Ga naar inhoud

welke groente en hoeveel


connie

Aanbevolen berichten

hoi hoi

welke groente geven jullie en hoeveel

mijn cavia's hebben het nodig voor hun vitamine c geld dit ook voor

een konijntje hij krijgt nu witlof wortel en andijvie

elke dag een stuk wortel en dan afwisselden om de dag andijvie en witlof

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben de groenten niet nodig voor de vitamine C, de cavia en de mens zijn de enige twee die voor hun vitamine C afhankelijk zijn van hun eten.

Ik voer hier mijn twee konijnen per dag een aantal bladen andijvie, paar blaadjes witlof, wat peterselie en selderie, stengel bleekselderij, worteltje, wortelloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Lirazel al schreef: konijnen hebben de groenten niet nodig voor hun vitamine C. Je kunt beter niet teveel wortel geven, daar zit erg veel suiker in, waar je konijn dik van wordt.

Groenten die je zonder problemen kunt geven zijn o.a. andijvie, venkel, koolrabi, witlof, bleekselderij, selderij, waterkers, paardenbloembladeren, wortelloof, peterselie, radijs, basilicum, tijm, klaver, rozemarijn, dille, oregano, brandnetel, gras. Je kunt ook bladeren van de volgende bomen geven: appelboom, perelaar, linde, berk, haagbeuk, paardekastanje, lijsterbes, esdoorn, braam, vlier, framboos. Daarnaast zijn konijnen dol op alles van de wilg; bladeren, takken, bast. Dit geldt voor alle wilgensoorten (dus gewone wilg, knotwilg, treurwilg etc.).

Fruit en wortel mag je ook geven, maar dan niet te vaak. Dit vanwege de vele suikers, zoals ik al schreef. Af en toe een klein stukje wortel of appel of zo kan echter geen kwaad. De meeste konijnen zijn ook gek op rozijntjes. Deze moet je echter ook niet te vaak geven: een keer per week een stuk of drie rozijntjes is meer dan genoeg.

Geef nooit ui, prei, bonen, erwten, mais, granen, haver, tarwe, aardappels en brood, cacao (chocola), avocado, pitten van fruit, schillen van citrusvruchten en noten. Geef ook geen snoep aan je konijn. De meeste snoepjes voor konijnen bevatten voedingsstoffen die helemaal niet goed zijn voor konijnen. Je kunt beter ook geen koolsoorten geven, omdat je konijn daar gas van kan krijgen.

Voor alle groenten en fruit (en eigenlijk voor alle voedsel wat ze nog nooit gehad hebben) geldt: heel voorzichtig opbouwen! Beginnen met een klein stukje, ter grootte van een postzegel. Als je konijn daar geen diarree van krijgt kun je de volgende dag twee van die kleine stukjes geven, en dan elke dag iets meer tot hij er aan gewend is.

Hier staan nog lijsten met giftige en veilige planten, daar staan wellicht nog meer groentensoorten in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes krijgen volgens mij echt superveel van de veilige lijst..

Kijk hier maar is: (weet niet of je deze lijst al gezien had)

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

En dan is het afwisselend welke groente/fruit wanneer..

Zoiezo is andijvie en witlof mijn basisgroente zeg maar..

En daarbij krijgen ze echt van alles! :D

Aardbei, alfalfa, andijvie, appel, banaan, bleekselderij, bloemkool (het witte en de bladeren), broccoli, druiven, kamille (als hooi), komkommer, mandarijn, paasboom (toen met pasen gegeven, van de week bij me moeder uit de tuin halen :D), paksoi, paprika (alle kleuren), peer, radijs, ruccola, selderie, sla, spinazie, taugee, tomaat, veldsla, venkel, waterkers, wortel, witlof, wortelloof,

Ook nog is peterselie, basilicum, (peper)munt,

En dan zijn dit de groente en fruit die ze al gekregen hebben (sommige normaal hoeveelheid, sommige veel (o.a. andijvie) en sommige maar een klein beetje..

Bv. banaan doe ik zo ong. 1 a 2 keer in de week dan per keer 2 kleine plakjes banaan, voor beide nijntjes 1 zeg maar (ze zijn er gek op)

En er zijn dan nog groentes/fruit die ik nog wil geven...... :D

Goh.. hoezo verwende nijntjes :D:D:D:D:D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar stel je laat ene konijn los rond lopen in de tuin en je hebt daar eena antal planten staan waarvan je niet weet hoe ze precies heten en je weet ook neit of dat een giftige plant voor je konijntje is dan weet je konijn toch ook vaak nog wel of dat eetbaar is of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika snappen ze hier ook niet. Muis wil nog wel eens wat uitproberen, maar Poo eet maar 2 of 3 soorten groenten. Fruit lusten ze wel heel graag, maar dat geef ik eigenlijk maar heel weinig. Muis beet gisteravond vrolijk mee in een nectarine, maar Poo kijkt dan zo van: wat is DAT nou weer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zeg ik het een beetje verkeerd. Wat ik bedoel te zeggen is in ieder geval dat je er bij tamme konijnen niet op kunt vertrouwen dat ze zelf doorhebben welke planten niet gezond voor hen zijn en welke niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .