Ga naar inhoud

In plaats van knaagsteen


Saza

Aanbevolen berichten

Hoi

Mijn konijntje knaagt heel veel aan zijn hok. Ik dacht dat ik dan een knaagsteen kon kopen, maar ik las dat dat heel erg slecht is voor konijnen. Weten jullie misschien een plaatsvervanger van een knaagsteen of een trucje waarmee mijn konijn ophoud met knagen? Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn van 9 weken is ook zijn hok aan het slopen, heb er nu ook een tunnel van wilgen ingelegd, dat is zon buigbaar ding kan alle vormen maken.

Is ie druk mee om tak voor tak kaal te knagen, kun je zo een tak van een appelboom afknippen en geven en mag ie ook blad van de appelboom hebben dat durf ik eigenlijk nog niet zo goed!!

Had hem steeds los in de keuken lopen maar hij begon aan de kastjes te knagen dus heb er nu zon rennetje om heen staan.

Tot nu toe krijgt ie elke dag 1 druif doormidden zonder pitjes en een takje peterselie, Ook yogert snoepjes vind ie lekker die geef ik alleen als beloning was tip van de dierenarts!!

groetjes Jean

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yoghurtsnoepjes zijn idd niet verstandig om te geven, en al helemaal niet dagelijks. Dat kun je vergelijken met iedere dag naar de snackbar voor een patatje met en een hamburger.

Je kunt je konijn dan beter verwennen met vers of gedroogd fruit of een stukje wortel! Veel gezonder, natuurlijker en beter. Ook niet verstandig overigens om dagelijks fruit te geven ivm kans op overgewicht bij je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Takken in het hok leggen van wilgen of appel/perenbomen en soortgelijke bomen (wilg is het best). Ook zijn er speciale ballen, mandjes of tunneltjes van wilgenhout te koop. Let er wel op dat het ongelakt is, d.w.z. ruwer en lichter dan gelakte dingen.

Waarom is wilg het beste? Er wordt toch juist gezegd dat een konijn niet te veel wilg mag hebben en appel en peer taken mogen ze wel onbeperkt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja knaagstenen hebben ze mijn ook afgeraden hoor die gaf ik trouwens altijd wel aan mijn andere konijn maar deed er nooit wat mee.

En zon liksteen dan zijn ie wel goed????

Die van mij vind wilgen helemaal geweldig!!

Hoeveel groente en fruite mag ik aan mijn konijn geven en hoevaak geven jullie dat aan jullie beestjes, geven jullie dan verschillende groentetjes tegelijk???

Hopenlijk kan iemand dat vertellen!!

Alvast bedankt hoor!!!

groetjes jeannet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Likstenen zijn ook niet goed.

Het geven van groentes moet je rustig opbouwen, de eerste dag een stukje ter grootte van een postzegel geven en als je konijn dan de volgende dag geen diarree of andere problemen heeft kan je een stukje dat twee keer zo groot is geven en zo ga je een aantal dagen verder. Na enkele dagen kan je op dezelfde manier een tweede soort er bij gaan geven en zo verder. Groentes die erg geschikt zijn om mee te beginnen zijn witlof, andijvie en wortelloof. Van groentes mag je uiteindelijk best veel voeren, liever veel groente en wat minder biks. Een paar blaadjes andijvie, een paar blaadjes witlof, wat kruiden, wat wortelloof per dag is meestal zeker niet te veel, als je het maar opbouwt. Er zijn op deze site lijsten te vinden wat veilige en wat slechte groentes zijn.

Fruit en wortel bevatten erg veel suiker, dat kan je dus beter maar beperkt geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Pets place zag ik een bak liggen met allemaal verschillende kruiden voor een konijn, van dat gedroogde spul kan ik dat geven of raden jullie dat af!!

Ik vind het eigenlijk nog wel moeilijk over wat ik Woezl allemaal mag geven en niet!!

Ik dacht dat wortels altijd goed was voor een konijn!!

gr jean

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Pets place zag ik een bak liggen met allemaal verschillende kruiden voor een konijn, van dat gedroogde spul kan ik dat geven of raden jullie dat af!!

Ik vind het eigenlijk nog wel moeilijk over wat ik Woezl allemaal mag geven en niet!!

Ik dacht dat wortels altijd goed was voor een konijn!!

gr jean

ik zou het bij caviakruiden.nl bestellen, ik heb bij dierenwinkels toch het idee dat er veel ongezonde stoffen doorheen worden gegooid.

wortels mag wel een paar keer per week en dan een klein worteltje of stukje wortel, geldt eigenlijk voor al het fruit.

gezonde groenten/kruiden die ze hier krijgen zijn: andijvie, witlof, wortelloof, selderij, ruccolasla, krulsla, thijm, basilicum, koriander, peterselie, munt, citroenmelasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .