Ga naar inhoud

info: middel voor sore hocks (pododermatitis)


zwarte panter

Aanbevolen berichten

Ik denk dat deze info voor meerdere leden hier interessant kan zijn.

Dus ik dacht, ik plaats het even...

Vandaag langs de DA geweest oa. omdat beide konijnen beginnende sore hocks hebben.

En heb daar een interessant middel meegekregen.

Sore hocks zijn vaak erg moeilijk weg te krijgen...

Mijn DA gebruikt nu een zalf die eigenlijk voor honden wordt gebruikt, voornamelijk voor slede honden. En met zeer goed resultaat bij konijnen met sore hocks.

De zalf heet 'Paw-wax voor honden'.

De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks.

Natuurlijk heb je altijd een DA nodig, omdat sore hocks in sommige gevallen een AB vereisen.

Maar mss is dit voor anderen ook een middel dat het waard is om eens te proberen.

Ik ben alleszinds benieuwd naar het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dan, hier gaan we....

Sore hocks ook wel ulceratieve pododermatitis genaamd, is een aandoening die erg vaak voorkomt bij konijnen.

Het is eigenlijk een huidziekte, maar evengoed een probleem dat spier en bot gerelateerd is.

Er zijn meerdere mogelijkheden hoe ze kunnen ontstaan...

Vaak door een trauma, veroorzaakt door druk op de zool door rennen op een verkeerde/slechte ondergrond. Soms ook door veelvuldig en hard stampen, soms genetisch door een verkeerde stand waardoor ze hun gewicht verkeerd op de voeten plaatsen, of bij sommige rassen oa. rexen omwille van hun korte beharing die dus minder bescherming geeft.

Meestal zie je eerst een kaal plekje op de hak. Daarna een dikkere en rode huid vaak gepaard met lichte korstjes. Daarna mogelijk gepaard met abcessen en zweren. De sore hocks kunnen ook open gaan en hevig gaan bloeden.

Vaak zie je ook een veranderd gedrag bij je konijn. Rustiger, minder eten, soms anders huppelen,...

In het begin is het goed mogelijk dat je konijn buiten de sore hocks symptoomloos is (dus geen veranderd gedrag).

Als je het wilt behandelen, moet je ook de mogelijke oorzaak proberen weg te halen.

Daarnaast ook ontsmetten en meestal een zalf gebruiken en een speciaal verband aanbrengen (bijvoorbeeld Vetrap). Maar hier heb je natuurlijk een DA voor nodig, die precies bepaalt wat er op dat moment nodig is.

Mijn DA raad ook nog aan op te passen met het gebruik van Mupirocin (~Bactroban), aangezien dit eigenlijk te sterk is voor gebruik bij konijnen en je zorgt enkel voor meer resistentie.

Nog vragen Lieke? :P Want dan typ ik met gemak nog een hele uitleg...Maar het is al laat :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom kom Lieke, er is een zoekfunctie en de Here heeft ons niet voor niets Google geschonken :P

Vooruit, ik had alleen de zoekfunctie gebruikt en ik was het heilige Google vergeten. :P Maar het is lastig om uit een discussie op te maken wat het konijn nou precies heeft als het last heeft van Sore Hocks. :angel:

Maareh, je uitleg is helemaal duidelijk, Loes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk komt dit best goed uit want ik zag toevallig eergisteren rode plekken op Mosterd zijn achterpootjes. Was al van plan om er naar te laten kijken, dus ga gelijk eens wat meer info zoeken over die Paw wax :)

Het is hier in ieder geval makkelijker dan verbinden... als het resultaat nu ook beter is, vind ik het super.

Eufrasie kreeg er gisteren echt zelfmoordneigingen van :$... dus verbandjes bij haar maar snel weer verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Floes heeft een tijd terug van die plekken op zijn wreef gehad (sore " wreefs" ;))

Ik heb die toen ook met een spuitbus behandeld...

Het was een apart goedje... maar t kwam erop neer dat het een zink nevel was die een beschermlaagje over de plek legde...

Ik had al vanalles anders geprobeerd maar toen ik dat heb gebruikt in combinatie met ab was het binnen no time dicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij verschilt de juiste behandeling per konijn...Ik heb bij Baby werkelijk van alles geprobeerd, zowel medicatie als zalfjes en uiteindelijk werkte alleen een combinatie van duplo, baytril, metacam (hoewel ik hier op gegeven moment mee stopte) en gebreide sokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ook...

Maar het is ook zo dat pododermatitis vaker bij jonge dan oudere konijnen voorkomt...

Eens er zich op die plek eelt heeft gevorm, heeft een konijn meestal geen last meer.

Deze zalf is niet enkel verzorgend en beschermend, maar stimuleert ook de aanmaak van eelt, zodat de kans op sore hocks in de toekomst ook kleiner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

jammer:P Wel goed dat het zo helpt. Mijn konijnjes moeten misschien naar buiten en

dan komen ze op tegels. Ze zitten nu op tapijt, met katoenen handoekjes er omheen

en dat gaan redelijk goed. het word niet erger, maar ook zeker niet minder. Maar als

ze altijd op tegels zitten... ben ik bang voor de gevolgen.

Morgen allergie test.:beurk: Ben echt bang voor de uitslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is van Diafarm.

Ik ben momenteel niet thuis, dus kan het niet helemaal nakijken, maar heb het even op het internet opgezocht..

Hier hebben ze hem ook.. hopelijk heb je zo genoeg gegevens.

http://vets4petz.nl/pawwax-dogs-50ml-p-621.html?language=UK&osCsid=7n77hsdvos8m3b1tsk3f92lil1

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .