Ga naar inhoud

science selective of toch gewoon kenner


wupsie

Aanbevolen berichten

Net bij de dierenwinkel geweest ik had een zak van 15 kilo hope farms rabbit trio besteld.. kostte maar 13.95!!! Voor een zak van 3 kilo ben ik 6,45 kwijt!!

Dus in verhouding met de kenner van 5 kilo per zak meen voor 4,79?? Ben ik eigenlijk evenveel kwijt en dit voer is beter zover ik meen..

Dus ik was helemaal blij...!

Ook de aubiose een beetje goedkoper gekregen omdat de grote zakken op waren.. ik had 2 zakken van 10 liter gepakt, mocht ik me 1 tje gratis meenemen :) dus had ik 3 zakken mee... toch fijn als je vaker bij de lokale dierenwinkel komt :)

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

hier dan de juiste samenstelling van kenner konijnenkorrel:

per 1000 gram

energie: 2350kcal

ruw eiwit: 15 gr

ruw vet: 30 gr

ruwe celstof: 60 gr

as 80 gr

methionine+cystine: 5.2 gr

calcium: 9.0 gr

forsfor totaal: 5.4 gr

opneembaar: 2.0 gr

kalium: 12.5 gr

natrium 1.7 gr

vit.A: 10.000 I.E

vit. D3: 1.000 I.E

vit E: 25.0 I.E

koper

sulfaatpentahydraat: 10.0mg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgaande op wat ik her en der op internet lees is dit geen goed konijnenvoer.

Ik citeer:

"Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

LET OP!Verschillende fabrikanten doen Robenidine of Meticlorpindol door het voer, dit zijn middelen om coccidiose tegen te gaan. Tenzij je een fokkerij hebt met honderden konijnen is zulk voer sterk af te raden (Petmate/Kenner)!"

(bron)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgaande op wat ik her en der op internet lees is dit geen goed konijnenvoer.

Ik citeer:

"Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

LET OP!Verschillende fabrikanten doen Robenidine of Meticlorpindol door het voer, dit zijn middelen om coccidiose tegen te gaan. Tenzij je een fokkerij hebt met honderden konijnen is zulk voer sterk af te raden (Petmate/Kenner)!"

(bron)

dat zeg ik, de classic bevat robenidine, de normale kenner (die ik heir boven noem en beschrijf, niet. en verder voldoet het aan de eisen die je nioemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zeg ik, de classic bevat robenidine, de normale kenner (die ik heir boven noem en beschrijf, niet. en verder voldoet het aan de eisen die je nioemt.

Nee hoor, lees nog maar een keer:

"Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten (is 15%). Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3% (is 30%)"

Het voer wat je hierboven beschrijft bevat dus teveel eiwit en veel te veel vet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kloppen er wel meer eenheden niet in die lijst van het kenner voer zoals hij hier nu staat. 30 gram van 1000 gram is 3%. (30% kan gewoon niet. Honden of kattenbrokken zit vaak op 15-20% en zelfs minder. En dan kan je al vette handen krijgen als je dat vast pakt. En ze hebben met honden/kattenvoer al technische problemen om zoveel vet te verwerken in de brokken. Dus ik ga er maar van uit dat dit 3% is.)

Anderzijds staat er nu 15 gram eiwit per 1000gram, dat is 1,5% maar daar zal je gelijk hebben dat het 15% is, gewoon een vrij standaard waarde.

Ik zou met dit voer wat meer oppassen hoeveel je geeft, omdat het inderdaad wat rijk is. Maar je moet natuurlijk toch voeren op wat je waarneemt bij je konijnen, hoewel richtlijnen altijd nuttig kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .