Ga naar inhoud

knaagsteen waarom ook al weer niet?


mama0004

Aanbevolen berichten

Ik weet ook niet wat de leeftijdscategorie is waar het voor bedoeld is? Want kinderen van 12 of 13 begrijpen al heel wat meer dan kinderen van 7 of 8. Daarbij is het toch wel handig denk ik om ook een wat meer volwassen uitleg te geven, zodat ook de ouders van de kinderen snappen waarom het slecht is. Als iemand mij zou vertellen dat mijn konijnen geen knaagsteen mogen omdat ze daar steentjes van in hun buik kunnen krijgen zou ik ze voor gek verklaren! Het konijn eet de steen namelijk niet in stukken op maar knaagt eraan dus er komen geen steentjes in de buik. Beetje meer uitleggen kan dus geen kwaad ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

... even een poging tot omschrijving.

Konijnen vinden knaagstenen erg lekker, maar een knaagsteen is heel wat anders dan een stukje wortel of een plak banaan. Je kan een knaagsteen zien als een soort gips-achtig brok waarin wat lekkers zit verstopt. In de natuur komen knaagstenen niet voor, daarom is het voor een konijn niet natuurlijk om zoiets te eten.

Konijnen vinden het vaak wel heel erg lekker, daarom eten ze er meer van dan goed voor ze is. Net zoals het voor mensen vaak heel moeilijk is om maar een snoepje te eten terwijl de open zak voor hun neus ligt.

Bij een konijn merk je dit op den duur bij de ingewanden. Ze kunnen het eten niet makkelijk verteren en dat zorgt voor problemen. Kleine deeltjes van de knaagsteen kunnen in de nieren van het konijn samenklonteren tot grotere brokken, nierstenen.

Waarschijnlijk snap je wel dat een harde klont in de nieren heel veel pijn kan veroorzaken. Konijnen kunnen niet zo goed met pijn omgaan als mensen. Als een konijn veel pijn heeft dan stopt het met eten en dan gaat het dood. Misschien heb je iemand in de familie die wel eens nierstenen heeft gehad, want dit kan ook bij mensen voorkomen.

Daarom is het verstandiger om een konijn andere dingen te geven waar hij op kan knagen, zoals bijvoorveeld wilgentakken of andere materialen wat je gewoon van buiten haalt.

...

Hoop dat dit helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee inderdaad biks groeit ook niet aan de bomen, maar verders vind ik wel dat jullie weinig bijdragen aan de oplossing, mijn verhaaltje afkeuren kan iedereen, maar als je het nou beter maakt is mama0004 daar meer mee geholpen.

Goed goed, Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen.

Happy:mdr:?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee inderdaad biks groeit ook niet aan de bomen, maar verders vind ik wel dat jullie weinig bijdragen aan de oplossing, mijn verhaaltje afkeuren kan iedereen, maar als je het nou beter maakt is mama0004 daar meer mee geholpen.

Hahaha:whip2:,

even niet zo aangebrand hoor! Ze maken maar een geintje! :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed goed, Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen.

Happy:mdr:?

Uhm, het moest een tekst zijn die kinderen begrijpen, ik vind 'm zelf al ingewikkeld :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, het moest een tekst zijn die kinderen begrijpen, ik vind 'm zelf al ingewikkeld :lol:

ok, :info:in knaagstenen zit een stofje cat calcium heet, in kleine beetjes is het goed, maar als er te veel van is, zoals in een knaagsteen, dan hoopt het zich op in het konijn en vormen het steentjes. Die steentjes doen erg pijn bij een konijn en daarom moet je het niet geven.

beter zo:sarcastic:

Hoe oud zijn die kinderen eigenlijk, ik bedoel, ik ben zelf een 12-jarig kind en ik begrijp het:mdr:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .