als een flesje.

En ze krijgen geen lucht binnen.

Onze dierenarts adviseerd alleen maar een bak.

Ik heb een grote hondenbak ( bij de action hebben ze ze ook ) voor het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil met honden- en kattendrinkbakken is dat honden en katten meestal niet een in zanderige, stoffige, hooierige omgeving leven, maar dat hun bakje meestal binnen op een schone (keuken)vloer staat. Die bakjes worden dus minder snel vies dan in een konijnenhok waar hooi, stro, aubiose en zand in de rondte getrapt kan worden. Daarnaast zijn er ook konijnen die wel eens in hun bakje poepen of plassen, dat heb ik een hond of kat nog nooit zien doen. Ook zijn er konijnen die hun bakje door het hok smijten als ze maar even de kans hebben, en dat is ook niet wat je wilt als je een dag niet thuis bent om 'm van vers water te voorzien. Honden/katten en konijnen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. En daarom is ee flesje voor konijnen inderdaad hygienischer.

Al ben ik met je eens dat een bak lekkerder drinkt, ik heb dan (naast het flesje) ook nog een bak die ophangt waardoor er minder troep in komt.

Overigens kan ook het water in een bak bevriezen, dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal hier voor het slapen gaan alle drink flessen weg......buiten.

Die zijn al bevroren dan.

Ik zet ze in de keuken ze ontdooien dan.

7 uur morgens hang ik ze weer op dan kunnen ze er de hele dag weer tegen aan.

Het heeft geen zin steeds opnieuw vullen als het echt vriest is binnen een kwartier de tuut bevroren.Het belangerijkste is dat konijnen als ze bix hebben ook water moeten drinken.Als je afgepast bix voerd is dat geen probleem dat is dan allang op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil met honden- en kattendrinkbakken is dat honden en katten meestal niet een in zanderige, stoffige, hooierige omgeving leven, maar dat hun bakje meestal binnen op een schone (keuken)vloer staat. Die bakjes worden dus minder snel vies dan in een konijnenhok waar hooi, stro, aubiose en zand in de rondte getrapt kan worden. Daarnaast zijn er ook konijnen die wel eens in hun bakje poepen of plassen, dat heb ik een hond of kat nog nooit zien doen. Ook zijn er konijnen die hun bakje door het hok smijten als ze maar even de kans hebben, en dat is ook niet wat je wilt als je een dag niet thuis bent om 'm van vers water te voorzien. Honden/katten en konijnen zijn dus niet met elkaar te vergelijken. En daarom is ee flesje voor konijnen inderdaad hygienischer.

Al ben ik met je eens dat een bak lekkerder drinkt, ik heb dan (naast het flesje) ook nog een bak die ophangt waardoor er minder troep in komt.

Overigens kan ook het water in een bak bevriezen, dus...

Ik heb de bak op een tegel staan en er zit nooit een konijn in of zo.

Ook de caafjes doen het heel netjes.

In de winter hing er een balletje in dat lucht blaast en dan bevriest het niet.

Ik vind het de ideale oplossing.

Straks in het nieuwe hok is het binnen zo geïsoleerd dat het balletje misschien wel niet meer nodig is.

( o ja als ik niet thuis ben is er een oppas. )

aangepast door Brenda73
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .