Ga naar inhoud

veel slijm bij keutels


sonia

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Dit weekend ging het niet goed met Chami (bijna 6 maanden oud). Vanaf zaterdagmiddag had ze heel zachte keutels met veel slijm. Soms vond ik alleen maar een hoopje slijm zonder keutels.

Het zag er echt uit als in de eerste foto van Bunny Ranch Chanty in dit topic. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/22546-slijm-keutels-3.html

Gelukkig heeft ze wel redelijk wat gegeten (maar minder dan normaal), of ze gedronken heeft weet ik eigenlijk niet. Ze is wel veel apatischer dan normaal, maar huppelt af en toe nog wel wat rond.

Ik heb haar gisteren veel gemasseerd en hoorde dan echt borrrelen in haar buik. Het had volgens mij wel effect want daarna poepte ze steeds wat slijm met poep. (Hoe leggen jullie trouwens in hemelsnaam een konijn op de rug, het is mij niet gelukt en heb er beet en krab wonden en een verontwaardigd konijn aan overgehouden, uiteindelijk heb ik terwijl ze op schoot zat mij hand tussen haar buik en mijn benen geschoven en op die manier gemasseerd.)

Vanochtend heb ik haar wortel, ananas en selderij gegeven, daar heeft ze redelijk wat van op, maar lang niet zoveel als ze normaal zou eten. En nog steeds heeft ze erg zachte keutels met wat slijm, maar het ziet er al iets beter uit. Vannacht heeft ze ook redelijk gepoept, dat was zacht met en zonder slijm. Ik heb dus wel het idee dat het iets beter gaat, al is ze nog steeds niet actief.

Ik ben nog langs de dierenarts gegaan, maar hier in Peru ga je met konijnen niet langs de DA. Zijn antwoord was dat ik het maar aan moest zien en dat zieke konijnen vaak dood gaan :grrrrrr:.

Ik zit nu helaas op m'n werk, maar ga in de middagpauze (het is hier nog ochtend) langs huis om te kijken hoe het met haar gaat.

Ik wilde dit eigenlijk gewoon even kwijt, ik heb me erg zorgen gemaakt. Ook heb ik twee vragen:

- Hoe kan dit? Ze heeft geen stress gehad en heeft hetzelfde eten als altijd op de laatste tijd. Ze is wel onwijs in de rui.

- Ik hoop dat het nu beter zal gaan met haar. Maar wat zou ik eventueel nog kunnen doen om haar er bovenop te helpen? (behalve masseren en eten aanbieden).

Alvast bedankt voor de reacties...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 249
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tijdens het masseren voelde ik trouwens echt de poep zitten in het rechtergedeelte van haar buik. Is dat normaal, of is dat toch een teken van verstopping?

Ik heb haar ook verplicht proberen laten lopen door steeds een duwtje tegen haar achterste te geven. Maar dat vond ik toch wel erg zielig.

Ik kan zo snel niet vinden wat voor medicijn je ook al weer moet geven bij verstopping. En wat voor pijnstillers gebruik je voor een konijn? Ik wil mijn ouders die me in september gaan bezoeken dit mee laten nemen uit Nederland als ik het hier niet kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook gedaan. Behalve naar de DA gaan dan... Ik ben eigenlijk meer benieuwd waar het nou door kan komen en wie weet zijn er dingen die ik over het hoofd gezien heb. Ik wil eens kijken of ik tussen de middag alfalfa-thee kan maken voor d'r (hooi is hier niet te krijgen). Of is dat geen goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moet vooral groen eten dit klingt als een darm verstopping.

Carprofen is de pijnstilling bij da verkrijg baar.

Niet dwang voeren wel water geven of hooi thee indien mogelijk.

laten lopen masseren, laxatract wil ook helpen en of pruimen sap om de verstopping door te duwen.En2 keer daags siseral om de darmen op gang te houden.

Laat je ouders dan gelijk panacur mee brengen.....om te ontwormen.

Oorzaak vaak te weinig vocht tot zich nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Bunny Ranch Chanty,

Ben net tussen de middag naar huis geweest en heb haar gemasseerd en haar kontje schoongemaakt (althans, een poging gedaan:$). Haar keutels zijn nu wel beter van vorm, maar nog met aardig wat slijm ertussen en borrelende darmen.

Ze heeft radijsbladeren, alfalfa en bleekselderij gehad, daar at ze redelijk wat van. Verder zit ze nog steeds veel stil. Ik zal vananvond kijken hoe ze eraan toe is en wie weet alfalfa-thee maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom snap ik het ook niet... Het is hier niet warmer maar juist kouder geworden. Wel was ze 5 dagen terug over het hek van het plantengedeelte van m'n tuin gesprongen en heeft een stuk plant op (heb geen flauw idee wat voor één), maar echt niet veel. Dus ik weet het niet... Een waterbak staat altijd voor haar klaar. En Cusi (m'n andere voester) is vrolijk als altijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, nee. Ik zou niet eens weten wat een wilg in het spaans is :$. Ga het opzoeken.

Misschien weet iemand anders of je maisplanten en de bladeren om de kolf mag geven? (De mais is hier lekker zoet, dus dan eet ik de kolf zelf lekker op :biggrin:)

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik zal nog wel laten weten hoe het gaat met m'n arme Chami :love:. Ik heb er in ieder geval weer vertrouwen in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, nee. Ik zou niet eens weten wat een wilg in het spaans is :$. Ga het opzoeken.

De Spaanse benaming zou ik ook niet weten, maar in het Latijn is het salix (en Latijnse namen van planten worden wereldwijd gehanteerd, dus misschien heb je daar wat aan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met Chami?

Slijm duidt op de aanwezigheid van parasieten of slechte bacterieën in de darmen of het is een teken dat de darmen stilliggen of hebben stilgelegen.

Maar jah, parasieten of bacteriën zal je niet zo makkelijk kunnen laten nakijken in Peru.

Is het geen idee om je ouders meerdere producten te laten meenemen. Zodat je toch een redelijke EHBO doos hebt voor de konijnen, voor in geval dat.

Misschien is het zelfs wel mogelijk om dit met een Nederlandse DA te bespreken en dat je hem mag bellen als er iets met je konijnen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond Chami vanochtend wel levendig, maar ze heeft erg veel slijm bij haar keutels en de keutels zijn misvormd en zacht. Ook vond ik weer hoopjes met alleen maar slijm. Ik dacht echt dat ze weer aan de beterende hand was, maar schijn bedriegt... Heb haar gisteravond en vanochtend gemasseerd, vond ze lekker.

Ik ga inderdaad een lijstje maken voor m´n ouders om medicijnen etc. mee te nemen.

Kunnen bacterien of parasieten vanzelf ook overgaan, of is daar altijd medische behandeling voor nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het te erg word heb je inderdaad medicijnen nodig....

Bij een overdaad aan wormen kunnen ze ook afwijkende keutels af scheiden met slijm.

Want een ding is nu anders in het verhaal bij mij waren de keutels gort droog en bij jouw zijn ze wel zacht.....

kun je een foto maken?

En je vind geen wormen?Hebben ze wel panacur daar toevallig? het is een middel wat ook voor vee word gebruikt.

en hoe ruikt het goedje anders dan anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ben ik de hele dag heel druk geweest (vergaderingen bluh) en heb ik geen kans gehad om naar huis te gaan. Ik zit nu nog op m’n werk (het is hier nog avond) en ga over een half uurtje naar huis. Ik hoop van harte dat het beter gaat met Chami, heb vaak aan haar gedacht. Ik zal vanavond of morgen schrijven hoe het met haar gaat.

In antwoord op je vragen Bunny Bunch Chanty: Mocht het nu hetzelfde gaan dan zal ik morgen inderdaad bij de dierenarts vragen om panacur. Hij zal sowieso ontwormingsmiddel voor grootvee hebben, dat gebruiken ze hier wel. Ik zal het laten weten. Maar heb geen wormen gezien in de ontlasting en heb het heel goed geexamineerd...

De slijm/keutelprut ruikt niet heel sterk, minder sterk dan BDK, de hoopjes slijm alleen hebben geen geur.

Ook zal ik foto’s maken. Ik hoop dat jullie me dan meer kunnen helpen. Pluspunt is dat ze wel levendig is en eet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Gisteravond toen ik van het werk kwam had ik het idee dat het veel beter ging, ik vond zelfs bijna normale keutels met een klein slijmlaagje en haar buik voelde normaal (mijn enige vergelijkingsmateriaal is andere voedster Cusi). Helaas ging het vlak voor het slapengaan weer slechter, keutels met veel slijm. Ik heb haar gemasseerd toen en voelde in haar buik echt een stuk gevulde darm. Vannochtend net zo... Ook vond ik vanochtend een aantal van deze hopen:sonia-4481-albums-slijm-de-ontlasting-picture13343-img-0675.jpgsonia-4481-albums-slijm-de-ontlasting-picture13345-img-0679.jpg

Het enige pluspunt is dat ze eet en beweegt. Vannochtend vloog ze zelfs bijna uit de bocht. Maar er zijn ook momenten dat ik haar te rustig vind. Ook heeft ze de laatste dagen de vreemde gewoonte de verf/gips van de muren te likken (wat ik zo veel mogelijk voorkom). Misschien komt ze kalk tekort?

Ik begin met toch zorgen te maken. Helemaal omdat ik vrijdagavond t.m. dinsdagmiddag van huis weg ben. Dan zorgt een collega voor ze, maar dat blijft bij twee maal per dag eten geven... Ik kan die reis niet afzeggen, misschien dat mijn vriend wil blijven, maar die heeft als Peruaan toch een andere kijk op dieren, al is ie stiekem best verzot op de nijnen... Ik hoop echt dat iemand me een goede (of gouden) tip kan geven.

Ik heb die pagina over wormen bekeken, en vind toch niet dat het er hetzelfde uitziet, ook zitten er bij haar poep geen wormen.

Heeft iemand trouwens nog praktische tips voor het wassen van een konijnenkont? Als ik Chamita was lijkt het meer op een worstelwedstrijd dan op een wasbeurt...

Ga vanmiddag naar de dierenats om te informeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor alle berichten, maar nog een vraagje:

Ik denk niet dat ze wormen heeft. Maar zal hoe dan ook aan de dierenarts vragen of hij Panacur/Fenbendazole heeft. Om welke medicijnen kan ik nog meer vragen?

Toltrazural? Voor Cossidiose?

Aeropax/Equate? Voor gas?

Prozyme? Is voor haren geloof ik?

Wat is voor Chami het beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toltrazuril (merknaam bijv. Baycox) is idd tegen coccidiose.

Prozyme kun je idd gebruiken tegen haren.

Protexine is ook een poeder dat helpt de darmflora.

Equate/aeropax word tegenwoordig toch over het algemeen afgeraden omdat dat niet in alle gevallen gebruikt moet worden. Er zijn wel mensen die het toch gebruiken maar dat zou ik zelf niet doen.

Prozyme en protexine zijn in nederland iig te bestellen via internet (evt door je ouders?)

Tot zover mijn kennis, misschien hebben anderen nog ideen of aanvullingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .