Ga naar inhoud

gemengd voer


jordi

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen krijgen gemengd voer : 75 gram 's morgens en 50 gram 's avonds , en dan krijgen ze 's morgens groentjes en 's avonds ook groentjes en onbeperkt hooi en gras en wilgentakken/eikenblaren .

Ze eten alles op in 1 keer en laten niets liggen !

Moet ik dan echt overgaan op biks ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is beter van wel. De gekleurde dingetjes in gemengd voer zijn vaak erg vet, waardoor ze te dik kunnen worden. Het gemengde voer was oorspronkelijk namelijk bedoeld om konijnen zo snel mogelijk vet te mesten voor de slacht. Ik neem aan dat je dat niet wilt. ;) Daarnaast kunnen die gekleurde dingetjes nierproblemen veroorzaken. Dat maakte vroeger natuurlijk niet uit als een konijn toch niet zo oud werd omdat hij al vrij jong geslacht werd, maar is wel van belang als je hem zo lang mogelijk gezond wilt houden. Biks is echt het beste voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat overschakelen moet je niet in 1 keer doen he: gewoon elke keer wat meer van het oude voer vervangen door het nieuwe voer, net zolang tot het oude voer op is en je alleen nog maar nieuw voer geeft. Als je het te snel doet kunnen ze darmproblemen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja weet het , maar ik heb nu nog een beetje gemengd voer en woensdag ga ik biks gaan kopen :D bij een konijnenkweker ( slachter ) bij mij in de buurt geven ze geen gemengd voor maar biks ? daardooor dat ik het niet snap ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een andere vraag, je geeft dus dagelijks 125 gram voer. Voor hoeveel konijnen is dat?

2 konijnen..

Wel ; er is een slachtfokker hier in de buurt en die geeft enkel biks . en jullie zeggen dat biks minder vet is als gemengd voer , dan moeten die slachtfokkers toch gemengd voer geven ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen kwestie van vetter voer. In gemengd voer zitten veel stoffen verwerkt die je konijn dik maken en die slecht zijn, sterker nog, die je konijn niet eens nodig heeft. Dat is jammer, want ze krijgen dus onnodig een hoop troep binnen (denk ook aan kleurstoffen e.d.) terwijl je ze net zo goed de juiste voeding kunt bieden door biks te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je meot gewoon wat experimenteren. Weeg je konijnen eens. Van gewoon bix mogen ze volgnesmij 25 gram per kilo!

Hier allebei rond de 4 kg, dus dat zou dagelijks....200 gram zijn??

Dan kan ik ze na een week het hok uitrollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .