Ga naar inhoud

Wilgetakken....waar haal ik ze vandaan?


Corina

Aanbevolen berichten

Oke, het lukte dus niet, ik heb het blad ingescand en in mijn fotoalbum "beesteboel" geplakt. Weet iemand van welke haag dit blad is en of het wel of niet giftig is??

Zit me te bedenken dat dit misschien in een ander topic thuis hoort... excusses!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me een veldesdoorn (Acer campestre), maar ik weet niet of die eetbaar is voor konijnen.

Edit: als ik op www.konijnen.nl kijk zie ik dat de gewone esdoorn in ieder geval wel eetbaar is ("Bladeren van linde, berk, haagbeuk, paardenkastanje, ratelpopulier, moerbeiboom, lijsterbes, esdoorn, els, hazelnoot, framboos, braam, vlier en druif kunnen worden gevoerd. De bladeren van es, esdoorn en iep mogen niet aan zogende voedsters worden gevoerd, omdat deze de moedermelk bitter maakt, waardoor de jongen niet willen drinken. De bladeren van els en wilg kunnen de melkafscheiding geheel tot stilstand brengen, zodat men deze ook niet aan zogende voedsters mag geven").

Het laatste zinnetje lijkt me trouwens ook wel van belang voor de fokkers onder ons die hun konijnen wel eens verwennen met een verse wilgentak!

aangepast door Kiwi
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vroeg me af je kunt wilgentakken dus gewoon vers geven.

Wij hebben achter ons huis namelijk knotwilgen staan, kan ik daar nu dan gewoon tak van afknippen en aan konijn gegeven. Ik heb nu wel een wilgenbal maar daar wordt niet naar omgekeken.

Heb nog nooit verse wilg gegeven dus vandaar mijn vraag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, dat kan prima! Misschien moet je het even rustig opbouwen, dus eerst een paar blaadjes geven en als ze daar geen diarree van krijgen de volgende dag een paar blaadjes meer (je weet waarschijnlijk zelf het best hoe gevoelig de maag/darmen van je konijn zijn), maar op zich kunnen konijnen gewoon verse wilg eten. Wij knippen ook altijd takken van een ongeknotte knotwilg af, en ze smullen ervan! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in het Oosten van het land, in het mooie Twente (:P) staan genoeg wilgen! zowel krul als de normale!

Op de fokkerij waar ik rijd staan er op hun landgoed meer dan 30 bomen, dus meestal neem ik elke week wat takken mee.

Krulwilg vinden ze toch veel lekkerder dan de normale hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik even geluk dat ik al die bomen in de tuin heb staan!

Even een vraagje....... mogen konijnen tomaten en aardbeien planten?

Nog even en het wilgenknot seizoen begint! Dan kun je de takken overal halen!

volgens mij heb ik ergens gelezen dat de tomaten PLANT giftig is ( dus het blad, niet de tomaten zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Gestolen goed gedijt niet', zeggen ze. Nou, daar merk ik hier anders niets van :P

Ben nog een beetje voorzichtig geweest qua slopen van de boom, maar nu ik mijn plekkie heb gevonden ga ik voor meer. De blaadjes zijn inmiddels op en er is al een beginnetje gemaakt met de takjes zelf. Maar ja, het stel moest nu eerst even dringend een middagdutje doen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .