Ga naar inhoud

Steriliseren


Honey

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zou graag meer willen weten over steriliseren.Ik heb al artikels gelezen op internet en op BB maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ben van plan om mijn 1 1/2 jarige voedster Honey te laten steriliseren. I k heb niet geinformeerd bij de dierenarts maar dat ga ik binnenkort wel doen .Ik heb al vragen klaar voor hem over narcose en dat soort dingen.

Mijn vraag is dus:wat zijn jullie ervaringen over steriliseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Redenen om een voedster te laten steriliseren:

Tegen die tijd dat een voedster 4-5 jaar is heeft zij - mede afhankelijk van het ras - een kans van 50-80% om te sterven aan baarmoeder(hals)kanker. Het bakerpraatje dat dit niet zo zou zijn als zij een nest heeft gehad moet krachtig uit de wereld geholpen worden. Aantasting van de baarmoeder door kanker en ontstekingen is helaas zeer veel voorkomend. Dring er dan ook op aan dat bij sterilisatie OOK de baarmoeder (al is het maar deels) wordt verwijderd - want dit is niet altijd standaard het geval.

bron:www.bunnybin.nl

Dat is mijn reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb één van mijn voedsters laten steriliseren, en de andere twee gaan binnenkort. Ik heb dat laten doen bij een konijnkundige (!) dierenarts. (www.konijnenbelangen.nl als ik het goed heb?)

Het is een redelijk zware operatie, maar vond het risico dat ze later zou lijden veel te groot, daarvoor hou ik teveel van ze. Inderdaad, de kans op baarmoederkanker is errug groot en daarnaast kan het vaak ook nog goed zijn voor de hormonale dingetjes.

Ik heb specifiek gevraagd om de baarmoeder er ook uit te halen. Vaak doen ze alleen de eierstokken, maar ik dacht bij mezelf, wat als haar baarmoeder nou al besmet is en ze daar later ziek van wordt? Dus hoppa, dr uit.

Toen ze terug kwam, was ze niet lekker, wat hartstikke logisch is natuurlijk. Ik heb haar op handdoeken en een kruik gezet (wel even 1 a 2 dagen binnen houden vanwege temperatuurregeling in het lichaampje). Ze wilde absoluut niet eten dus heb ik haar gedwangvoerd. Ook kreeg ik aspirines mee, die ik haar gaf. Ik dacht dat ze veel pijn had, maar achteraf bleek het dat ze haar lekkere vent miste! (ze begon daarna ook meteen te eten)

Ik heb dus een goede ervaring, maar ik heb ook zeker in spanning gezeten hoor! Maar mn meid was er zo weer bovenop, en ik hoef haar later niet te zien lijden aan baarmoederkanker omdat ik het er niet voor over had!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 2 voedsters laten castreren, het is dus niet steriliseren, want bij steriliseren zouden alleen de eileiders doorgeknipt of afgebonden worden, en het is juist de bedoeling dat de eierstokken en het liefst ook de baarmoeder verwijderd worden, want dit gaat nou juist de kans op kanker en ontstekingen tegen die vaak voorkomen bij voedsters.

Ik heb er zelf geen spijt van. Het is wel een best zware, ingrijpende operatie, en ik raad dus echt aan pijnmedicatie mee te vragen voor thuis, reken er op dat je de eerste dag ook moet dwangvoeren en dat je konijn erg duf zal zijn en toch goed ziek zal zijn van de operatie. Bij ons was Binky vrij snel opgeknapt (na een dag of 2 weer levendig) maar bij vlekje duurde het wat langer, zij at ook niet zo lekker na de operatie, maar uiteindelijk is dat wel allemaal goedgekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, want ze hoeft nu niet echt op de tafel enzo, in eerste instantie krijgt ze daar een hokje waar ze zit tot ze aan de beurt is. Dus dan kan ze nog wat tot rust komen. Dan word ze onderzocht, gewogen en onder narcose gebracht, dan is ze dus helemaal rustig :) En als je haar ophaalt zal ze nog suf zijn van de narcose en is ze dus ook rustig :)

Dus het zal wel meevallen hoor :) Mijn dierenarts gebruikt geen gasnarcose, gasnarcose word meestal aangeraden voor operaties bij konijnen. Ik moet nog steeds een keer navragen wat het ook alweer voor narcose was die ze gebruiken, ik heb het haar toendertijd helemaal aan mij laten uitleggen, hoe het ging, welke narcose en alles, en het gaf mij gewoon een gerustgesteld gevoel, dus ik heb daar toen mijn rammen, en later mijn voedsters laten castreren. Het is ook belangrijk aan je dierenarts te vragen hoe vaak ze konijnen opereren en hoe vaak een operatie fout gaat. Als dat te veel is, dan moet je een andere dierenarts zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring heb ik nog niet, maar ik kan wel even mijn eigen bedenkingen hier neerzetten.

Eerst was ik van plan om enkel Snoet (ram) te laten castreren. Mijn argumenten hiervoor waren dat ik hem en de twee dames samen wil huisvesten in het voorjaar en dat het voor een ram een veel kleinere operatie is dan bij een voedster.

Ik zag het niet zitten om, zelfs al was ik op de hoogte van het erg grote risico op baarmoederkanker, mijn meisjes te laten helpen. Het is een erg zware operatie en waarom snijden in een gezond konijn?

Sinds kort ben ik echter aan het twijfelen gegaan, net omwille van dat hoge risico. Toen ik laatst bij DA Inge Thas was, heb ik het er met haar even over gehad. Zij uitte toen de voorkeur voor het castreren van voedsters, omdat er bij een ram geen medische indicatie is voor een castratie en bij voedsters wel.

Ik heb toen ook even geïnformeerd naar haar werkwijze. Zij gebruikt gasnarcose en de nijnen krijgen een baxter (vocht en pijnmedicatie, veronderstel ik) tijdens de operatie. Ze houdt ze een dag daar, zodat ze er zeker van is dat het konijn weer zelfstandig eet. Dan kan nijnlief weer naar huis, met medicatie meegegeven. En in totaal kost het 135 euro, alles inbegrepen.

Ik ben nog niet zeker over wat ik ga doen. Met Toendra ligt het allemaal wat moeilijker, omdat ik bang ben voor een heropflakkering van de e. cuniculi, als haar weerstand verzwakt. Op dit moment komt het helemaal nog niet ter sprake dat ze zou geopereerd worden, ze moet eerst helemaal hersteld zijn van die ziekte.

Ook financieel is het nogal een opgave, want ik heb twee dames rondlopen, dus dat is dan 270 euro in totaal. Terwijl Snoet zou kunnen geholpen worden voor zowat een vierde van die prijs... Het is dan afwegen: neem ik het risico dat ze misschien baarmoederkanker krijgen, of besteed ik er zoveel geld aan met het risico voor Toendra dat ze er weer ziek door wordt. In elk geval moet ik dat nog eens bespreken met DA Inge.

Voor Toendra is de beslissing sneller te nemen dan voor Savannah. Zo'n operatie gebeurt immers best tussen 1 en 2 jaar, en dat is voor haar dus nu. Savannah is nog maar 5 maand, dus dat kan nog even wachten.

Ik denk trouwens dat ik sowieso Snoet ga laten helpen, want anders is het toch ook maar niks, dat de dames hun seksuele drift kwijt zijn door de castratie en dat hij maar lustig zijn gangetje kan blijven gaan... Het moet een beetje evenwichtig blijven....

Als iemand bedenkingen of aanvullingen heeft, of tips, dan zijn die altijd welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wel een beetje bedenkingen in de trant van dat je in een gezond dier niet laat snijden, het is zo tegennatuurlijk.

Ik heb eigenlijk nooit eerder gehoord van voedsters met baarmoederproblemen dus ik weet ook niet hoe groot de kans is.

Ik twijfel.

Bij mijn hond vond ik het al een hele beslissing, maar wilde absoluut geen pups want dan wil ik ze natuurlijk alle 12 houden:$

Poezen idem dito, maar die kleine konijnen de buikjes open, tja, kweetniet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik kom net van de dierenarts vandaan om Knijn en Lotje te laten enten.

Nu heb ik ook castratie van Lotje besproken en heb een vraag aan jullie.

Mijn DA haalt alleen de eierstokken eruit. De hormoonhuishouding die kan leiden tot de kanker heb je zo verwijderd en is het verwijderen van de baarmoeder niet nodig..mits die niet is aangetast.

Kortom hij verwijderd de eierstokken en de baarmoeder alleen als die aangetast blijkt te zijn..

Wat vinden jullie hiervan. Ik dacht het standaard was dat beide werden verwijderd. Het klinkt mij wel logisch in de oren zoals hij het uitlegt.

Renate

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet standaard dat beide verwijderd word.

Ik lees steeds vaker dat alleen de eierstokken er uit kunnen als het om jonge voedsters gaat, omdat hun baarmoeders nog onaangetast zijn en de baarmoederkanker ontstaat door de hormonen die in de eierstokken geproduceerd worden. Dus door die eierstokken weg te halen, voorkom je dus voor het grootste deel de baarmoederkanker.

Bij oudere voedsters waar de baarmoeder al wel is aangetast moeten zowel de eierstokken als de baarmoeder zelf verwijderd worden om er voor te zorgen dat het zich niet verder uitbreid.

Ik had eerst ook altijd dat van beide weghalen gelezen, maar ik begin daar wat terug van te komen, nu ik dus ook wat diepgaande onderzoeken heb gelezen erover, waar dus aangehaald word dat de kanker die in de baarmoeder ontstaat sterk word beinvloed door de hormonen uit de eierstokken.

Overigens wil ik dit nog eens met mijn eigen dierenarts ook overleggen, want over een paar maanden komt de castratie van moya er ook aan, en ik wil graag ook haar mening weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee bedankt voor je reactie.

Dit was inderdaad ook zijn uitleg. Ik voel me eigenlijk wel goed bij dit verhaal en als het niet nodig is om de baarmoeder te verwijderen (wanneer deze niet aangetast is) zal dit ook zeker een positieve uitwerking hebben op het herstel.

Zou je me willen laten weten wat jouw dierenarts ervan vindt en wat jouw beslissing is geworden. Ik heb nog geen afspraak gemaakt. Moet eerst even kijken wanneer ik een paar dagen vrij kan nemen want ik wil dan thuis zijn en het zou wel prettig zijn als het mooi weer was zodat de temperatuurschommeling niet zo groot zal zijn.

Alvast bedankt!

Renate

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zouden ze ook alleen de eierstokken er uit halen, maar ik heb bewust gevraagd of ze haar baarmoeder er ook uit wilde halen. Ik weet niet waarom, in mn achterhoofd speelde t een beetje, 'wat nou als er toch al een stukje van haar baarmoeder niet meer schoon is?' Maarja, da's mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben bij mijn da geweest om wat te vragen over de castratie/steralasatie. Mijn da verwijderd sowieso ook de baarmoeder, ze vind dat het anders te veel risico is en anders geen zin heeft.

Nou ben ik een beetje in de war over de leeftijd waarop ze gecastreerd moet worden. Hier las ik dat het vanaf 8 maanden pas kan maar mijn da zegt dat het het effectiefst is tussen de 4 en 6 maanden.Mijn da is wel heel goed, ze heeft zelf ook konijntjes en ze heeft me altijd heel goed geholpen. Hopenlijk kunnen jullie me goed advies geven wat ik moet doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik heb het vandaag aan mijn dierenarts gevraagd en hij zei dat je het beter wel kan doen. En dat als ze tussen het half jaar en een jaar zijn...

Maarja, ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind het erg eng om het wel te laten doen. Straks gaat het mis en dat dwangvoeren zie ik ook niet zo zitten, omdat ik denk dat mn nijnen daar ook niet zo'n zin in hebben..

Ik vind het zo;n moeilijek beslissing. Ik wil het wel doen voor hun gezondheid, maar wil niet dat het mis gaat. Jullie hebben het wel allemaal gedaan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .