Ga naar inhoud

Bladluis


Plumeau

Aanbevolen berichten

Sinds al een paar maanden heb ik mijn eigen moestuin.. alle kruiden en sla groeit echt als kool met dit weer... maar nu heb ik weer een ander probleem dan het laten groeien van m'n plantjes.. Bladluis! :grrrrrr:

De kruiden en sla-soorten zijn voor de nijnen.. maar nu vroeg ik me af.. is het erg als ze samen met de verse kruiden of sla bladluis binnen krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb nu het brandnetel "treksel" geprobeert.. en het lijkt niet echt te helpen.. ben maar weer wat spul aan het brouwen.. en dan maar hopen dat het weg gaat.. het is een echte plaag!

Helaas zie ik hier nergens lieveheersbeestjes.. en ze oppakken vind ik ook niet echt een geslaagd idee.. ik vind die dingen doodeng!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar zullen ze dat ook vast hebben. In alle soorten, maten en prijzen. Er zijn er best veel biologisch, en die zijn niet gevaarlijk voor andere dieren, mits je natuurlijk wel even goed wast voordat je het geeft of zelf eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog een tip: het schijnt dat bladluizen vooral op planten gaan zitten die in de wind staan, dus op plekken waar geen wind komt, in een hoekje, zullen ze niet snel komen. Al is dat natuurlijk niet handig met sla e.d. die je geplant hebt, haha.

Maar voor bloemen bijv. is het misschien handig om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.. dat is lastig.. m'n moestuin staat op de enige plek waar het veilig is voor Plumeau.. en dat is op het hok! (ze staan op het balkon.. dus de ruimte is beperkt) Tja.. daar zal het best behoorlijk in de wind staan.. maar zou niet weten waar ik het anders niet moet zetten.. tenzij! ik het hok verplaats.. en dat wilde ik toch al gaan doen.. misschien dat ik dat dan maar meteen even doe! :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ecostyle is ook een merk met biologische producten. daty zou je ook kunnen proberen. het is zowiezo te koop bij welkoop en boerenbond en volgens mij ook bij tuincentra. voor de zekerheid zou ik je plantjes nog wel ff wassen voor je ze aan je nijn geeft. echt gezond kan het toch niet zijn :P anders moet je gff op www.ecostyle.nl kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet het niet zeker meer... maar volgens mij gebruikten wij vroeger een spuitflesje met gewoon water en heel klein beetje afwasmiddel... misschien dat dat helpt? en anders maar op jacht naar lieveheersbeestje he..;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch he?.. ik dacht al... volgens mij was het afwasmiddel.... maar inderdaad dan weer minder lekker voor je nijnen... kunnen ze belleblazen...hihii... maar zou het ook echt heel schadelijk zijn? Misschien even afspoelen voor gebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.. ik denk dat ik het maar officieel maak.. het brandnetel sapje werkt niet bij mij.. de luisjes lijken er niet van onder de indruk te zijn..

Wasmiddel.. ja.. moet er vanaf te spoelen zijn... maar is dat wel goed voor je plantjes dan?

Ik ga vandaag maar even naar het tuincentrum, van dat biologische spul halen.. dat moet wel werken lijkt mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet wel goed sterk wezen die oplossing, heel klein laagje water dat de brandnetels net onder staan en goed vol. En dat de hele nacht laten trekken.

Ja.. de eerste keer was het inderdaad niet goed.. maar de keren erna wel hoor.. het water was gewoon groen geworden! :yes: Naar nix.. de luisjes geven geen krimp..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .