Ga naar inhoud

Tinka eet haar blindedarmkeutels niet


Suzimoo

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb sinds zaterdag een jong voedstertje uit de opvang (ze is bijna 3 maanden). Het rennetje ligt vol met blindedarmkeuteltjes, want die eet ze niet op. Moet ik mij daar zorgen om maken? Valt zoiets aan te leren? Gijs eet die van hem wel op volgens mij.

Ze krijgen niet zoveel biks (denk ik). S' morgens een heel klein bodempje en s'avonds een bakje vol. De biks in de ochtend ben ik aan het afbouwen. Gijs eet het meeste van de biks. Groenvoer eet Tinka niet, vind ze niet interessant tot nu toe, zelfs ananas en appel niet. Hooi en stro eet ze wel heel erg graag.

Groetjes,

Susanne

aangepast door Suzimoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist het idee dat ze weinig biks binnen krijgt en ik ben bang dat Gijs anders te weinig heeft. Hij was gewend (bij de fokker) 100 gram te krijgen, dat geef ik ze nu s'avonds samen, misschien iets meer, maar zeker niet meer dan 125 gram. Gijs is een duitse hangoor van 2,5 kilo. Ik zal vanaf morgen de biks in de ochtend weglaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, lastig als ze samen zitten... In principe kan Gijs met minder biks leven hoor. 'Officieel' hoort hij zo'n 60 gram biks per dag te krijgen. (25 gram per kilo gewicht)

Ik zou het inderdaad proberen met minder, zodat het nieuwe konijntje haar BDK op gaat eten.

Is Gijs trouwens gecastreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik heb sinds zaterdag een jong voedstertje uit de opvang (ze is bijna 3 maanden). Het rennetje ligt vol met blindedarmkeuteltjes, want die eet ze niet op. Moet ik mij daar zorgen om maken? Valt zoiets aan te leren? Gijs eet die van hem wel op volgens mij.

Ze krijgen niet zoveel biks (denk ik). S' morgens een heel klein bodempje en s'avonds een bakje vol. De biks in de ochtend ben ik aan het afbouwen. Gijs eet het meeste van de biks. Groenvoer eet Tinka niet, vind ze niet interessant tot nu toe, zelfs ananas en appel niet. Hooi en stro eet ze wel heel erg graag.

Groetjes,

Susanne

Volgens mij krijgen ze wel veel te veel biks. ' Smorgens een bodempje en 's avond een bakje vol... dat is aardig wat hoor.

Probeer de hoeveelheid voer eens te wegen die je geeft.

Staan je konijntjes op het gras? Daar kan het ook aan liggen, dat ze aan gras moet wennen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist het idee dat ze weinig biks binnen krijgt en ik ben bang dat Gijs anders te weinig heeft. Hij was gewend (bij de fokker) 100 gram te krijgen, dat geef ik ze nu s'avonds samen, misschien iets meer, maar zeker niet meer dan 125 gram. Gijs is een duitse hangoor van 2,5 kilo. Ik zal vanaf morgen de biks in de ochtend weglaten.

Ik vind dat niet veel te veel voor 2 konijnen. 60 gram voor Gijs en 65 gram voor een kleintje in de groei is op zich netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Gijs is een raszuivere DH toch? (Nou ja, eigenlijk is dat geen vraag, hij komt bij Kim weg dus natuurlijk is hij dat..) Dan kun je dus nu al wel weten hoe zwaar hij wordt. Of is dat die 2,5 kilo al? Sorry, heb geen idee hoe groot DH-en meestal worden..

Maar als hij vier maanden is en hij weegt NU 2,5 kilo, dan krijgt hij te weinig eten. Gaat hij uiteindelijk 2,5 kilo wegen dan is het zo wel goed! :yes: En Tinka komt van de opvang toch? Is het wel een raskonijntje of dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs was volgens Kim 2,5 kilo (dat vertelde ze toen ik hem donderdag ophaalde. Duitse hangoren worden zo'n 3,5 kilo heb ik begrepen.

Tinka is geen raskonijntje, ze is een kruising NHD en Franse Hangoor, men verwacht dus dat ze ook Duitse Hangoor formaat wordt. Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar ze is een flink stuk kleiner dan Gijs. Dat kun je op de foto ook zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay dan moet je Gijs meer voer gaan geven en Tinka zou ik dan hetzelfde geven als Gijs. Je moet nl. altijd uitgaan van 25 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht. Dat is dus 3,5 x 25.

Maar uh, ik bedenk me opeens, dat je daar het probleem dat je nu hebt, nl. dat Tinka haar BDK's niet eet, alleen maar mee vergroot :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou het kunnen zijn dat ze lichamelijk iets mankeert waardoor ze niet bij haar anus kan komen om de BDK's op te eten?

dat zie je bij te dikke konijnen ook wel eens. En ik neem aan dat Tinka niet te dik is, maar misschien is er iets anders waardoor ze er niet bij kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb haar al regelmatig helemaal "dubbelgevouwen" zien zitten, dus dat is het probleem niet. Ik heb alleen een idee dat ze de keutels legt wanneer ze ligt (met haar buikje op de grond) en ze blijft dan gewoon liggen. Als ze dan gaat staan, dan worden ze geplet.. het lijkt wel of ze het helemaal niet door heeft dat ze ze legt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft nu steeds dat je de portie biks 's ochtend vermindert. Ik vraag me af of het meer zou helpen als de portie 's avonds vermindert. Dit omdat ik altijd begrepen heb dat de bdk's vooral in de nacht komen, dus als ze zich dan net vol heeft kunnen eten met biks dat ze daarom dan de bdk's laat liggen. Dus dan niet direct de totaal hoeveelheid verminderen, maar wel de verdeling over de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs gaat inderdaad zo rond de 3,5 kg worden en hij kreeg hier 100 gram, hij is nog in de groei, dus minder moet je hem in ieder geval niet geven.

Via de mail had je toch gezegd dat ze bij de opvang ook haar blinde darm keutels ook al niet at? Misschien is het wel iets wat niks met de hoeveelheid voer te maken heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag eigenlijk hetzelfde gedaan als maandag: 's morgens 25 gram biks en rond etenstijd 's middags nog eens 100 gram. Vandaag lag er maar 1 stukje blindedarmkeuteltjes. Al wat minder dan de dag ervoor. Maar: kan het ook zijn dat Gijs ze op heeft? Of gebeurt dat niet? Het kan zijn dat het inderdaad een kwestie is van gewenning, wennen aan haar nieuwe huisje, nieuwe mensen, nieuw vriendje.

Vandaag is Tinka op de een of andere manier over het gaas gekomen, ze zat dus bij de buxus... ik heb geen idee hoeveel ze ervan op heeft. Maar ik maak me wel een beetje zorgen. Het kan niet heel veel zijn want ik ben niet langer dan 10 minuten weggeweest.

aangepast door Suzimoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .