Ga naar inhoud

Schurft en/of mijt


Kim1982

Aanbevolen berichten

Weet iemand misschien meer over schurft en/of mijt?

Mijn konijn heeft aan de buitenkant van zijn oortjes een soort huidschilfertjes, lijkt net of de huid droog is. Heb ook in zijn oortjes gekeken en heeft wat meer oorsmeer dan normaal. Nu vroeg ik me af of dit schurft en/of mijt is? Het is me niet opgevallen dat hij meer aan zijn oortjes krabt of eraan het bijten is....

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geen oranje stipjes gezien...Denk dat ik morgen sowieso langs de dierenarts ga. Hij is namelijk 2,5 maand geleden aan een abces geholpen waarbij 3 tandjes getrokken zijn en vind het ook fijn om te weten of nu alles goed is...

Hij gedraagt zich niet anders dan normaal, maar vraag me toch af of het misschien schurft en/of mijt is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een binnenkonijn en bij goed weer overdag naar buiten dus kan hem goed in de gaten houden, maar het is me niet opgevallen dat hij meer krabt of eraan bijt. Heb naar de foto gekeken en die schilfertjes lijken erop, lijkt net of de huid te droog is. Maar hij is ongeveer 3 dus geen jong konijntje zoals op de foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand misschien meer over schurft en/of mijt?

Mijn konijn heeft aan de buitenkant van zijn oortjes een soort huidschilfertjes, lijkt net of de huid droog is. Heb ook in zijn oortjes gekeken en heeft wat meer oorsmeer dan normaal. Nu vroeg ik me af of dit schurft en/of mijt is? Het is me niet opgevallen dat hij meer aan zijn oortjes krabt of eraan het bijten is....

Bedankt alvast!

Hebben konijnen ook oorsmeer? :bounce:

Zoja, hoe maak ik dat schoon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die hebben ook oorsmeer, vooral hangoortjes hebben het meer. Ik ga zelf elk half jaar naar de dierenarts voor inenting en dan maken ze die schoon met lange wattenstokjes...Hou het zelf ook in de gaten en soms kun je het zelf ook eruit halen, let wel goed op dat je niet te diep gaat anders beschadig je misschien iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Stamper heeft ook heel veel schilvertjes bij zijn geslachtsdeel !, en bij zijn geurklieren, maar daar heeft ze volgens de DA last van, het is ook helemaal dik, maar ze had ook een vies kontje en dat was rood maar nu niet meer, alleen goed bij houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog niet alle topics van Britt hebt gelezen ligt dat niet aan jou, dan kan ik me voorstellen dat je mijn reactie wat grof vindt. Dit zou ik bij een ander ook nooit doen. Het is hier echter algemeen bekend dat als Britt (en/of tweelingzus Claire) een topic openen over een konijn wat niet helemaal gezond is ze alle tips en adviezen in de wind slaan, en na -tig pagina's gewoon lekker doen wat ze zelf willen. Hoeveel mensen er ook op hebben aangedrongen het anders te doen. Het is dus vaak een beetje verspilde moeite, ik waarschuw maar vast.

Kijk bijvoorbeeld eens in het topic http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/24524-kettingkeutels-and-blindedarm-keutels-erg.html, dat schetst een heel aardig beeld van hoe het over het algemeen gaat. Om nog maar te zwijgen over de konijnen die ze hebben laten inslapen omdat ze geen geld over hadden voor of mochten uitgeven aan de dierenarts... :sarcastic:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah. Dat verklaart. Had er eerlijk gezegd nog geen één gelezen. 1e pagina van dat topic wat je aangeeft is al tekenend. Man, ik ben al bij de DA voordat die kerel tijd heeft om een moment te noemen dat het hem uitkomt...eigenlijk verwacht/eis je van anderen hetzelfde maarja.

aangepast door Tuinkabouter
Link naar reactie
Delen op andere sites

we szijn er al mee naar de DA geweest, en we moesten het goed schoun houden nou dat doen we ;), en ze krijgen alleen , biks, hooi, af en toe worteltje ( heel weinig ), en meer niet, en ze hebben altijd wilgentakken, moet ik even een foto maken ? van 't kontje?

we gaan er a.s. woensdag geloof ik weer mee naar de DA, en anders volgende week woensdag om het te laten controleren,

aangepast door Britt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is ook van vacht aan het wisselen, zou het misschien daar te maken mee hebben?

Ga hem straks goed kammen en heb ook een borsteltje met zachte haren dus denk dat ik daar de oortjes voorzichtig mee doe kammen...

Heb nog nooit een konijn met schurft of mijten gehad dus wist niet hoe het uitzag...en de foto's op internet zijn meestal de ergste foto's die ze hebben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijt ziet er meestal uit als witte schilfers. Je kunt het een beetje vergelijken met roos.

Die hoornschilfertjes, waar tuinkabouter het over heeft, zijn vaak schilfers die jonge konijnen in het nest nog hebben.

Bij oudere konijnen betekenen schilfers meestal toch iets van mijt.

Als het mijt is moet dit goed behandeld worden omdat het anders heel hardnekkig kan zijn.

Je dierenarts kan mijt heel makkelijk vaststellen door een huid afschraapsel te nemen en dat onder de microscoop te bekijken...

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .