Ga naar inhoud

Konijn komt slecht door de rui


gappieskabaal

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb 2 dwergjes rammetjes beide gecastreerd en in februari zijn ze 1 jaar geworden, ze zitten dag en nacht buiten. Nu komt de blauwe marter moeizaam door zijn vacht heen (hij had van de winter ook wel een veel dikkere vacht als de andere). Hij heeft nu nog steeds een stuk wintervacht op zijn rug en kont. Hij krijgt hopefarm voer en ze eten ook goed hooi samen en ze hebben nu ook een grasveldje tot hun beschikking.

Is er iets wat ik heb nog meer kan geven, ik weet bij paarden voeren we lijnzaadolie ??

Ik pluk hem nu maar zo af en toe.

groetjes gabrielle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gabrielle, wat je kunt doen is je konijn(en) helpen met de rui door elke dag te borstelen/kammen en met de hand te plukken. Op die manier zijn ze er sneller doorheen en loop je niet de kans dat de haren blijven hangen in de darmen. Let er dus goed op dat je konijnen genoeg eten én keutelen. Geef ze voldoende groenvoer en beweging. Lijnzaadolie weet ik niet, zou ik niet aandurven...

Rui is normaal hoor. Mijn voedster heeft er ook erg veel last van. Bovenop haar rug is ze al flink verhaard, maar op de achterhand staat haar dikke wintervacht nog. Ik pluk haar 1-2 keer per dag inmiddels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee, ik had het idee dat hij een beetje laat was met verharen, omdat de andere al door zijn wintervacht heen is. Ze hebben genoeg beweging en ook voldoende groenvoer, met de darmen is ook helemaal niks mis ha ha.

Ik pluk hem nu wel af en toe, niet elke dag want dat vind meneer niet nodig en kijkt hij me de hele dag niet aan.

Maar weet in ieder geval dat het niet te laat is.

groetjes gabrielle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. mijn konijntjes verharen alleen licht..tenminste.. mijn jongste die pas na de winter geboren is laat een beetje haartjes los en mijn oudste die heeft een aardige vacht, maar hij pluist alleen maar..ik zie geen verschil eigenlijk tussen oud en nieuwe vacht... ik vroeg me namelijk ook al af wanneer ze klaar waren ermee.. ik geef ze sinds een weekje 2x prozime preventief, de keutels werden wat minder en ze aten ook heel weinig biks.. nu veeeeeel beter..maar ik wil zo langzamerhand wel weer ophouden met prozime geven want het lijkt me niet gezond om dat zo vaak te geven lijkt me.. toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moet ik een konijn plukken? en volgens mij zijn ze bij mij nog niet echt in de rui. Kan dit nog komen? ik zie heel af en toe wel wat haartjes. borstelen gaat erg moeizaam. doen jullie het borstelen samen of alleen? en als jullie het alleen doen.. doen jullie dan ook de onderkant borstelen en plukken? en hoe doen jullie dat dan? vind het namelijk nogal lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bailey gaat er gewoon voor zitten, die vind het wel lekker.. doe het heel voorzichtig en af en toe een aai tussendoor. Soms ga ik gewoon met mijn vingers door zijn haartjes kroelen, krijg je ook aardig wat haar mee los en vind hij nog lekker ook. Bij Boefje hoef ik niet eens te proberen om met de borstel in de buurt te komen. Vroeger lukte het me nog wel, maar tegenwoordig na het koppelen en nadat ik haar een week lang antibiotica heb moeten geven.. (drama) kan ze weinig hebben en mag ik van geluk spreken als ik haar een keer een knuffel mag geven. Buikje lukt me ook niet hoor overigens. Ik krijg ze niet eens rustig op mijn schoot en op de rug liggen willen ze allebei niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .