Ga naar inhoud

Koorts


Ingrid M

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik met spoed naar de dierenarts geweest met Babbel.

Hij at sinds gisteren ineens niet meer. Vanmorgen kwam ik naar beneden en toen had hij niks gegeten, zelfs niet van de biks SS waar hij zo gek op was. Bikspapje weigerde hij ook, spuitje bikspapje was een drama. Zat maar stilletjes in een hoekje van de kooi. Hij heeft een longonsteking met koorts en baytril (anti-biotica) en metacam (pijnstiller en tegen de koorts) gekregen. Ook moet ik hem om de 2-3 uur dwangvoeren. Nou vraag ik me af hoelang het eigenlijk duurt voordat de koorts weg moet zijn. Vandaag nog? Wortel olvarit vind ie trouwens niet geweldig maar de banaan gaat beter. Daarmee moet ik hem dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja ik ben ontzettend geschrokken, alleen al toen hij niks gegeten had en stil in een hoekje zat. Was helemaal overstuur op mijn werk die hebben me naar huis gejaagd en gezegd dat ze me maandag wel weer zouden zien en 1st maar met Babbel naar de dierenarts moest gaan. Ik dacht dat ik geen vrij zou krijgen maar gelukkig wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA zei ook dat er na 3 dagen verbetering moest zijn vd koorts en l.ontsteking.

De koorts was volgens mij 40.2-40.3 graden als ik het goed gezien heb maar dat weet ik niet zeker meer.

Hij hoorde hem roggelen en heeft met een stetoscoop geluisterd. Hij hoorde dat roggelende geluid nog zonder die stetoscoop (ik niet maar slechte oren).

Ik heb idd het idee dat hij zich iets beter voelt, hij ligt nu wel weer languit ipv zo stilletjes in een hoekje. Hij begon net ook zelf een paar strootjes hooi te eten dus ik weet niet of dwangvoeren dan nog nodig is (zal zo even de DA bellen om het te vragen). Hij eet namelijk nog wel heel erg weinig maar hij eet weer.

Haakjes zijn ook gecontroleerd en die had hij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de dierenarts moet ik hem toch blijven dwangvoeren omdat hij ook afgevallen is.

Zwarte panter: hoe zou jij het oplossen dan? Met die biks bedoel ik?

Ik heb vanmorgen 4-5 biks in een laagje gekookt water gedaan, geprakt (zodat het een dik papje werd) en af laten koelen. Hij at het niet op van een schoteltje en ik kreeg ook flink verweer toen ik het in zijn bekkie wilde spuiten. En zou je dat dan ook om de 2-3 uur geven en hoeveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen de 3e keer dwang gegeven net. Boos konijn die het zat is en het af en toe ook niet door wil slikken, ik heb intussen een oranje t-shirt aan in plaats van wit :whistle2:. Nou is hij wel aan de diaree, is dat erg????

Komt dit door de wortelpap van olvarit? Moet ik actie ondernemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu de olvarit niet meer geven. De diarree kan komen door de AB, maar zeker ook door de Olvarit. Geef maar beter bikspapje! Ook al wil hij niet. Het is voor zijn eigen bestwil. Misschien is het voor jou makkelijker om een zakje dwangvoeding te halen? Dat is dunner en is minder werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de metacam mag ik maar 0.1 ml geven, die mag hij dus vanavond pas weer hebben. Is dat te weinig voor hem dan? 2x daags. Hij heeft wel een beetje andijvie gegeten maar het lijkt net of hij uitgeput raakt als hij een beetje eet. na 2 happen andijvie houdt hij het voor gezien en ziet er uitgeput uit. Ik ga nu naar de dierenarts voor speciaal dwangvoeding, dat kun je zo kopen neem ik aan?... Eigenlijk wilde ik allebei de nijntjes een schone kooi geven dadelijk maar dan heeft Babbel weer teveel stress zeker... Ik maak me zo'n zorgen om hem :(...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kun je zo kopen. Ik heb hier Critical Care liggen, denk dat dat wel bij elke DA te krijgen is! Die metacam richtlijn zou ik zo aanhouden, als de DA dit gezegd heeft. Teveel is ook niet goed natuurlijk.

Snap helemaal dat je je zorgen maakt...is ook vreselijk om aan te zien. Maar je doet toch goed je best!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kun je zo kopen. Ik heb hier Critical Care liggen, denk dat dat wel bij elke DA te krijgen is! Die metacam richtlijn zou ik zo aanhouden, als de DA dit gezegd heeft. Teveel is ook niet goed natuurlijk.

Snap helemaal dat je je zorgen maakt...is ook vreselijk om aan te zien. Maar je doet toch goed je best!

De DA hier heeft geen speciale dwangvoeding (raar vind ik????) omdat ze het belachelijk duur spul vinden en zeiden dat ik met een papje van SS babbel beter zijn dwangvoeding in zou kunnen laten slikken. Ik heb het pakketje aangenomen en ga even op zoek naar een DA hier in de buurt die Scinse recovery of critical care heeft dus even rond bellen. Zo ver ik weet staat DA brouwhuis in Helmond zeer goed aangeschreven dus ga ik daar even naartoe bellen. Hopelijk haal ik het nog om daar voor 5 uur te zijn en dat ze dan nog open zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Nuenen. Ik heb net DK Brouwhuis in Helmond op gebeld en ik ga bij hun Critical Care halen, zij hebben het wel en zeiden dat het over het algemeen ook beter wordt gegeten dan olvarit omdat ze het lekkerder vinden en er voldoende vezels in zitten. Ik ga dus nu naar Helmond.

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even alles op een rijtje zetten: ik heb nu 1x baytril en metacam gegeven en 3x ongeveer 10 ml wortel van olvarit. Vanaf nu wordt dat dan critical care tenzij het beter is om er tussendoor ook nog olvarit bij te geven.

Dus bij deze alvast de 1e vraag, olvarit helemaal stoppen of ook tussendoor nog geven? (bijv ene keer critical care en andere keer olvarit).

Advies critical care is om de 4 uur dwangvoeding.

Hoeveel keer moet ik dan nu nog dwangvoeren tot morgenochtend?

Ik heb het nu namelijk om de 2-3 uur gedaan.

Ik ga nu critical care om 7 uur doen en dan weer om 11 uur?

Ik heb babbel even losgelaten maar niet samen met knabbel want die zit er nu binnen 1 seconde bovenop om te rijden dus dat is teveel stress.

Wel merk ik dat los lopen babbel behoorlijk uitput, binnen 2 minuten ligt ie uit te puffen. Is het beter hem niet meer los te laten lopen de 1e dagen?

Zal ik hem in het traliewerk zetten als ik de kooien zo schoon ga maken of toch gewoon los laten lopen?

Sorry van alle vragen maar ik wordt ineens erg onzeker nu...

Wil hem zo goed mogelijk verzorgen...

Merk trouwens wel dat hij erg aanhankelijk is op het moment, komt steeds smeken om een aai en komt steeds bij me zitten. Hij haat me dus nog niet omdat ik hem dwangvoer geef gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid die je toe moet dienen hangt ook af van de sterkte van de oplossing. Zowel baytril als metacam zijn er in verschillende sterktes. Van de metacam wordt meestal de versie voor katten voorgeschreven, van baytril weet ik het niet. Ik heb zelf altijd enrofloxoral. Maar baytril is er dus in verschillende sterktes en hoeveel ml je moet geven weet je dus alleen als je weet welke sterkte je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een hele vroege update. Om 4 uur was het tijd voor de volgende dwangvoeding na 4 uur (12 uur laatste dwangvoeding gehad).

Deze heb ik niet gegeven. Babbel heeft in die 4 uur tijd, zijn bakje groente leeg gegeten, hooi gegeten en 17 gram SS gegeten! Dat is dus echt heel positief nieuws! Normaal eet hij s'avonds 15 gram SS.

Ik heb zijn dwangvoeding nu verschoven naar 6 uur straks. Dan zit er 6 uur tussen de dwangvoedingen in. Om 6 uur kijk ik even hoe hij dan gegeten heeft en denk ik dat ik hem wel zijn dwang geef voor de zekerheid maar ik kijk om 6 uur even.

Hij heeft nieuwe biks gekregen en een nieuw bakje groen (grootste gedeelte andijvie, witlof en een klein stukje wortel (denk ongeveer 1/4e van een wortel). En hij heeft een schoteltje met dwangvoeding met wortelpapje erdoor heen en 1 met peerhapje erdoor heen gekregen op een bordje en daarop hooi, kan hij zelf bepalen of hij daar wat van wil eten. Natuurlijk heeft hij onbeperkt hooi in de ruif en gisterenavond vers gekregen.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat hij zo goed gegeten heeft! Dat betekend toch dat hij zich een stukje beter voelt en van de laatste ronde dwang werdt ie ontzettend onrustig en wilde praktisch niet mee werken (ik kon hem bijna niet in bedwang houden). Ik ben vanacht geregeld wakker geschoten van geknars ed en toen zat babbel elke keer te eten.

Nou zit ik na te denken hoe ik het moet doen met dwang of dat nog nodig is als hij zo goed blijft eten maar ik denk dat ik dan overschakel naar 1x in de 6 uur. Of denken jullie dat ik dan mag stoppen? Ik hou natuurlijk in de gaten of hij wel zo goed blijft eten (ook overdag).

Ik vind niet dat ik hem onnodig op moet gaan fokken en stress moet geven met dwang als hij nu zelf ook goed begint te eten maar hij moet van de DA nu wel elke dag aankomen omdat hij afgevallen was.

Hij heeft nu zelf ook de keuze om dwang te eten vanuit dat schoteltje, voorheen at hij dat niet. Ik ga proberen nog wat te slapen en dan kijk ik even om 6 uur opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .