Ga naar inhoud

maagverstopping en medicatie


wupsie

Aanbevolen berichten

allemaal super bedankt voor julie reacties!

hij eet nu ook nog. Ben met hem heen gegaan omdat hij steeds maar kleine beetjes eet. Als hij stopt met eten of tekenen van pijn gaat vertonen zal ik zeker achter pijnstilling aan gaan maar zoals het gister avond leek had hij geen pijn, alleen toen de da aan zn maag zat. Onodig pijnstilling lijkt me ook niet goed. ( en extra stress met toedienen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag is gijs mee geweest naar de winkel. Moest de diertjes verschonen dus kon hem mooi in de gaten houden. Hij eet nie best :( wel 5 blaadjes andijvie over de hele dag. Ook drinken doetie niet. Ben nu hooithee aant maken van zn kruidenhooi. Ook lag hij steeds tegen het glas en ademde higj heel snel. Da weer gebeld of dat van de pijn kwam. Kon ik carprofen op halen. Ook heb ik hem in mijn pauzes aan een tuigje laten rennen. Middag pauze ging dit goed maar om 3 uur was hij niet vooruit te krijgen en wou hij steeds overal onder en ging hij weer steeds languit liggen hijgen.

Gaat nog niet echt goed dus :(

Net de eerste dosis carprofen gegeven. Hoop dat het snel gaat werken.

Moet ik hem water met een spuitje gaan geven? En wanneer moet ik hem gaan bijvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke groentes kan ik het beste geven nu? de DA waarschuuwde nu ook dat ik uit moest kijken dat hij er geen trommelzucht bij ging krijgen. heb nu andijvie wortelloof en bleekselderij maar alleen de andijvie gaat er tot nu toe enthausiast in. nou ja enthausiast.

hij is redelijk actief geweest vanavond. ligt nu wel weer gestrekt, maar reageerde wel op mijn "geluidje" (kan het neit echt omschrijven:P) hij ademt ook neit meer zo snel.

hoe lang moet ik de arprofen standaard geven? of moet ik afwachten tot hij pijn krijgt. (da vink ook zo sneu :()

vanavond ook aan mn schoonouders verteld (waar hij normaal staat) altans mijn vriend. had er zelf niet zo'n behoefte aan omdat ik de reactie die ik kreeg al verwachtte. : "hoe een haarbal hoe kan dat nou weer!!! hier poeptie anders genoeg hoor. moest bijna (let op BIJNA) elke dag zn wc'tje leeg gooien! je MOET (let wel: moet grrr)hem gewoon wat meer paardenbloemblaaderen geven, zit ook vocht in" ik zei dat hij al verschillende groentes kreeg. mijn schoonvader: "ach die vegetarische rommel, dat wil hij helemaal niet. je MOET hem gewoon witlof en paardenbloemen geven. die wortels en andijvie vindtie helemaal neit lekker.

nou dan is gijs volgens mij ook nogges schyzofreen, want bij mij vindtie het anders hardstikke lekker.

gelukkig gingen we daarna squashen, kon ik mn frustratie er tenminste uit slaan. :duivel::P begin nu weer aardig sjaggie te worden trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohja, hoeveel water moet hij nu minimaal binnenkrijgen? en wat is het minimum wat hij mag eten voor ik hem kleine beetjes moet gaan dwingen te eten? (klieren werkt niet echt bij meneer. hapt nog eerder in mijn vringer dan in de groente.

zat trouwens ook nog te denken: waarom mag hij eigenlijk helemaal geen biks nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter heel veel vezels en vocht nu. Biks gaan weer wat uitzetten in de maag, is ook niet goed. De vezels zijn nodig om de darmen in beweging te brengen.

De vraag van het vocht is moeilijk te beantwoorden...als je kan, geef hem dan idd wat water bij in een spuitje, om zeker te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je wat hooithee maken? Hooi overgieten met kokend water, als het afgekoeld is hooi eruit en het water in z'n flesje/bakje. Als hij dat lekker vindt drinkt hij misschien meer uit zichzelf, en hoef je hem niet te dwingen om te drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees je toppic nu pas, dus tja wat ik wist is nu een beetje laat.

Mijn konijn heeft een jaar geleden ook een haarbal in zijn maag gehad, de ciseraldrops moest ik 2 keer daags geven en dan 0.5 ml.

Ik wens je sterkte en hoop dat je konijn snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je wat hooithee maken? Hooi overgieten met kokend water, als het afgekoeld is hooi eruit en het water in z'n flesje/bakje. Als hij dat lekker vindt drinkt hij misschien meer uit zichzelf, en hoef je hem niet te dwingen om te drinken.

dat drinktie niet :( hebbem in zn voerbakje zitten nu maar hij vertikt het om uit een bakje te drinken. als je het voor zn neus zet slaatie er met zn kop tegen aan (ja echt duwen is het al niet meer, lijkt echt offie sjaggerijnig is :P) ik heb ook wel eens wat gehoord ook over roosvicee appel als ze niet willen drinken. ik weet dat je dan weer met de suiker zit, maar het feit dat hij gaat drinken vinnik toch belangrijker dan zn gewicht opt moment (en hij eet verder ook niet veel) maar zou dat ook met de roosvicee pruim kunnen? (ivm vezels? pruim werkt ook laxerend toch? of mogen ze geen pruim hebben?) en kan ik hem wortelhapje geven? of is dan de kans op gas weer te groot?

van vanacht alleen een stuk of acht minuscule vervormde keuteltjes en een hoop bdk. (dacht dat 1 een gewoon keuteltje was en wou em oppakken om in zn wctje te doen. jakkie!) hij eet ze niet op maar het zijn in iedergeval keuteltjes. (of mag ik deze niet meerekenen) ook heeft hij weer niet alle groenten op ( 4 blaadjes in gegooid ligt er nog 1)

nog een probleempje. hij heeft in zn bdks staan dansen ofzo, heel zn achterpoten/ voetjes zijn helemaal smerig en stinkt echt enorm!! omdat hij weer mee moet naar de winkel (en daar zijn nog al wat vliegen. beleef het buitenleven zullen we dan maar zeggen) denk ik dat ik zn pootjes toch ff een beetje wil wassen. kan dit ook met babydoekjes? of kan dat niet als hij zich dan gaat wassen. (al weet ik trouwens niet wat gemakkelijker is:P met een bak water hoef ik zn poot niet vast te houden) iemand een idee? ik wil in deze situatie ook niet dat hij ook nog gepest wordt door die vieze vliegen

jee wat een vragen zo 's ochtends vroeg! maar ik hoop dat julie antwoorden hebben.

alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, als je zelf niet kan maseren, vraag dan vandaag even aan een collega, die kordater kan zijn omdat het haar dier niet is om hem op zijn rug te leggen en te maseren. Dat is echt belangrijk nu hoor...mogelijk is hij er na een paar goede massages zelfs door...

Een andere optie, even langs de DA voor een vochtinfuus, helpt ook vaak.

Niet gaan experimenteren met papjes of drankjes, gevaar voor gas is te groot nu, darmflora is al verstoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik masseer hem ook, maar niet op de kop. (en een collega gaat het ook niet voor elkaar krijgen, zelf de DA lukte het bijna niet) en de DA heeft zelf ook gezegd dat ik hem moest dwangvoeren als hij niet at. vandaar.

nog een idee over zn pootjes? wassen of zo laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zat net te lezen over dwangvoeren omdat hij nog niks had gegeten (begint spontaan weer te eten, niet veel, maar een paar hapjes) en op konijnen.nl staat dat je bij een maagverstopping beter eerst dwangvoer met geen of weinig vezels kunt geven (zoals nutrilon soja) omdat de vezels anders te veel kunnen gaan zwellen.. nu heeft hij vanacht maar een paar hele kleine keuteltjes gelegd. wat kan ik dan het beste doen? soja of science recovery (kan dat spul trouwens bederven? heb nog wat liggen van vorig jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand?!

want dan moet ik dat spul gaan halen. en hij heeft net en paar hapjes andijvie op. wat is acceptabel en wanneer moet ik gaan dwangvoeren? een hele dag op 3 blaadjes andijvie teren lijkt me zo weinig.

wat zijn huisdiren trouwens leuk zeg:P wat een zorgen heb je dr van :s:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja konijnenbelangen...ten eerste bestaat zoiets als een maagverstopping niet bij konijnen...noch een haarbal trouwens... Teveel haar in de maag kan wel oorzaak zijn van minder eetlust en dan ontstaat een vertraagde darmwerking. Dat is was anders...

Science recovery blijft best lang goed, dat is altijd het beste om te geven.

Wat ze op KB aanraden ,ken ik niet, zal eens kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen,eigenlijk niet of tenminste dat is niet de oorzaak...dat kan wel na een paar dagen niet eten, maar zelfs dan...het gaat omdarmvertraging door opname van te weinig voedsel...het konijn krijgt door de haren in de maag het gevoel "vol" te zittem gaat minder eten en dus vertragen de darmen.

Een echte verstopping door haar is zeldzaam en in dat geval zit dat aan de maaguitgang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nadat ik vanochtend helemaal blij was dat er wat keuteltjes lagen wel wat klein en ze waren wat nattig) en hij wat van het gras had gegeten zitten we nu weer in een volledige dip!

om 11 uur merkte ik dat gijs weer pijn had. heb hem toen weer carprofen gegeven. nu een uur later zat ik tv te kijken en hoor ik hem knarsetanden. hij heeft dus nog pijn! was dus beetje paniekig. net de DA gebeld en moest tochmaar even weer langskomen. maar dat kon pas om 10 voor 4 terecht. gelukkig heb ik een geweldige baas en mag ik onder werktijd met hem heen :)

nu zag ik hier ook een stukje staan over gas en verstopping en heb dit gelezen. het stukje over gas klopt wel aardig. zn buikje is gewoon zacht mar zn keuteltjes waren wat nattig.( hij eet nu gelukkig wel weer net een sprietje hooi :)) verder is hij ook heel onrustig. springt zo ineens op en stamp een keer of schiet naar een hoekje. vind het zo zielig en voel me zo wanhopig omdat is niks voor hem kan doen :(. maar ff afwachten wat het vanmiddag gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .