Ga naar inhoud

schurft


wupsie

Aanbevolen berichten

we hebben in de winkel ratjes zitten met schurft( moet om 10 voor 3 bij de DA zijn met ze)

hoe besmettelijk is schurft nou eigenlijk voor konijnen?? aangezien we ook konijntjes hebben zitten en ik met gijs ook neit echt op schurft zit te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oppaskonijn heeft misschien ook schurft(mijt?) en ik moet hem strikt gescheiden houden van mijn eigen konijnen, hij zit eigenlijk in quarantaine. Maar dat is dus konijn-konijn. Ik heb mijn dierenarts later nog weer gebelt omdat ik ook een kat en een hond heb, hij zei dat het heel diersoortspecifiek is en dat er voor mijn kat en hond verder geen problemen waren. Maar, Loes zei dit:

Fijn dat het zo goed gaat met Evert!

Alleen ben ik het niet helemaal eens over de mogelijke besmettelijkheid van mijt…

Je hebt huidmijt of schurft. Deze geeft voornamelijk last bij de oren en bij andere delen van de kop. Hierbij ziet men ook vaak wondjes ter hoogte van de oren door het krabben. Het gaat hier om de mijt ‘Notoedres cati’, deze is zeer besmettelijk voor kat en konijn en door direct contact ook mogelijk overdraagbaar op hond en mens.

Dan heb je bij het konijn ook nog ‘Sarcoptes scabiei’, maar deze wordt zelden bij katten gezien. Heel zelden heb je bij konijnen ook nog de demodex mijt, maar deze komt maar heel weinig bij katten voor.

Maar de meest voorkomende is vachtmijt, ‘cheyletiella’ Die zich toont door kale plekken, losse haren en schilfers. Deze is zeer besmettelijk bij hond, kat, konijn,… en ook voor de mens. Dus ook zeer besmettelijk van konijn op kat…

Dus de meest voorkomende soort mijt die je bij konijnen ziet is wel degelijk overdraagbaar op katten…

Tenzij dat deze DA er zeker van is dat als het mijt is, het huidmijt is en dan ook nog ‘Sarcoptes Scabiei’ is, dan is het idd normaal niet overdraagbaar… Maar ik vraag me af of je hier wel zeker van kan zijn zonder onderzoek…

Ik zeg dit absoluut niet om je bang te maken ofzo, maar gewoon om de info die ik ken niet achter te houden.

Met andere woorden, hoe het met ratten en konijnen zit weet ik sowieso niet, maar in principe zou ik wel alle voorzorgsmaatregelen nemen. Dus iets over je kleding aantrekken als je bij de ratten bent, daarna je handen wassen en niet dezelfde spullen gebruiken voor de ratten en de konijnen.. En niet in dezelfde ruimte/contact met elkaar laten hebben natuurlijk. Better safe than sorry.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje.

ik moet in de winkel die ratjes natuurlijk ook eten geven en de rest van de beesten ook (die ratjes laten verhongeren is toch ook een beetje sneu:P) ik kom dus wel met mn handen in hun hok, maar ze komen niet rechtstreeks in contact met de andere dieren.

ik wist wel dat cavia's het heel gemakkelijk kunnen krijgen, dus die krijgen ook zowiezo een inenting (neem de ratjes mee en vraag de rest van de ivomec mee voor de rest van de beestjes) maar voor de zekerheid de konijnen ook maar doen? en gijs? (ook mijn collega heeft 2 cavia's koos en andre) kanet kwaad als je het preventief geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je zelf zomaar ivomec inspuiten?

Het inspuiten van ivomec kan erg pijnlijk zijn...

En ik zou dus ook niet alle dieren in de omgeving preventief gaan behandelen (wel degenen die direct contact hebben met de besmette dieren).

Wel zal je een strikte hygiëne moeten toepassen. En de andere dieren in de gaten houden of ze het ook niet krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe krijg je de hokken dan mijt vrij?

Om het moeilijk te maken hangt dat ook nog af van welke soort mijt...

Maar volgens mij overleven ze geen bleekwater hoor...haha

Daarna wel grondig met heet water naspoelen hé.

Er zouden ook speciale producten zijn, maar bleekwater is net zo effectief...

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het moeilijk te maken hangt dat ook nog af van welke soort mijt...

Maar volgens mij overleven ze geen bleekwater hoor...haha

Daarna wel grondig met heet water naspoelen hé.

Er zouden ook speciale producten zijn, maar bleekwater is net zo effectief...

zoals de titel zegt: schurftmijt ;)

de ratjes hebben alle drie een pipet advocate in de nek gehad. (de DA had het in een spuitje opgezogen en alle 3 een klein drupje in de nek gedaan) de overige beesten hoefden nog niet behandeld te worden zolang ze nergens last van hadden. mocht dat het geval zijn kunnen we zo een pipetje ophalen. de prijs viel ook reuze mee: 8.35 euro!! dat was weer een meevaller :)

misschien is dit ook een tip als iemand een konijn heeft met schurft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .