Ga naar inhoud

Hulp bij castratie?


miesje890

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds gister heb ik het vriendje van moppie uit de dierenwinkel gehaald. We hebben haar 2 weken al bij ons thuis, en dit weekend merkte ik dat ze in een dipje zat. Nu hebben we besloten om haar vriendje op te halen, en ze is weer helemaal opgeleefd. Wat een stel zijn het!

Nu is het mannetje 8 weken (we moeten nog een passende naam verzinnen) en moppie is deze week 9 weken. We gaan het mannetje zeker laten castreren. Alleen zitten ze samen in 1 hok. Ze lopen vrij rond (in de woonkamer) als wij er zijn, maar zodra wij er niet zijn, gaan ze samen in het hok.

We hebben een vrij groot hok voor 2 dwergvosjes, dus dat gaat prima. Nu heb ik dus alleen het probleem, vanaf wanneer moeten we hem scheiden, en hoe kunnen we het beste doen. Ik heb al gehoord het beste scheiden maar dat ze elkaar wel kunnen zien. Maar ik weet niet of dat zo’n goed idee is in een buitenhok wat binnenstaat. Dan zit de een met het grootste gedeelte nachthok, en de 2e zit zonder nachthok. En in het nachthok staat (dadelijk) ook de toilet.

Kan ik hem scheiden in een aparte kooi ( er zit een mogelijkheid om de onderkant van het hok ook tot hok om te toveren) maar wel met gaas. Dus als moppie in de woonkamer is, ze elkaar wel gewoon kunnen zien en alles. En hoe gaan we dat doen met het vrij rond lopen. Ze lopen als wij thuis zijn door heel de woonkamer rond, dus we kunnen ze niet constant in de gaten houden. Hoe kunnen we dit het beste doen?

In ieder geval bedankt! :)

(K)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige dierenartsen kunnen je konijntje al castreren als het 3 maanden oud is. Het voedstertje wordt pas geslachtsrijp met 4 maanden. Dus dan zouden ze eventueel samen kunnen blijven zitten.

Als je ze toch moet scheiden zou ik er eentje in een aparte kooi zetten. En eventueel om beurt laten loslopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten wel ingedaald zijn, lijkt mij.. De rest heb ik nog nooit van gehoord (wat natuurlijk niet zegt dat het niet zo is) bij konijnen, bij katten wel. Maar mijn dierenarts verzekerde mij er voor de castratie van mijn kater (met zeven maanden) van dat dat niet zo was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, nou ik moet sowieso 1 juli naar de dierenarts voor de entingen. Dan vraag ik het meteen. En dan hoor ik het wel. Vind het wel heel verwarrend dat je zoveel verschillende dingen hoort. Geen aanval op hier of zo, maar je weet niet echt wat je moet doen. Ik ga ze op tijd scheiden (heb echt geen zin in kleintjes) dus denk bij een maand of 3. En dan zie ik het wel wat we doen met castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich is scheiden met drie maanden niet nodig, mits je dierenarts dan al wil castreren. Maar het is niet onverstandig ze voor de zekerheid toch uit elkaar te halen hoor. Liever een maandje zonder elkaar, dan een nestje!

En ja, je leest veel verschillende informatie op internet. Om maar niet te spreken over wat DA-en en dierenwinkels zeggen.. Heel verwarrend! Ik ga over het algemeen uit van wat er op BB wordt gezegt, plus een beetje gezond verstand natuurlijk. Eerlijk gezegt vertrouw ik, wat betreft mijn konijnen, meer op de kennis die hier aanwezig is, dan op de kennis van mijn dierenarts. Kortgezegt heeft hij mijn konijn met urinebrand naar huis laten gaan, zonder enige medicatie of zelfs poging tot een diagnose. 'Nee, het is geen EC, maar ik kan het niet echt verklaren.' Daar zit je dan. Gelukkig heeft Loes (zwarte panter) mij echt enorm geholpen; anders was Indy er niet meer geweest. Bleek dat ik toch gelijk had, toen de behandeling aansloeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeej, wat een verhaal! Ik heb dus ook zoiets van ik hoor een beetje van alles, en trek daar mijn conclussie uit. Ben ook heel erg aan het lezen hier, op konijnenforum.nl, konijnen.nl en dat soort sites. Ook met betreft enten zeiden veel dierenarts(assistenten) verschillende dingen.

En ik scheid ze inderdaad het liefste iets te vroeg dan dat ik met een nestje zit als eindresultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .