Ga naar inhoud

veel slijm bij keutels


sonia

Aanbevolen berichten

Helaas. Ik ben terug van weggeweest, maar Chami is er niet beter op geworden. Ze wast zich en eet en drinkt, maar veel minder gulzig dan normaal. Ze heeft nog steeds erg diarree en is duidelijk vermagerd. Ze poept ook nog steeds alleen maar hoopjes slijm zo nu en dan.

Ze zit nu toch ook echt teveel in een hoekje. Ik heb er nog eens wat foto's van gemaakt:

sonia-4481-albums-slijm-de-ontlasting-picture13565-img-0712.jpg

sonia-4481-albums-slijm-de-ontlasting-picture13566-img-0713.jpg

Ze heeft vanaf donderdagavond sulfamethoxazol 2x per dag gekregen en heeft de afgelopen dagen alleen maar alfalfa gegeten. Dat medicijn zou nu toch al gewerkt moeten hebben als het een infectie is?

Help! Wat kan ik nu nog meer doen? Is het dan toch misschien iets anders dan een een darminfectie? M'n arme Chami...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 249
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb net de Dierenkliniek Wilhelminapark geschreven. Ik hoop van harte dat ze me kunnen helpen.

Nog wat raars: Chami heeft ook de gewoonte ontwikkeld aan de muren te likken, (met een soort van latex). Dit houdt ze soms erg lang vol als ik er niets aan doe. Wat kan dit nou weer zijn? Komt ze iets tekort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zoute liksteen kun je haar geven sommige konijnen hebben daar behoefte aan.

Hier likken ze aan de ijzeren spijlen dan.

De medicijnen gewoon 8 dagen door geven alfalva op zich zit ook iets in wat juist niet gezond is voor konijnen.Daar weet caroline meer van dat zit namelijk ook in ss en dat was laatst duurder geworden....Toen heeft caroline dat uit gezocht en volgens mij had dat met calsium te maken........een te veel is schadelijk voor het konijn.

Meschien kun je caroline berg konijn hier over pben.

cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal van 't weekend eens kijken naar likstenen. Die hebben ze hier wel op de markt voor koeien geloof ik.

In alfalfa zitten 1) teveel calorieen waardoor ze dik worden en 2) inderdaad een teveel aan calcium waardoor kans onstaat op blaasstenen.

Voordat Chami ziek werd was ik daarom al van plan te minderen met alfalfa, (ze was ook iets te dik) en was op zoek naar initiatieven. Maar ze is nu erg afgevallen en afalfa lijkt me voorlopig geen kwaad kunnen, ook is ze het gewend. Dus ik wacht eerst maar af tot ze (hopenlijk) beter is...

Maar kan natuurlijk nooit kwaad nog wat meer info te krijgen van Caroline...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zoute liksteen kun je haar geven sommige konijnen hebben daar behoefte aan.

Ik had toch gedacht dat jij wel beter zou weten Cindy! Een liksteen bevat, net als een knaagsteen, teveel mineralen die kunnen neerslaan in de nieren (als nierstenen dus). Zout is echt zó slecht voor een konijn! Dit soort lik- en knaagstenen moet je dus echt nooit nooit nooit geven aan een konijn!

Zie ook het topic over http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/23363-knaagstenen.html.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zout steen bevat andere stoffen en gebruik je alleen bij behoefte daar aan.( vooral na de bevalling en als een konijn een tekort heeft door ziekte)

Tevens is een zout steen geen knaag steen ze likken er aan.

Kiwi zou je mij niet zo willen toe spreken......maar het argument onder bouwen wat betreft een zoutsteen. Wat geen knaag steen is simpel weg....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi zou je mij niet zo willen toe spreken......

Hoezo 'zo toe willen spreken'? Ik heb altijd veel waardering voor je kennis, dus ik had serieus niet verwacht dat jij zo'n steen aan zou raden. Dat mag ik toch wel zeggen zeker?

Daarnaast: in alle topics over knaagstenen worden de begrippen knaagsteen en liksteen door elkaar heen gebruikt. Zoek maar eens op liksteen. Een lik- of zoutsteen bevat ook zouten en andere mineralen die ernstige schade aan de nieren kunnen veroorzaken (juist zout is dan niet goed!). Om zomaar een lik/zoutsteen te adviseren zonder dat je zeker weet dat een konijn een tekort heeft aan het een of ander vind ik echt onverantwoord (en daarnaast zou ik zo'n steen helemaal afraden, maar goed, daarover kun je van mening verschillen blijkbaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stoffen van een zout steen zit ook in het bix verwerkt......bij een tekort zul je dat door een zoutsteen tijdelijk kunnen aanvullen dat doen wij fokkers regelmatig.

Het konijntje hier krijgt geen bix dus een tekort aan mineralen en zouten kan heel goed zo zijn.De kenmerken van het gebrek is vooral veel likken aan muren en of ijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik...

Ik moet met Kiwi mee wat betreft de liksteen of knaagsteen... wat je wel kan doen is eventueel vitamines bijgeven. Dat krijg je vast wel bij de DA. Veel beter om een eventueel tekort aan te vullen met een juiste dosering van een juist produkt dat de boel mogelijk nog erger te maken.

Volgens mij heeft die alfalfa geen negatieve invloed op deze diaree...ik zou het ook blijven geven...

Heb je je tuin al eens goed bekeken? Is er iets wat zij wel en haar zus niet eet? Hou dat eens goed in de gaten...mogelijk ligt de oorzaak bij iets heel doms...

Ik ga verder nog eens op onderzoek voor je...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info en het artikel.

Wat betreft liksteen/vitamines:

Er zijn hier inderdaad vitamines te krijgen, ik ga eens kijken. Er is hier wel bix voor cavia's te krijgen, ik heb dat nooit veel gegeven, omdat ik niet wist of het goed was. Maar misschien zitten er wel aanvullende stoffen in en kan ik er een heel klein beetje van geven... Wat denken jullie?

Wat betreft voeding:

Van de alfalfa kan het inderdaad niet komen denk ik, dat krijgt ze al haar hele leven, al bij de fokker.

Cusi en Chami hebben altijd hetzelfde gegeten. Alleen is Chami wel een keer over het tuingaas geklauterd en heeft een stuk plant op, maar niet veel. Maar dat is al ruim drie weken terug. Heb geen flauw idee wat voor plant dat is en of dat die diarree veroorzaakt heeft. De diarree is een flink aantal dagen daarna begonnen. Normaal gesproken kunnen ze niet bij de planten.

Wat betreft de behandeling:

Het zouden dan toch wormen of coc zijn? Tegen wormen geef ik haar nog steeds panacur...dus dan zou het toch over moeten gaan. Als het coc is helpt de antibiotica die ik geef dus niet en zou ik haar dus toltrazuril moeten geven, maar dat hebben ze hier helaas niet. Dan zou iemand uit Nl dat op moeten sturen...

Zou het dikke buik ziekte kunnen zijn?

Ik heb nog geen antwoord gehad van de Dierenkliniek in Utrecht. Ik wacht dat even af.

Chami

Chamita is min of meer hetzelfde, nog steeds diarree. En ze is zo mager geworden...Ze eet ook minder dan normaaal. Ik ben haar nu aan het bijvoeren met lekkere dingetjes: wortel, appel, bleekselderij en kruiden. (Cusi is stikjaloers...) Verder beweegt ze wel normaal. Nog steeds is ze fanatiek aan het muurlikken.

Goed, voorlopig ga ik dus maar door met de antibiotica en panacur en zal dus bij de DA om vitamines vragen. Nogmaals bedankt voor jullie steun!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je aan welke plant ze heeft gezeten?

Kan je daar een mss een foto van trekken, zodat andere mss weten welke plant het is.

In dat artikel staan buiten coc. en wormen volgens mij nog een aantal mogelijke oorzaken.

De panacur pakt bijna alle wormsoorten aan.

En de AB die je geeft werkt in lichte mate ook bij coc. Ik heb hem hier ook al gebruik en met het juiste resultaat.

Toltrazuril is idd een veel geschikter middel omdat het meerdere stadia dood.

Wat betreft die cavia bix...weet je wat daar in zit, wat de samenstelling is?

Ik hoop dat je snel een reactie hebt van Wilhelminapark.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vanmiddag een foto nemen van het plantje.

Wat er in die caviabix zit weet ik niet, ze hebben dat in grote zwarte plastic bakken en dan scheppen ze dat voor je in een zakje. Ik zal eens vragen of ze de oorspronkelijke verpakking hebben en of daar de ingredienten opstaan....

Hoe lang moet ik wachten met kijken of de panacur en antibiotica aanslaan voordat ik overstap op een andere behandeling?

Ik ga hoe dan ook een lijstje met medicijnen maken die ik uit nederland wil hebben, waaronder toltrazuril.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de panacur sowieso 14 dagen geven of je nu wel of niet combineerd met een andere behandeling.

Panacur is niet schadelijk en dan is ze sowieso grondig ontwormd.

De AB kan je best 10 dagen geven (en in geval van coc. wordt meestal aangeraden een tijdje later nog eens 5 dagen te behandelen).

Maar als je een ander medicijn vind wat mogelijk beter werkt, zou ik even bekijken of je best verdergaat met deze AB of niet.

Het lijkt me persoonlijk niet slecht omdat het vaak wordt gegeven bij darmproblemen om secundaire infecties te bestrijden.

Een AB kuur kan je sowieso altijd beter afmaken dan te onderbreken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg het volgende bericht van de Dierenkliniek Wilhelminapark.

Beste Sonja,

De ontlasting ziet er inderdaad sterk afwijkend uit. Ik heb niet gelijk de verdenking dat er wormen in het spel zijn.

Wat ook heel goed kan is een mucoide enteritis

google eens op deze term en kijk of je die medicijnen kan vinden: zie als voorbeeld deze pagina

http://www.threelittleladiesrabbitry.com/mucoidenteritis.php

Met vriendelijke groet

Kent iemand de ziekte mucoide enteritis?? Wat is de nederlandse naam?

Het medicijn wat hij me aanraadt is Neomycin Sulfate (Biosol), dat is toch ook gewoon een antibiotica met ¨sulfa¨, net zoals het sulfamethoxazol wat ik al geef? Ik had bij de DA vorige x al gevraagd of hij antibiotica met sulfa had, dat had hij niet helaas. Bij de gewone apotheek heb ik toen sulfamethoxazol gevonden.

Het werkzame bestandsdeel in Biosol is Neomycine, toch? Misschien moet ik daar eens achteraan. Ik zal de werknemenr van de dierenkliniek ook nog terugschrijven met wat vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje, Kiwi. Er is inderdaad niet veel over bekend. In dat engelse artikel van de dierenkliniek staat dus dat medicijn Biosol vermeld. Ik heb ook een kort berichtje gestuurd naar die opvang waarvan jij me de link gaf om te vragen waarmee zij het heeft behandeld.

Zucht, ik vind het wel moeilijk om ze zelf, met jullie, van die halve diagnoses te stellen zeg. Maar het is het enige wat ik kan doen.... Ik wacht af wat de dierenkliniek en de opvang me terugschrijven. En jullie reacties natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... mucoide enteritis is inderdaad nog een beetje een 'raadselachtige' aandoening...

Ik duik als ik tijd heb nog even in een paar boeken.

Daarnaast ben ik eigenlijk nog altijd benieuwd naar de plant… zeker omdat het niet veel daarna is begonnen…

Let er zeker goed op dat ze niet gaat uitdrogen, desnoods proberen haar wat extra vocht te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .