Ga naar inhoud

Hoeveel Biks mag mijn konijn?


EdithenMilo

Aanbevolen berichten

Ik heb een nederlandse dwerghangoor van 1.6kg.

Hij krijgt elke dag een vol bakje biks. Ik weet niet hoeveel gram dit precies is.. :$ Heel soms geef ik hem een heeel klein stukje sla.

Dit lijkt mij niet teveel biks en ook niet teveel groen, toch is hij regelmatig aan de dunne ... geen diarree maar hij eet het ook niet op .

Kunnen jullie mij helpen? Hoeveel biks mag Milo hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn mag 20/25 gram per VOLWASSEN Kilogewicht. Ik vind een vol bakje teveel dus je zult even goed uit moeten rekenen hoeveel hij precies mag.

Ik raad je aan om géén sla meer te geven, maar liever andijvie en witlof en bijvoorbeeld wortelloof of komkommer. Ze mogen ongeveer 50 tot 100 gram groenten per KG lichaamsgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dankjewel voor de informatie. mijn konijn is morgen 12 weken. dus dan is hij volwassen. Hij is wel erg gevoelig voor groente, daarom geef ik hem bijna geen groente, gister gaf ik hem een super echte megaklein stukje wortel en had meteen wat dunne poep, niet echt diarree zoals ik al zei maar geen gezonde keutels.

Gingen jullie dan gewoon door met groente geven, ook al was hij aan de diarree?

Hooi krijgt hij trouwens gewoon altijd. 1.6kg lijkt me een normaal gewicht voor 12 weken toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is van een dierenwinkel .....

hij is ook niet raszuiver. Toen ik hem kocht was hij ook al aan de grote kant, daarom had ik hem uitgekozen, want ik hoor vaak slechte dingen over konijnen bij een dierenwinkel, dat ze te vroeg bij de moeder worden weggehaalt. Hij was ook pas 7weken, ik schatte hem wel ouder. nu sinds deze week merk ik wel dat ik zijn balletjes veel beter kan zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt Milo ook hooi?

Als ie bij de dierenwinkel vandaan komt, is ie inderdaad niet raszuiver, dus ook geen nhd. ;)

Verder moet je inderdaad oppassen met teveel biks. De richtlijnen die bovenstaan zijn dus adviezen, het belangrijkste is dat het konijn zijn hooi goed blijft eten en zijn blindedarmkeutels. Als dat dus niet gebeurt, moet je minderen met biks. Het ene konijn heeft meer biks nodig dan het andere konijn.

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn 12 weken is dan mag hij nu nog onbeperkt biks eten. Hij moet nog groeien! Ik zou hem met een maand of 6 eens wegen en dan uitrekenen hoeveel biks hij op een dag mag hebben (25 g per kilo lichaamsgewicht). En natuurlijk altijd onbeperkt hooi geven. Hij is inderdaad geen dwerg, daar schijnen ze in de dierenwinkel niet zoveel verstand van te hebben :-s.

P.S. Mijn Moon was met 12 weken ongeveer 2 kilo en weegt nu met 7 maanden krap 3 kilo. Dus ik denk dat jou beessie die 3 à 4 kilo die je denkt niet gaat halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Moon gewoon onbeperkt (2 x daags 50 gram) gegeven. Dit ging dan net wel of net niet op. Daarnaast at ze flink hooi (ze heeft zelfs liever hooi dan biks) en de blindedarmkeutels eet ze ook gewoon op. Je moet een groeiend konijntje dus wel goed in de gaten houden...maar dat spreekt voorzich toch?

Ik ben het natuurlijk met jullie eens dat ze wel genoeg hooi moeten eten. Dat moet altijd, anders komt het niet goed in de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom komt het niet goed in de darmen?

mijn konijnen krijgen ook geen hooi, wel hebben ze dan heel af en toe zachte keutels, maar dit is na 2 à 3 dagen weer weg...

Mijn konijnen kunnen leven op:

- 50 gram per konijn

- 9 takkies peterselie

- 1 plakkie appel

dat gaf ik vandaag, en een paar weken terug aten ze een hele dag lang alleen maar 50 gram per konijn en onbeperkt water natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom komt het niet goed in de darmen?

mijn konijnen krijgen ook geen hooi, wel hebben ze dan heel af en toe zachte keutels, maar dit is na 2 à 3 dagen weer weg...

Mijn konijnen kunnen leven op:

- 50 gram per konijn

- 9 takkies peterselie

- 1 plakkie appel

dat gaf ik vandaag, en een paar weken terug aten ze een hele dag lang alleen maar 50 gram per konijn en onbeperkt water natuurlijk...

Konijnen horen gewoon veel vezels binnen te krijgen. Dat is goed voor de vertering. wij hebben bijv ook vezels nodig in ons voedsel (daarom is het beter om bruin ipv wit brood te eten), maar konijnen hebben er nog veel meer van nodig. Het kan zijn dat jou konijnen genoeg vezels uit de peterselie halen, maar het lijkt mij gezonder voor ze om iedere dag onbeperkt hooi te kunnen eten. Ze zullen hier ook niet dik van worden als je daar misschien bang voor bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, misschien ook een tip voor Snowy&Witje? Jij bent een uitzondering, niet vervelend bedoelt, maar het heeft geen zin om met jouw ervaringen te reageren, omdat die simpelweg totaal anders zijn dan die van mensen hier. Mensen weten niet altijd wat de situatie is, dat jij geen hooi geeft kan niet anders, maar hooi is natuurlijk wel enorm belangrijk, mensen moeten niet denken dat ze het niet hoeven te geven of dat het niet uit maakt dat hun konijn geen of minder hooi eet. Want dat maakt wél uit. Vermeldt er anders altijd bij dat je in Tunesië woont en niet anders kan ofzo, maar zorg gewoon dat daar wel duidelijkheid over is. Dan voorkom je misverstanden. :yes:

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .