Ga naar inhoud

plekske heeft maden


Christel00

Aanbevolen berichten

Er zit ivermectine in, dat is de werkzame stof in Ivomec, wat weer het middel is dat de DA inspuit om parasieten (in dit geval maden) in het konijn te doden.

Ik ben niet afgestudeerd in medicijnen, maar logisch gezien zou het moeten werken voor eitjes en maden op de huid, als je het dan goed op de huid van je konijn en aanwezige beestjes spuit.

(maar dan zou stronghold volgens mij ook moeten werken want de werkzame stof daarin is vergelijkbaar (selamectine, ook antiparasitair).. iemand online die daarover kan oordelen? )

Hoewel dit goedkoper is dan stronghold.. hmm.. zou je hier dan ook mijt mee kunnen doden?

(Disclaimer: bovenstaand is een gedachtengang, geen bindend advies!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puppynijn, ik vraag het me af....(op zich is het een supertip natuurlijk !)

Als de dosis zo hoog zou zijn als de dierenarts inspuit, zou het niet meer in de vrije verkoop mogen, maar alleen op recept....

Lijkt mij..

Ik heb mezelf altijd voorgenomen om bij maden mijn konijn een spuitje te geven...

Het klinkt misschien heel drastisch en kort door de bocht (moet ook maar zien of ik dat op dat moment ook nog kan besluiten) maar wat je aan maden ziet is vaak maar een franctie van wat er in het lijf zich afspeelt...en dat wil ik ze niet aandoen....

Sterkte voor jou Christel.

Je hebt echt alles gedaan wat je maar kon...en dat in deze situatie...

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit ivermectine in, dat is de werkzame stof in Ivomec, wat weer het middel is dat de DA inspuit om parasieten (in dit geval maden) in het konijn te doden.

Ik ben niet afgestudeerd in medicijnen, maar logisch gezien zou het moeten werken voor eitjes en maden op de huid, als je het dan goed op de huid van je konijn en aanwezige beestjes spuit.

(maar dan zou stronghold volgens mij ook moeten werken want de werkzame stof daarin is vergelijkbaar (selamectine, ook antiparasitair).. iemand online die daarover kan oordelen? )

Hoewel dit goedkoper is dan stronghold.. hmm.. zou je hier dan ook mijt mee kunnen doden?

(Disclaimer: bovenstaand is een gedachtengang, geen bindend advies!)

Puppynijn, ik vraag het me af....(op zich is het een supertip natuurlijk !)

Als de dosis zo hoog zou zijn als de dierenarts inspuit, zou het niet meer in de vrije verkoop mogen, maar alleen op recept....

Lijkt mij..

Dat is ook deels het vreemde...

Anti-myasis van beaphar bevat 0.5mg ivermectine/ml.

De dosis ivermectine die wordt ingespoten door een DA is 0.2-0.4mg per kg.

Daarnaast is het nog niet helemaal zeker of ivermectine dezelfde werking heeft als het wordt aagebracht i.p.v. ingespoten bij konijnen. Dus ook geen idee welke dosering men daarvoor hanteert...

Stronghold wordt idd soms ook gebruikt ter preventie.

Het hoe en wat is nog niet helemaal duidelijk. Maar het zou gedurende een bepaalde periode vliegen toch weerhouden om eitjes te leggen.

Zo zijn er dus ook enkel DA'en die Stronghold gebruiken ter preventie van myasis als een konijn op dat moment wonden of dergelijke heeft.

@ Christel: HĆ©Ć©l veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel allemaal voor jullie lieve reacties:heart:

wel om te antwoorden op je vraag...;een konijn krijgt maden doordat een bepaald soort type vlieg (die grote met groene rug) eitjes legt in een klein wondje of in plakpoep

die eitjes komen en uit en worden maden

maden eten vlees en zo 'eten' ze zich naar binnen in je konijn...:(

ik denk dat de overlevingskans van een konijn met maden inderdaad hƩƩƩl klein is en ze hebben ook echt veel pijn

Je ziet ook inderdaad niet wat er zich binnenin afspeelt

de schrik zit er enorm in bij mij en ik controleer ons pluche nu echt 2 x per dag (vind hij echt niet leuk)

Omdat je een klein wondje niet altijd ziet, let ook vooral op 'natte plekken' in de vacht

Plakpoep had plekske zeker niet, het zal dus bij hem een klein wondje geweest zijn..

ja inderdaad!! ik heb dat product van bunnybin ooit al eens gezien

maar wist niet of het effectief was

Als onze konijnendierenarts terug is ga ik het haar zeker vragen of het werkt en of zij nog tips heeft

ik heb net tel gekregen van de dierenarts dat ze hem komen ophalen zijn voor crematie.

ik kan er helaas niet bijzijn, maar ik denk wel aan hem in gedachten

pluche is plekske precies al vergeten

hij huppelt in de tuin vrolijk rond en is al weer putten aan het graven

dit weekend kan ik niet gaan zien voor een vriendinnetje

maar ik heb wel al een asiel gezien in roosendaal waar enkel mogelijke kandidaten zitten

controleer jullie lieverds maar goed hƩ

groetjes

christel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt dat? Heb wel eens verhalen gelezen van mensen die dit onzin vinden...

Als het werkt, koop ik het direct namelijk.

Als bunnybin het aan geeft kan ik me niet voorstellen dat het niet werkt.

Een kennis van mij heeft een konijn dat vaak plakpoep heeft, deze behandeld met dit de maden gingen dood en spuit nu preventief en heeft nooit weer maden gehad. Ik geloof zeker dat het werkt en anders heb je dat spul nog uit Engeland staat ook op bunnybin. Hier staat het wel in de medicijnkoffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .