Ga naar inhoud

groenvoer


dorien1984

Aanbevolen berichten

Hoeveel groenvoer mag een konijn eigenlijk eten per dag?

Mijn konijntjes eten heel graag biks maar hun hooi eten ze helemaal niet graag.

Daarom zou ik hen graag meer groenten geven.

Op dit ogenblik krijgen ze elk 2 takjes peterselie en een stukje appel (of wortel) per dag.

Ik wil hen nu meer groenvoer gaan geven maar heb totaal geen idee hoeveel je hen per dag mag geven.

of is dit onbeperkt?

Ik heb 2 konijntjes en ze wegen beide ongeveer 1.3kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groen mag je zoveel geven als je konijn op kan máá'r hij mag er iet van aan de diarree raken.

Ga nu niet ineens vam twee takjes peterselie een hele bak vol geven maar bouw dit rustig op.

Appel is trouwens een echte dikmaker en niet echt geschikt om dagelijks te geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal eens een aantal andere zaken uitproberen dan.

Mijn ene konijn eet heel graag fruit maar bijvoorbeeld niet graag witlof.

Mijn andere konijn eet dan weer juist wel graag witlof maar fruit moet zij echt niet hebben.

Als ik een mengeling maak van een aantal zaken dan zal er voor beide wel iets lekker tussen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak ook hele bakken met groenvoer hoor :D

Ik geef krulsla, veldsla, ruccola, wortel, tomaat, appel, peer, banaan, spinazie, andijvie, sla, paprika (div. kleuren), witlof, alfalfa, waterkers, basilicum, peterselie, selderij, bleekselderij, pepermunt, aardbei, bloemkool, broccoli, druiven, komkommer, paksoi, radijs, taugee, venkel, wortel..

En nee banaan enzo krijgen ze niet elke dag, sla krijgen ze maar een beetje.. en zoiezo wissel ik geregeld af en geef overal beetjes van.. van sommige krijgen ze meer (veel.. wel opgebouwd) zoals andijvie krijgen ze veel van en witlof.. soort van hoofdsoort in groenvoer en de rest er een beetje bij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak ook hele bakken met groenvoer hoor :D

Ik geef krulsla, veldsla, ruccola, wortel, tomaat, appel, peer, banaan, spinazie, andijvie, sla, paprika (div. kleuren), witlof, alfalfa, waterkers, basilicum, peterselie, selderij, bleekselderij, pepermunt, aardbei, bloemkool, broccoli, druiven, komkommer, paksoi, radijs, taugee, venkel, wortel..

En nee banaan enzo krijgen ze niet elke dag, sla krijgen ze maar een beetje.. en zoiezo wissel ik geregeld af en geef overal beetjes van.. van sommige krijgen ze meer (veel.. wel opgebouwd) zoals andijvie krijgen ze veel van en witlof.. soort van hoofdsoort in groenvoer en de rest er een beetje bij...

dus veldsla en krulsla mag wel voor een konijn? Bevat dit dan ook niet te veel water?

Dezelfde vraag stel ik mij bij aardbeien... dit is toch ook een vrucht die veel vocht bevat?

ik heb hen gisteren al wat meer peterselie gegeven (ongeveer het dubbele van daarvoor) en ook een klein beetje rucola. Alleen beviel de rucola hen niet echt denk ik. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ze die opaten. De peterselie heeft echter geen minuut in hun hok gelegen of hij was al op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af in hoeverre het echt met water te maken heeft, paardenbloemblad bevat bijvoorbeeld 87% water, sla 94%. Heeft het dus niet eerder met andere stoffen te maken?

Sla wordt gebruikt als verzamelnaam voor een heleboel verschillende soorten, over bepaalde soorten heb ik hier op het forum gelezen dat ze meer geschikt zijn om te voeren dan andere soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Andijvie en komkommer zijn toch ook grotendeels water, dus dat zou je konijn dus dan beter ook maar niet kunnen eten. En toch is dat geen probleem.

Rucola en lollo rosso kunnen geen kwaad. Rucola is ook niet echt sla natuurlijk, maar meer een kruid. Maar waarom lollo rosso dan beter zou zijn dan veldsla of zo.... ik heb geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af in hoeverre het echt met water te maken heeft, paardenbloemblad bevat bijvoorbeeld 87% water, sla 94%. Heeft het dus niet eerder met andere stoffen te maken?

Sla wordt gebruikt als verzamelnaam voor een heleboel verschillende soorten, over bepaalde soorten heb ik hier op het forum gelezen dat ze meer geschikt zijn om te voeren dan andere soorten.

Goede opmerking!

Volgens mij heeft het te maken met de nitraten die in sla zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, even een update.

Gedurende de voorbije dagen het ik geprobeerd om hen meer groenvoer te geven maar ik heb de indruk dat ze de meeste groenten niet graag eten...

Ik heb hen devolgende dingen proberen te geven: radijs, paprika, rucola en munt

Ze eten deze dingen echter niet op. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Van de radijs eten de enkel de groene blaadjes op maar de radijs zelf raken ze niet aan. Hetzelfde met de andere groenten. Ze kijken er zelfs nog niet naar en komen er ook niet aan snuffelen.

Het lijkt wel alsof ze enkel peterselie, witlof, wortel en appel lusten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radijs vinden veel konijnjes niet zo lekker. Het blad ervan zijn ze vaak wel heel dol op.

Paprika staat wel op de veilige lijst maar is eigenlijk geen groente om iedere dag te geven omdat het voor het konijnen maagje vrij pittig kan zijn als je dit te vaak geeft.

Veel konijnen die pas net met groenvoer beginnen lijken er niet veel aan te vinden. Belangrijk is om even door te zetten. Meestal beginnen ze er op gegeven moment wel vanzelf aan.

Groenten die veel konijnen wel lusten zijn witlof, andijvi, peterselie, bassilicum.

Tijdens het opbouwen wissel je het beste niet elke dag af in wat je ze geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radijs vinden veel konijnjes niet zo lekker. Het blad ervan zijn ze vaak wel heel dol op.

Paprika staat wel op de veilige lijst maar is eigenlijk geen groente om iedere dag te geven omdat het voor het konijnen maagje vrij pittig kan zijn als je dit te vaak geeft.

Veel konijnen die pas net met groenvoer beginnen lijken er niet veel aan te vinden. Belangrijk is om even door te zetten. Meestal beginnen ze er op gegeven moment wel vanzelf aan.

Groenten die veel konijnen wel lusten zijn witlof, andijvi, peterselie, bassilicum.

Tijdens het opbouwen wissel je het beste niet elke dag af in wat je ze geeft.

dat ze radijs niet graag eten heb ik gemerkt :) aangezien ze de radijs niet volden opeten heb ik die dan maar in stukjes gesneden (ik dacht dat ze het misschien niet opaten omdat het te groot/lastig was om te eten) met als gevolg dat ze de stukjes radijs gewoon uit hun hok gooiden :) Ze moesten er dus echt niet van weten :)

Witlof eet mijn ene konijn wel graag, maar mijn andere konijn haalt daar zijn neus voor op en begint daar dan mee te gooien ipv het op te eten.

Ik denk dus dat ik inderdaad even moet doorzetten en een aantal zaken uitproberen in de hoop dat ze het toch opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven voor wortel, knolselderij en witlof. Kan niet echt zeggen dat ik groot verschil zie in hoe snel ze het opeten. De bakken met groente zijn altijd in no-time leeg. En dat terwijl ze 3 keer per dag eten krijgen en onbeperkt hooi.

Wat dat betreft zijn mijn nijnen echt hele makkelijke en goeie eters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder konijn is nu eenmaal anders en zijn ook al bepaalde dingen gewend.

Misschien heb je er wat aan als extra aanvullling op wat ze allemaal mogen eten.

24 uur per dag hooi en water. Daarnaast kan er 25 Gram per kg konijn bix gegeven worden. Verder mag een konijn ook altijd verse groente krijgen. Een konijn dat geen bix te eten krijgt moet erg veel hooi of verse groente krijgen.

Veel mensen denken dat een konijn geen sla mag eten. Dit is niet waar. Een gezond konijn krijgt geen diarree van sla. Een konijn moet wel gewent zijn sla te eten. Als jouw konijn normaal geen verse groente te eten krijgt, gaat het konijn geheid diarree krijgen van sla. Begin met een blaadje sla per dag en kijk of dit goed gaat. Als dit helemaal goed gaat, mag langzaamaan de hoeveelheid sla toenemen.

Groente wat gegeven mag worden: Andijvie, broccolie, venkel, koolrabi, witlof, bleekselderij, selderie, veldsla, waterkers, paardenbloemblaadjes, wortel en het loof van wortel, sla, veldsla, waterkers, boerenkool, mosterdblad, peterselie, radijs, tijm, klaver, rozemarijn, dille, oregano, brandnetel, gras. Verder mogen ook bladeren van de volgende bomen gegeven worden; appelboom, perelaar, linde, berk, haagbeuk, paardekastanje, lijsterbes, esdoorn, braam, vlier, framboos.

Met mate mag ook fruit gegeven worden. Geef vooral niet te veel, want fruit bevat veel suikers. Fruit wat gegeven mag worden is: appel, peer, banaan, perzik, kiwi, ananas, aardbei, papaya, meloen, mango, druif, kers en framboos. Vooral bananen en druiven bevatten vel suikers. Geef daar zeker niet te veel van!

Als je fruit wilt geven, geef dan altijd een klein beetje. Heeft je konijn nog nooit eerder fruit gehad, geef dan extra weinig en controleer eerst een paar uur later de ontlasting. Krijgt het konijn diarree, dan kunt je dat beter niet meer geven.

De volgende voedingen zijn absoluut niet goed voor het konijn en bij te grote hoeveelheden kan je konijn daar zelfs aan overlijden. Geef nooit ui of prei, dit is direct toxisch. Geeft nooit bonen, erwten, mais, granen, haver, tarwe, aardappels en brood. Deze producten bevatten te veel zetmeel. Uiteindelijk kan uw konijn hiervan dunnere ontlasting krijgen en overlijden. Geef ook nooit cacao (chocola), avocado. pitten van fruit, pellen van citrusvruchten. Dit is giftig voor konijnen. Geef ook nooit noten, dit bevat veel te veel vetten. Geef ook geen snoep aan uw konijn. De meeste snoepjes voor konijnen bevatten juist voedingsstoffen die helemaal niet goed zijn voor uw konijn. Pas op met koolsoorten. Kool mag gegeven worden aan konijnen, maar een te grote hoeveelheid kan gas in de darmen geven.

Heel verhaal, maar haal er uit wat voor jou belangrijk lijkt en aansluit op wat je al gewend bent te doen.

Bij mij eten ze erg goed en veel verschillende dingen, dus ook een kwestie van uitproberen.

Succes!!

aangepast door moppies
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is een nieuwe groenten ook vaak een kwestie van wennen hoor. In het begin lustte mijn konijnen geen groenten, maar ik ben het blijven geven en nu vallen ze aan of ze een maand geen eten hebben gehad.

Hier krijgen ze altijd, andijvie, witlof, wortel met loof, paksoy, komkommer. De rest wissel ik weleens af. peterselie, bleekselderij, veldsla, rucola, raapsteeltjes, venkel, koolrabi. In de winter boerenkool en een spruitje. tomaat, appel, banaan, druif, aardbei e.d.

In de zomermaanden krijgen ze ook veel versgeplukt gras. Nu even een paar dagen niet. Helaas is de wei gemaaid. Dus het moet weer een paar dagen groeien. Dan weer even opbouwen en ze kunnen er weer even tegenaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .