Ga naar inhoud

Castratie Gibson 25-08!


Jsmn

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om Gibson te laten castreren vanwege zijn behoorlijke sproeigedrag en misschien om zijn bijtgedrag iets te doen afnemen. Verder wil ik daarna graag een vriendinnetje voor hem halen zodat hij niet meer zo eenzaam is. Nu twijfel ik heel erg bij welke 2 dierenartsen ik ga.

De eerste dierenarts heeft veel ervaring met konijnen en daar kost het rond de 40 euro. Zij castreert ook alle konijnvan Asiel Goofy en heeft veel ervaring dus.

De 2e heb ik een e-mail gestuurd voor meer uitleg ven deze dierenarts vertelde mij dit:

De prijs voor de castratie bedraagt 51,40 euro. Dit is een vaste prijs en

daarin zit inbegrepen: de narcose, wij gebruiken hiervoor een mengsel van

narcosegas en zuurstof, een injectie met een pijnstiller een injectie met

een antibioticum, een injectie met een middel om het maagdarmkanaal op gang

te houden (erg belangrijk bij konijnen). Tevens is daarbij inbegrepen de

operatie en de opname en het hechtmateriaal.

Behalve de algehele narcose verdoven wij lokaal nog de testikels met

lidocaine, waardoor een nog betere pijnstilling wordt bereikt. Na de

operatie is je konijn zo weer bij zijn positieven en ervaart hij nauwelijks

pijn!

Nu vraag ik mij af bij welke van de twee ik het beste kan gaan. Ik ben bij beide dierenartsen bekend. De eerste ga ik altijd heen met mijn konijnen en de tweede gaan wij altijd heen met de hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 122
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb besloten om bij de dierenarts te gaan waar ik altijd heenga met mijn konijnen, want zij heeft gewoon veel ervaring. Ik zit wel even met een brandende vraag:

Stel dat er een voedster bij mag komen van mijn ouders, maar Gibson moet nog eerst twee weken wachten omdat hij anders nog vruchtbaar is. moet ik dan ook pas over 2 weken die voedster halen of kan zij al wel vast komen zodat ze af en toe contact kunnen hebben door de tralies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar zijn de meningen eerlijk gezegd wel over verdeelt bij de opvang waar mijn ex-rammetjes vandaan komen en die waar ik nu af en toe mee help raden ze juist aan de konijnen kennis te laten maken door de draad. Heb op verschillende manieren geprobeerd en bij werkte het allemaal, lig ook veel aan het karakter van je konijn. Accepteerd hij makkelijk of juist moeilijk iets nieuws etc daar laat ik mijn keuze vanaf hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua castratie: in beide dierenartsen heb ik vertrouwen, voordeel van de castratie van de 2de da dat hij veel minder narcose krijgt en dus minder suf is na de castratie en dus weer sneller zelf eet, ik zou wel 12 en 24 uur na de castratie pijnsstilling geven, daarna even kijken of hij zelf eet.

Koppelen: ik zou ze juist wel voor de koppeling kennis laten maken, een voedster bij een ram zetten is veel makkelijk dan andersom, een ram zal niet snel agressief naar een voedster reageren, mijn ervaring is wanneer ze een tijdje naast elkaar hebben gezeten en een keer van hok gewisseld zijn dat ze dan meestal blij zijn dat ze bij elkaar mogen. zo koppelen wij hier, tot op heden heeft dat altijd super gewerkt! Vorige week zo nog een zogenaamde onkoppelbare voedster aan de man geholpen!

Je moet uiteraard wel vookomen dat ze bij elkaar kunnen, de ram is nog vruchtbaar tot 2 weken na de castratie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste DA is toch geen 40 maar 51,50 maar dat maakt tenslotte niets uit, het gaat mij in het vertrouwen. Ik vertrouw ze beiden, en vooral omdat de eerste veel ervaring heeft aangezien ze erg veel rammetjes castreerd van de opvang hier in de buurt ga ik daar het liefst heen, daarbij is het dichtbij dus mocht er wat gebeuren ben ik snel ter plekke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, als mijn moeder dus akkoord gaat met het halen van een voedster (wat nog een hele klus is voor mij, haar overtuigen) dan moet ik dit echt als een laatste kans zien. als die koppeling niet slaagt dan zijn mijn kansen dus voorbij, dus dan wordt het echt spannend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne, ik verbaas me ook altijd over de prijzen die hier genoemd worden, hoor. Elke da is anders, en helaas is het bij mij in de buurt niet zo gunstig qua prijs.

Ik heb overal gebeld, zelfs naar da's die iets verder zitten.. Ik kreeg prijzen te horen varierend van 65 tot 90 euro! Dus je bent zeker niet de enige..

JSM: ik blijf bij mijn standpunt dat je gewoon na de castratie naar de opvang moet gaan en ze gelijk daar laat koppelen. Zoals je zelf al zei heb je 1 kans en dan lijkt mij dit de beste keuze.

Ze kunnen daar namelijk als de koppeling niets wordt, nog een andere voedster er bij zetten, terwijl at wat lastiger gaat als je eenmaal thuis bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne, ik verbaas me ook altijd over de prijzen die hier genoemd worden, hoor. Elke da is anders, en helaas is het bij mij in de buurt niet zo gunstig qua prijs.

Ik heb overal gebeld, zelfs naar da's die iets verder zitten.. Ik kreeg prijzen te horen varierend van 65 tot 90 euro! Dus je bent zeker niet de enige..

Och... ik was voor het hechten van een oor (onder narcose) al 96 euro kwijt. (dit is wel inclusief 2 keer een antibioticaspuit, 3 consulten en alle bijbehorende nazorg)

Maar mijn DA is wel heel konijnkundig en ik vertrouw ze 100%, dus het is me wel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is BIJNA zover (Pas over 5 dagen ofzo maargoed :lol:)

Ik ben nu al bezig met van alles en nog wat, je kunt niet goed genoeg voorbereid zijn vind ik.

Dit is zijn TIJDELIJKE verblijf: (snoeren worden nog weggewerkt hoor)

CIMG5126.jpg

Er ligt een handdoek in de kooi en een fleece kleed in de ren.

Wanneer mag hij eigenlijk in dat rennetje? Ik zat zelf te denken om hem de dag dat hij gecastreerd is even alleen in de kooi te laten, en dan de volgende dag hem ook de gelegenheid geven om in de ren te lopen? En dan wil ik hem in totaal 3/4 dagen binnenhouden en hem dan weer naar buiten doen, waar hij handdoeken in zijn hok heeft. En dan na een week weer gewoon hennepvezel in zijn hok? Ik snap daar nog helemaal niets van, dus als iemand me hierover wat wil uitleggen zou fijn zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en mag de kattentunnel er wel in? hij vind dat ding zo leuk om mee te spelen:he:

volgens mij is dat geen probleem.

Voor Ollie had ik een paar handoeken en als de handdoek vies was legde ik een schone neer.Na 2 dagen heb ik er een plasbak met houtkorrel ingezet en dat ging prima.Verder holde hij bij thuiskomst al gelijk achter zijn strandbal.Dus bewegen zal wel goed gaan.Hij kon zelf in zijn kooi springen . alleen wilde ik niet dat hij op de bank sprong dus meneer kwam met zijn voorpootjes tegen de bank en ik tilde m erop en eraf.Volgende dag heeft hij heel veel geslapen.Eten en drinken deed hij ook gelijk bij thuiskomst alleen nog geen brokjes.

aangepast door nathalie b
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .