Ga naar inhoud

waarom keutelt ons konijn zo vààk ?


fluffy&poecky

Aanbevolen berichten

we hebben er sinds een paar weken een tweede nijntje bij die voorlopig nog in een apart hok zit.

hij is nu ongeveer 13 weken, lief, levendig, enz.

maar het viel onmiddellijk op dat hij wel erg véél drinkt (in vergelijking met onze 3-jarige fluffy) : hij krijgt op anderhalve dag een drinkbus van 330 ml leeg !

hij zit ook bijna constant te eten (biks, hooi, groenvoer, gras).

en uiteraard keutelt en plast hij zich te pletter...

ik maak om de dag z'n hok schoon omdat ik wel wil dat ie proper zit.

dus gisteravond rond 19u nieuwe schoonmaakbeurt.

vanochtend rond 7u lag z'n plasbak alwéér gevuld met plas en ongeveer 40 keutels (ze zien er wel altijd goed uit hoor, tot op heden geen plakpoep of diaree gehad) ! is dit normaal ???? zovéél ?

hij ziet er voor de rest gewoon héél erg gezond uit maar het is zo'n imens verschil met onze oudste nijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee forse konijnen en maak iedere dag de plasbak schoon en veeg dan meteen de keutels op die ernaast liggen. Er liggen dan misschien wel een paar honderd keutels in en om die bak (ik tel ze nooit), van 1 dag dus. Ik ben er maar van uit gegaan dat dat normaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is klein en moet groeien! Dat betekent dus veel eten, en veel poepen! Dat ie veel drinkt is waarschijnlijk omdat hij veel eet, dat moet allemaal goed gesmeerd worden! Maar als je het niet vertrouwd even plasje langs de DA brengen om te laten controleren. Kijk of hij een plasplek heeft waar hij vaak plast, haal daar de bodembedekking weg en trek het plasje op in een spuitje. Hebben ze maar een paar druppels voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde net de toiletbak schoonmaken, dus ik pak die bak, gooi de losliggende keutels erin, gooi de bak leeg en vul hem weer met aubiose en stro. Was alles bij elkaar nog geen vijf minuten werk. Wil ik die bak weer terugzetten liggen er meer dan 20 (twintig!!) keutels op de plek waar de bak normaal staat. Zo snel gaat het hier dus... :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat gebeurt hier ook! Als ik de bak ga verschonen ligt er altijd wel een plasje of een paar keutels op de plek waar eigenlijk de bak staat. Zo van: "ja hallo, moet ik erg, haal jij die bak weg! Dan doe ik het hier wel!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt zorgen maak ik me niet, maar het is gewoon een immens verschil met onze 3 jarige voedster, vandaar toch ff de vraag.

en nu ben ik gelijk ook zeker dat die kleine niet "abnormaal" bezig is.

dat ff weghalen van de plasbak heb ik ook :mdr: haal je die bak er gauw uit, kom je een paar tellen later terug met een propere bak, moet ik alweer keutels rapen op de plaats van de bak !

hij is gelukkig ook vrij zindelijk voor z'n 12 weken :yes:

ik vind maar weinig keutels naast de bak.

snap wel niet waarom hij zo graag uitgebreid in de plasbak bovenop die keutels wil luieren trouwens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk een te klein toiletjes voor mijn 2 keutelmachines, dus ik maak het meerdere keren per dag schoon.

Zodra de wc weg is is het ook de ideale tijd voor mijn nijnen om een flinke berg te leggen, heeft het baasje ook wat te doen ;)

Ik heb 1 x een hele dag niet schoongemaakt, omdat ik ziek was en ik dacht: goh, valt toch wel mee..

Nou, ik het het geweten ook!! De Mount Everest beklimmen is er niks bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan valt het met mijn konijntjes wel mee. Het enige dat irritant is is dat het vrouwtje vaak nog gewoon naast de bak plast, omdat... tja zeg het maar..

Maar ik heb nu ook 2 tioletbakken in het hok staan. 1 Giga driehoek en 1 redelijk grote rechthoek van 50cm ong. En onderin doe ik een laagje van dat citrusmelk en de bak vul ik dan met houtkorrels.. Zo blijft het toch wat langer fris ruiken.. Ze eten hier niet de hele dag door.. Maar hier krijgen ze dan gewoon sochtend hooi en savonds brok. En als ik net voer, dan eten ze maar daarna liggen ze echt gewoon saampjes te rusten/luieren.

Wel schieten ze nog overal van die knikkers..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owww, vandaag was het wel heel erg! De toiletbak zat gewoon vol met keutels, zoals elke dag, maar nu lagen er ook nog zeker dertig tot veertig naast. Ze hadden het zand uit de zandbak helemaal tot aan de toiletbak gegooid, en blijkbaar was dat een mooie aanleiding om er eens lekker te gaan zitten keutelen. Ik zit er al hard aan te denken om maar gewoon twee van die bakken naast elkaar te gaan zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook 2.. en dan 2 groote..

IMG_2454.jpg

Maar mijn konijntjes zijn, tenminste dat mannetje, heel slim.. Hij gaat knagen aan de tralies als hij honger heeft.. Normaal geef ik ze savonds (Tussen 18:00 en 20:00 uur, ligt eraan hoelaat ik klaar ben met school/werk) hun hoofdvoer en sochtends hooi.. Maar als ik savonds na half 7 niet gevoerd heb, en ik ben in de kamer, dan begint hij te knagen.. Dan weet ik van dat hij nu honger heeft en nu eten wil :P

Ook als zij vinden dat de bak te vol is met keutels e.d.. Dan beginnen ze dat eruit te graven.. Heel irritant maar mijn groene bak heeft een redelijk brede rand waardoor er niet veel overheen valt.. Maar meestal probeer ik hun voor te zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn dochter met haar verjaardag een jong konijntje kreeg had ze haar op haar kamer staan, binnen de kortste keren schoon, alles op het toiletje, ze dronk wel heel veel maarja daar stonden we eerst niet zo bij stil. Toen ze bij een vriendinnetje kwam te zitten poepte en plaste ze ineens overal, van de zindelijkheid was niets meer over, maar ze drinkt wel veel minder. Misschien dat ze het eerst zo veel deed uit verveling, eten en drinken, en nu speelt en knuffelt ze volop en eten en drinken doet ze nu vanwege dorst en trek. Maar ik blijf het jammer vinden dat ze overal hun behoefte doen. De keutels buiten veeg ik wel op en gooi ik bij de planten (hele goede mest!!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan valt het met mijn konijntjes wel mee. Het enige dat irritant is is dat het vrouwtje vaak nog gewoon naast de bak plast, omdat... tja zeg het maar..

Maar ik heb nu ook 2 tioletbakken in het hok staan. 1 Giga driehoek en 1 redelijk grote rechthoek van 50cm ong. Zo blijft het toch wat langer fris ruiken.. Ze eten hier niet de hele dag door.. Maar hier krijgen ze dan gewoon sochtend hooi en savonds brok. En als ik net voer, dan eten ze maar daarna liggen ze echt gewoon saampjes te rusten/luieren.

Wel schieten ze nog overal van die knikkers..

En onderin doe ik een laagje van dat citrusmelk en de bak vul ik dan met houtkorrels..

wat bedoel je met citrusmelk onderin de bak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .