Ga naar inhoud

Wilgetakken....waar haal ik ze vandaan?


Corina

Aanbevolen berichten

Ik lees regelmatig op het forum dat konijnen ook takken mogen (b.v. wilgentakken lees ik vaak). Heb zelf geen bomen in de tuin en mijn plantenkennis komt niet veel verder dan het herkennen van paardebloemen, dus heeft iemand een tip of idee hoe ik aan die takken kan komen? Zijn deze eventueel ook te koop bij een dierenwinkel?

Heb trouwens een bak met zand voor de konijnen in de ren gezet maar het enige wat ze doen is er in plassen en af en toe keutelen, graven doen ze helemaal niet. Iemand een suggestie hoe ik dit aantrekkelijker voor ze kan maken of is het normaal dat ze dit doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn ook te koop in de dierenwinkel (zowel gedroogd als uit de diepvries), maar verse takken zijn echt het allerlekkerst! Als je eenmaal weet hoe een wilg er uit ziet kom je ze echt overal tegen (ik tenminste wel, nu ik er op let). Je kunt takken van alle soorten wilgen gebruiken (gewone, treurwilg, knotwilg, etc.).

Misschien moet je even googlen op wilg, zodat je weet hoe het blad er uit ziet (en de vorm van de boom is ook erg kenmerkend, vooral bij treurwilg en knotwilg), dan herken je ze ook makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, en over die zandbak; ik heb een aparte graafren voor ze, waar Nijn toen ze schijnzwanger was hele gangenstelsels in maakte. Vorige week of zo hebben we de dikke, kleiïge aarde die er in lag vervangen door zand (ze werden echt smerig van die aarde), en sindsdien wordt die ren dus ook gebruikt als toilet. Ondertussen een deel van het zand weer vervangen door aarde, maar ik ben bang dat ze het nu al als hun toilet zijn gaan zien. Er wordt nu ook amper meer in gegraven… :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip soms onopvallend langs de kant van de weg wat takken af. Met pasen is het lekker makkelijk, dan kan je overal paastakjes kopen en daar zijn ze dol op!

Verder koop ik ook speeltjes bij de dierenwinkel die van wilgentakken gemaakt zijn, zoals balletjes etc. Is zo op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek ook nog een echte boom om wat van te lenen, helaas nog niet gevonden. Jammer want die takken uit de vriezer komen ze nu de neus uit.

Ik was laatst in de tuin bezig, en had even een potje bruidssluier op het dak gezet. Toen ff niet naar omgekeken. Zegt mn vriend even later.. zeg dat plantje wat je hebt, gaat die dood ofzo? (ik had er vier, 1 stond op het dak en de andere al in potten. Die in potten hadden lange takken met groene blaadjes, die op het dag had alleen nog aan het topje waar ze niet bij konden blaadjes, en voor de rest alles eraf geknabbeld) :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, ik had gisteren alle plantjes in mijn minigroententuintje afgedekt met gaas omdat de konijnen los in de tuin liepen. Op 1 viooltje na, wat toevallig naast alle kruiden stond. Daar was dus ook niet veel meer van over. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paastakken?? is dat ook een wilg?? Je bedoeld van die gekrulde takken??

Hmm, nooit bij nagedacht, die heb ik in de tuin staan!!

Dus die kun je ook geven? Ik maar snoeien in het park van de gemeente, eigenlijk voor niets dus :$SCHAAM!:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip soms onopvallend langs de kant van de weg wat takken af.

Wel uitkijken met dingen te eten geven die aan de kant van de weg staan, daar komen wel de uitlaatgassen op terecht.... dus beter van een andere plek halen en anders heel goed wassen...

Ik loop gewoon heel sneaky door het bos en het park en dan verdwijnen er spontaan wat takken:whistle2:

(vers vinden ze het allerlekkerst!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit al vaker van jouw gelezen, maar de paastakken die ik hier kan kopen zijn 100% zeker krulwilg...

Of is dit weer een verschil tussen BE en NL?

Ik weet wat in België gebruikelijk is, maar in Nederland zijn het meestal kronkelhazelaars, en een enkele keer krulwilgen. Het kan allebei in ieder geval.

Hihi, ik zat even te googlen, en zie dat dit zelfs een examenvraag was dit jaar! :D (vraag 10, en het antwoord is dus kronkelhazelaar)

aangepast door Kiwi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel uitkijken met dingen te eten geven die aan de kant van de weg staan, daar komen wel de uitlaatgassen op terecht.... dus beter van een andere plek halen en anders heel goed wassen...

Ik loop gewoon heel sneaky door het bos en het park en dan verdwijnen er spontaan wat takken:whistle2:

(vers vinden ze het allerlekkerst!)

Ja, ik kijk ook uit. Ik knip ze niet langs de hoofdweg, maar op zo'n stil landweggetje die langs de boerderijen loopt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .