Ga naar inhoud

Voor de lastige hooi-eters


Chani

Aanbevolen berichten

ik was net even aan het rondkijken op De Konijnen Winkel en kwam daar voer tegen met een vezelpercentage van ruim 31%. Even ter illustratie: SS en HF hebben allebei een vezelgehalte van 19%. Dit voer met 31% heet Lepo Sensitive en volgens de website is dit voer zelfs geschikt als vervanging van hooi. Dit lijkt mij dus een goede optie voor diegenen onder ons die konijnen hebben die geen hooi lusten.

Dit is de link: http://www.dekonijnenwinkel.nl/konijnen%20dagelijks%20voer.html

Er staat daar een tabel met de voedingswaardes, en daaronder staat dan het voer zelf.

Mijn nijnen eten allebei gewoon hooi hoor, maar ik dacht ik vermeld het toch even hier, misschien dat iemand er iets aan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ziet er goed uit. Het is niet eens duurder dan SS, tenminste, als je een kilo verpakking hebt. Jammer dat er alleen kleine verpakkingen te bestellen zijn.

Daarnaast ben ik tevreden over Science Selective (Mature) en niet van plan wéér over te stappen.. Maar mocht ik het in de winkel tegen komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij persoonlijk logisch dat je de 2 brokken moet gaan mengen met elkaar als je konijn slecht hooi eet om toch het vitamine gehalte te compenseren. Ik zou als het konijn wel goed hoor eet nooit hooi vervangen, want het zorgt ervoor dat de tanden slijten en ik stop het hooi in een hooibal en verstop het wel eens in kokertjes enzo en dat is wel een leuk gezicht hoe ze dat eruit halen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook in de eerste instantie hooi geven, maar ik heb op dit forum meermaals gelezen dat er konijnen zijn die geen hooi eten. En voor die konijnen lijkt dit voer mij een uitkomst. Alleen zit je dan wel met die vitamines, dat is waar. Ik denk dat je dit voer dan moet zien als extra bij gewoon voer ofzo? Kijk ik weet het verder ook niet, ik weet ook niet precies hoeveel vezels een konijn per dag nodig heeft. Als SS aangeeft dat hun gehalte al 100% van de dagbehoefte een vezels is, dan heb je dat andere voer niet nodig. Maar misschien gaan ze er bij SS vanuit dat je konijn er ook nog groenvoer en hooi bij krijgt, en kom je dan met SS EN het groen en hooi op 100%?

tja, misschien toch eens een mailtje wagen een aan de fabrikant dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kunnen ze nooit teveel vezels krijgen. Anders zou dat hooi ook niet zo belangrijk zijn, en dat mogen ze immers onbeperkt.

Ik heb er niet genoeg verstand van om te zien of dit voer inderdaad beter is qua andere ingrediënten, maar alleen gebaseert op vezels kun je weinig zeggen lijkt mij. SS is niet alleen goed vanwege de vezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan. Elke zak hooi die ik koop kan ik zo weer weggooien (plus dan dat het eerst in het hok komt en ik vervolgens overal de sprietjes vandaan kan plukken en vegen) dus hoe goedkoop ook, als ze er geen hap van eten blijft het geld verspilling.. Maar ja om nu geen hooi te geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij laatst ook aangeraden door de da (Whilhelminapark) omdat Ko heel veel vezels moet binnenkrijgen voor zijn darmprobleem.

Volgens mij is het idd bedoelt als hooivervanger of als aanvulling.

Wat ik ook heb gekocht is Compact gras van Hartog.

Dat is dus puur gedroogd gras en dat gaat er hier ook goed in.

Ze krijgen het hier naast hooi dus niet ipv maar als je konijnen echt geen hooi eten (zoals bij Dollie) krijgen ze zo ook vezels binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat is dan weer jammer :frown:

Ik kom ook nooit in Groningen eigenlijk maar zou het evt wel kunnen opsturen. Maarja dan komen er natuurlijk verzendkosten bij.

Zo'n baal kost ong. 8 euro en dan daarbij verzendkosten (natuurlijk afhankelijk van hoeveel je wilt, heel pak is 20 kilo)

Ik zou natuurlijk ook eens een proefpakje kunnen sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je aanbod! Maar denk niet dat dat zinvol is.. Als ie het lust zou ik elke keer zo'n baal opgestuurd moeten hebben.. 8 euro voor zo'n baal valt me echt reuze mee, maar ik denk dat de verzendkosten nog heel veel meer zullen zijn dan dat zeg. Hm.. Maar als ik nog eens in de buurt ben van zo'n winkel..

En kan ook even in Friesland kijken, daar ligt onze boot, nog niet bij na gedacht.

edit; In het gebied waar we regelmatig rondvaren is opzich wel wat. Nu mijn ouders nog zo ver krijgen dat ze dat mee gaan nemen op de boot, ik zie ons al varen :lol: denk dat ik het wel ga proberen!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .