Ga naar inhoud

Hooi uit de tuin net zo goed als hooi uit de winkel?


Meeshoo

Aanbevolen berichten

We hebben gras in de achtertuin. Eén keer in de twee/drie weken maait mijn vriend het. Dan ligt er een hele berg gras. Afgelopen keren heb ik die in de zon laten drogen en gegeven naast de "gewone" hooi.

Die gewone hooi (Zo'n rechthoekig pakket met stukken die je kunt los scheuren) eten ze eigenlijk niet.

Het gras uit de tuin vinden ze heerlijk.

Is dit gras net zo goed als het gras dat je in de winkel kunt kopen?

Las op een andere topic over "Bunny Nature".

Maar heeft het zin om dat te gaan bestellen als ik gras in de tuin heb, waar ik hooi van kan "maken"? Of mist het dan toch bepaalde voedingsstoffen ofzo?

Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het nu voedzamer is of minder voedzaam weet ik niet.. Ik zou haast zeggen dat hooi gewoon hooi is :$

Maar, hooi heeft wel een bepaald drogingsproces, eerder is het niet veilig dit aan konijnen te geven!! Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik geloof dat het wel een aantal weken moet drogen. Ik weet wel dat Bunny Ranch Chanty ook haar eigen hooi maakt (tenminste, dat dacht ik) misschien dat je haar een PB'tje kunt sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij staat iets bij dat het zeker wel een week of acht moet drogen. Als je het eerder zou geven kom je met de regel in de knoei die zegt dat je geen gemaaid gras mag geven.

En er zit ook wel degelijk verschil in voedingswaarde tussen de verschillende soorten hooi! Er is natuurlijk hooi waar allerlei kruiden en andere gewassen doorheen zitten, maar bijvoorbeeld Timothyhooi schijnt echt veel beter te zijn dan alle andere soorten hooi, omdat het van een speciaal soort gras gemaakt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Heel verkeerd! Ik geloof dat het kan gaan gisten in de buik. Ik zal eens zoeken.

Mijn oma zorgde eens voor de konijnen van haar buurman en vrienden van die buurman hebben toen, goed bedoeld, hun gemaaide gras aan de lieve beestjes gegeven. Buikjes zwollen op en ze zijn stuk voor stuk dood gegaan. (Al dan niet afgemaakt..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij halen sinds kort hooi bij de boer, via de buren zijn we aan het adresjes gekomen. De konijnen vindne het heerlijk, veel lekkerder dan zo'n standaard verpakking uit de winkel, en ook nog eens stukken goedkoper. We waren 8 euro kwijt voor 2 balen hooi en 1 baal stro!

Misschien ook een idee voor jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij halen sinds kort hooi bij de boer, via de buren zijn we aan het adresjes gekomen. De konijnen vindne het heerlijk, veel lekkerder dan zo'n standaard verpakking uit de winkel, en ook nog eens stukken goedkoper. We waren 8 euro kwijt voor 2 balen hooi en 1 baal stro!

Misschien ook een idee voor jou?

dat doe ik ook en daar zijn ze zot op !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi van de boer eten ze hier niet :whistle2: geen enkel hooi hoor. Maar stro halen we ook altijd van de boer, met zo'n enorme zak voor een paar euro doe je makkelijk een jaar. We hebben nu nog niks kunnen vinden en dus een pakje stro uit de DW gehaalt. Het lijkt wel plastic....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zo'n balen niet laten helaas. Heb er aan gedacht een soort van "hooizolder"te maken in het afdak straks.

Bij een vriendin vna ons thuis maken ze ook zelf hooi, voor al hun dieren daar mochten we zo een baal van hebben. Maar waar laat je zo'n kamazeul van een pak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi van de boer eten ze hier niet :whistle2: geen enkel hooi hoor. Maar stro halen we ook altijd van de boer, met zo'n enorme zak voor een paar euro doe je makkelijk een jaar. We hebben nu nog niks kunnen vinden en dus een pakje stro uit de DW gehaalt. Het lijkt wel plastic....

en jaar ,

2 maand en niet meer !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zo'n balen niet laten helaas. Heb er aan gedacht een soort van "hooizolder"te maken in het afdak straks.

Bij een vriendin vna ons thuis maken ze ook zelf hooi, voor al hun dieren daar mochten we zo een baal van hebben. Maar waar laat je zo'n kamazeul van een pak.

Wij hebben een grote garage, daar dump ik alle konijnenspullen. Maar het is wel lastig om zoveel spullen op te bergen als je niet beschikt over veel ruimte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees het bericht van Dollie van gisteren 18:28 nou even voordat je verkeerd advies geeft. Gemaaid gras kan dodelijk zijn, dus óók als je het met hooi mengt!!

Pas als je het een week of acht hebt laten drogen (en het ook goed droog is, zonder schimmels dus) kun je het veilig geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gras in de achtertuin. Eén keer in de twee/drie weken maait mijn vriend het. Dan ligt er een hele berg gras. Het gras uit de tuin vinden ze heerlijk.

Waarom laat je de konijnen niet lekker zelf het gras eten. Lekker vers voor ze en voor je vriend scheelt het maaien. Het zijn lopende grasmaaiers....

Als ze niet los mogen of kunnen lopen, dan kun je ze ook in een afgezet gebied van het verse gras laten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom laat je de konijnen niet lekker zelf het gras eten. Lekker vers voor ze en voor je vriend scheelt het maaien. Het zijn lopende grasmaaiers....

Als ze niet los mogen of kunnen lopen, dan kun je ze ook in een afgezet gebied van het verse gras laten eten.

In principe zijn mijn konijnen binnenkonijnen. Alleen als ik zelf buiten ben durf ik ze in de ren te doen. We hebben een bos hierachter het huis en daar vliegen best eens van die roofvolgels boven. Ben toch wel bang dat ze het op mijn nijnen hebben voorzien....

Maar zodra ik zelf in de tuin bezig ben gaan ze meteen de ren in hoor. Vinden ze heerlijk...

Maar gemaaid gras geef ik ze inmiddels niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .