Ga naar inhoud

Vieze ogen


Alies

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Even een vraagje over mijn teddydwerg. De afgelopen tijd heeft hij steeds last van vieze ogen. Zoals wij ook "slaap" in de ogen hebben.

Nu hou ik dat netjes schoon en als het wat viezer is maak ik het schoon met (afgekoeld) gekookt water. Nu zag ik vanmorgen weer van die vieze oogjes, ook zijn haar rondom het oog is wat nat.

Nu dacht ik zou het dan toch ontstoken zijn? Het is verder niet rood, of geirriteerd ofzo, maar blijft wel steeds terug komen. Nu doe ik al vaak een staartje in om te voorkomen dat al dat haar in zijn gezicht hangt (Ja ik weet het sommige mensen vinden dat niet helemaal een goede oplossing, maar ja liever een staartje en goed verzorgd dan zoals ik hem aantrof :P)

Dus toch maar ff naar de dierenarts of is het iets wat vaker bij teddy's voorkomt, en kan ik nog andere dingen doen om het te voorkomen?

groetjes van Alies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gehoort dat je de ogen niet met water mocht doen. Want sommige konijnen hebben grotere traanbuizen en dan kunnen de ogen juist sneller onsteken. Ik mag het bij mijn konijnen ook niet doen, Je kan beter gewoon met een droog doekje de 'korstjes' weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cloë heeft er ook last van, ik denk dat het komt dat ze er zelf met wassen niet goed bij kunnen door het haar.. Ik heb haar rond haar ogen (en kontje) geknipt zodat het beter schoon te houden is en dat het haar niet zo snel in haar oogjes komt.. Verder haal ik de korstjes er ook gewoon voorzichtig af..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gehoort dat je de ogen niet met water mocht doen. Want sommige konijnen hebben grotere traanbuizen en dan kunnen de ogen juist sneller onsteken. Ik mag het bij mijn konijnen ook niet doen, Je kan beter gewoon met een droog doekje de 'korstjes' weghalen.

Voor zover ik weet ik afgekoeld gekookt water prima om oogjes mee schoon te maken. Omdat het gekookt is zijn de bacteriën gedood, dus is de kans op ontstekingen niet zo groot. Een droog doekje lijkt me minder fijn, omdat je dan toch meer aan het krabben bent, en dat lijkt me geen lekker gevoel bij een oog.

Hoe kom je aan deze informatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ook ff de da gebeld. Kreeg het advies om het 4 maal daags schoon te houden met thee!!! :bounce:.

Zie je maar weer dat het goed is toch je vraag maar even te stellen via het forum. Dus ik gevraagd hoe zit het dan met het uitdrogen van de oogjes. Dus het heleverhaal wat ik net gelezen heb. Nou daar wist ze niets van.

Toch adviseerde ze mij om het goed schoon te houden, desnoods met gekookt water en de lange haren rond het oog weg te knippen. En wanneer het na het weekend niet over is om dan even langs te komen.

Nou ben ik lekker vrij van het weekend, dus zal Sam eens lekker verwennen, en schoon houden (Nou ja verwennen :he: ) en wanneer het niet opknapt ga ik maandag toch maar ffies langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet ik afgekoeld gekookt water prima om oogjes mee schoon te maken. Omdat het gekookt is zijn de bacteriën gedood, dus is de kans op ontstekingen niet zo groot. Een droog doekje lijkt me minder fijn, omdat je dan toch meer aan het krabben bent, en dat lijkt me geen lekker gevoel bij een oog.

Hoe kom je aan deze informatie?

Van de dierenarts en van mijn fokker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben het vandaag wel vaker tegengekomen. Alleen, als ik Caroline mag geloven (en ik zou niet weten waarom ik die niet zou geloven) is het dus niet zo goed. Ik zou het gewoon bij gekookt en afgekoeld water houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .