Ga naar inhoud

Geplukt gras i.p.v hooi?


Alies

Aanbevolen berichten

Sam eet maar heel weinig hooi. Ik heb echt alles geprobeerd alle smaken en merken.

Nu krijgt hij om deze reden SS en daarnaast natuurlijk toch wat hooi (alles wat hij eet is meegenomen).

Bij zijn groenvoer doe ik vaak ook een handje geplukt gras en wat paardebloem bladeren. Dit eet hij wel met smaak.

Dus nu dacht ik kan gras een vervanger zijn van hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik zou je nijn gewoon hooi blijven aanbieden en gras als extra zien,..net als groente,....

wat betreft het gras.. volgens mij kan je nijn trommelzucht krijgen van gemaaid gras en is geplukt gras gewoon veilig. mijn nijnen krijgen het hier dagelijks en nooit een centje pijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

geplukt gras is volkomen veilig hoor, zolang het maar vers is, en niet al een dagje ergen heeft gelegen. Want dan kan het inderdaad, als het vochtig is, gaan gisten.

datzelfde geldt voor gemaaid gras, das ook altijd wat vochtig enzo en daar zit ook mogelijk wat olie van de maaier of enzo.

maar ik vind dat je het verse gras zeker wel als vervanger voor hooi kunt zien. Want hooi is ook gewoon gedroogd gras. Hooi is trouwens ook bedoelt als vervanger voor vers gras, dus vers gras is beter dan hooi naar mijn mening. in de vrije natuur eet een konijn toch ook geen hooi? Die eet juist gras, dat is daar hun hoofdvoedsel. Een huiskonijn eet hooi omdat ze meestal geen gras tot hun beschikking hebben.

ik zou alleen wel zorgen dat je het, net als groenvoer, opbouwt en als ze er geen plakpoep van krijgen, dan zou ik het wel elke dag blijven geven. Wat je kunt doen is een potje knaagdierengras kopen (zag ik bij de boerenbond, maar kun je ook wel bij andere zaken krijgen denk ik). dat is net zoiets als kattengras, zo'n plastic bakje waar een soort gruis inzit, doe je water bij en een week later heb je een minigrasveld. als je daar nou een paar bakjes van koopt (of, als je de ruimte heb in je tuin: koop een stel graszoden en maak een grasveldje, heb ik ook gedaan) kun je je nijnen iedere dag vers geplukt gras geven. Dat lijkt mij echt hartstikke goed hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van gras slijten de tanden ook hoor. waar het om gaat bij hooi (en dus ook gras) is dat ze veel moeten kauwen en dat er relatief weinig calorische waarde inzit. hierdoor blijven ze dus knagen, knagen, knagen, en slijten te tandjes en kiezen. voor gras gaat dat ook op. natuurlijk is hooi wat harder en in principe moeten ze dus meer kauwen op hooi dan op gras. Dit is echter voor konijnentanden maar een miniem verschil. nogmaals: eten konijnen in de natuur hooi? Nee dus. Ze eten juist gras, en hun tanden slijten daar zeker van. ook knagen ze in de natuur aan takken en hardere grassoorten dan gazongras, dus in dat opzicht hebben ze natuurlijk naast gras ook andere manieren om hun tanden te laten slijten. maar als het goed is heeft je huiskonijn dit ook. zo kun je bijvoorbeeld wilgentakken neerleggen voor je nijn. als je nijn geen hooi eet zou ik daarom zeker zeggen dat gras een goede vervanger is. Er zitten vezels in voor de darmwerking en de tanden slijten ook wel, zeker als je er nog takken bij geeft.

de vergelijking met brood met en zonder korst is denk ik een hele goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een dagje weg geweest dus jullie reacties lees ik nu pas! In iedergeval bedankt!

Natuurlijk blijf ik gewoon hooi aanbieden, naast het gras. Ik heb in de tuin een grasveld en daar pluk ik dus kleine porties gras. Idd wat jullie zeggen, zorg ik dat het vers is en dat het niet te lang ligt. (Doe ik trouwens met alle verse groen).

Daarnaast krijgt hij ook wilgentakken, daar is hij ook dol op dus als ik dit allemaal zo lees bied ik voldoende alterntieven aan, omdat hij zo weinig hooi eet. Fijn te lezen. Stelt me toch een beetje gerust, en verder ga ik door met het probereb van alle smken hooi ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .