Ga naar inhoud

Informatie stereliseren Bloem


Manuela-Tijger

Aanbevolen berichten

Ik ga morgen even contact opnemen met de DA om waarschijnlijk bloem te laten helpen. Ze is de laatste tijd weer veel schijnzwanger en vind het echt zielig voor dat beestje. Nu zat ik er een beetje mee dat het vrij prijzig is, maar vriendlief zag gister Bloem met hooi slepen en zei gelijk, die laten we helpen, hartstikke zielig zo !

Nu had ik al de zoekfunctie gebruikt om een beetje info te vinden maar ik zit nog met sommige vragen namelijk;

  • Bloem is een heel enegergiek en sloperig konijn, word haar rebelse gedrag door de operatie minder zoals bij rammetjes?

  • Tijger & Bloem wonen buiten, na de operatie is het verstandiger om Bloem naar binnen te halen voor 4/5 dagen??

  • Mag Tijger dan wel op ziekebezoek ??

Ik las ook dat het beter is om de baarmoeder gelijk te laten verwijderen ivm infecties en evt. K.ziekte. dus dit wil ik ook gelijk gedaan hebben, moet ik ook bij de DA om pijnstilling vragen voor als ze thuis is??

Ik zal ook gelijk een potje olvarit met spuitje kopen en lekkere groente's voor haar. Ik heb gewone schepbiks, zou ik daar ook een papje van kunnen maken ?

NOu alvast bedankt voor het lezen en het evt. antwoorden, maar vind het zo spannend allemaal dat ik me eerst heel goed wil voor bereiden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans is groot dat haar gedrag wel beter wordt volgens mij.. Ik zou haar in ieder geval wel even binnen houden, eventueel met Tijger. Ik lees hier nogal eens dat hun vertrouwde maatje, zolang hij niet gaat rijden, juist helpt met sneller opknappen, dus als je die ruimte hebt zou ik dat zeker doen.. Baarmoeder eruit zou ik ook zeker doen (het heet dan trouwens een castratie) maar niet iedere dierenarts doet dat standaard dus wel even extra om vragen! Met een beetje kundige DA krijg je volgens mij echt wel pijnstilling mee, anders inderdaad om vragen.. Weet eigenlijk niet of je van gewone biks ook een papje kunt maken, maar je kunt voor de zekerheid altijd een zakje Science Recovery (poeder waar je dwangvoer van maakt) mee vragen..

Succes met de castratie, spannend hoor! Komt vast helemaal goed! Je bent je in ieder geval goed aan het voorbereiden, daar kan het niet aan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook gecastreerd, en ik heb haar, op voorschrift van de dierenarts, acht dagen binnen gehouden. Ik vond haar en mijn ram echter heel eenzaam er uit zien, dus ik heb haar na twee dagen geloof ik met kooi en al buiten in de ren gezet, bij Ko. Daarna ging het meteen een stuk beter met haar, meer eten en zo.

De eerste dag heb ik een papje gemaakt van Science Selective met een beetje water en dat at ze met smaak op, maar vooral lekkere groenten deden het goed. Ik kreeg ook pijnstilling mee voor na de eerste dag.

In het topic wat ik er destijds over gemaakt heb (http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/23125-nijn-onder-mes.html) staan misschien nog wel meer tips waar je wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn is véél rustiger dan voor de operatie. Ze bromde eerst altijd als het haar niet naar haar zin was, knaagde aan tralies, veel schijnzwanger en kapotte plinten/vloerbedekking. Nu, vele weken later, eet ze uit mijn hand (ipv het uit mijn hand te schoppen/krabben/ trekken), blijft ze van de tralies af, geen hormonenspelletjes meer en de plinten én vloerbedekking blijven heel (hoewel Snuf die gewoonte heeft overgenomen). Dus qua humeur is het het geld 200% waard geweest.

Je hebt op mijn blog kunnen zien hoe Nijn eraan toe was na de operatie. Ik heb haar om 9 uur 's ochtends gebracht en wat groente en eigen brokjes meegegeven. Om half 5 kon ik haar ophalen. Heel suf en 's avonds wat pijn. Snuf heb ik gewoon bij haar gelaten. Ik denk dat dit per konijn verschilt. Hij is heel rustig. En vaak is het zo dat konijnen elkaar kunnen opbeuren. Als je ziet dat het echt mis gaat kun je ze alsnog uit elkaar zetten, maar vooralsnog zou ik proberen ze bij elkaar te houden. Ik mocht de volgende dag pas pijnstilling geven. Vraag dus na of ze een spuitje pijnstilling voor die hele dag heeft gekregen, anders eventueel 's avonds al geven. Als je ziet dat ze echt pijn heeft kun je natuurlijk eerder geven, maar beter niet. Het belangrijkste is dat ze snel weer zelfstandig eet. Ik had hooithee gemaakt, dat ging er goed in. Later kwam wat hooi. Ik heb de hele nacht gewaakt op de bank. 's Avonds voor het slapen gaan nog een spuitje hooithee naar binnen gespoten, dit 's nachts nog een keer en toen om 6 uur 's ochtends. Om 9 uur 's ochtends begon ze weer met eten dus heb i kdat niet meer gedaan. Ze mocht niet op bodembedekking zitten, dus een handdoek is erg handig, ook om ervoor te zorgen dat ze warm blijft. Houd de temperatuur dus goed in de gaten. Ik wilde haar een paar dagen in het hok houden. Op de tweede dag rende ze alweer door het hok, op de derde dag sjeesde ze alweer door de gang alsof er niks gebeurd was. Heel veel succes! Als er iets is: ik woon dichtbij hè ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 1 die al in de sterelisatie stress zit :P Ik hou je topic goed in de gaten! :) Karina, jouw post stelt me echt gerust. Pluis is ook een echte tralieknager en knaagt alle plinten kapot, het vloerkleed ziet er ook al niet meer uit... en het ergste van alles; ze trekt ook plukken haar uit haar vriendinnetje. Ik hoop dat haar humeur er ook wat beter op wordt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is echt nodig om haar te sterreliseren. Ik ga morgen gelijk info vragen bij de DA kwa kosten en behandeling (welke narcose e.d)

Ik houd haar gewoon 4 daagjes binnen en laat Tijger overdag wel bij haar, maar s'avonds gaat Tijger naar buiten omdat er een panelenrennetje komt te staan en ik die te klein vind voor 2 konijnen en dat 4 dagen lang. De huiskamer is niet "konijn-proof" dus ze kunnen ook niet los wandelen.

Maar mischien is ze net zo snel in herstel als Tijger, dan zit ze zo weer buiten. Heb hier ook nog antibiotica staan van Tijger's casteratie tegen ivm infectie's.

Dankjewel voor jullie reactie's !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg destijds als advies om Nijn nog in het hok te laten en niet teveel te laten rennen, zodat de wond mooi zou helen. Nu was beweging haar op dat moment sowieso teveel...

Bij mijn da kostte de sterilisatie 140 euro incl. nazorg en pijnstilling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, ze heeft wel rust nodig, dus ik kijk het dan nog wel even aan met Tijger erbij zetten. Ze blijft dan gewoon binnen op handdoeken en fleecedekentje. En dan mag Tijger met een groentemandje op ziekebezoek bij z'n vriendinnetje !!

Startman had Juultje laten helpen bij de DA die ik ook heb voor de entingen, en die was 94 euro kwijt. Dus ga morgen even bellen, want het is natuurlijk ook afhankelijk van het gewicht, Bloem weegt al 2,7 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal ook per konijn verschillen hoe ze reageren na de castratie.

Sisi is in mei gecastreerd en is nu ook wat rustiger. Ze rijd bijna nooit meer op Fuz zijn kop en ook de korrels blijven over het algemeen netjes in de toilet.

Fuz en Sisi zijn wel bij elkaar gebleven maar die zijn ook wel extreem aan elkaar gehecht. Die eten allebei zo goed als niet zonder elkaar.

Ik heb Sisi ook gewoon los laten lopen, dezelfde dag zelfs nog. Sisi is ook wel een echte stuiter dus die hou je niet zo maar de hele dag in een hok (zelfs niet na castratie). Ik heb natuurlijk wel goed opgelet maar ze deed uit haarzelf rustiger tot ze weer in orde was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .