Ga naar inhoud

2nd opinion Abces


boghy

Aanbevolen berichten

Dank jullie voor de steun!

Bikkel is inmiddels thuis. :yes:

Ik ben flink geschrokken van de grote van de wond.

Hij heeft een snee van onder zijn kin tot aan zijn oksels.

De dierenarts heeft dit met zin gedaan omdat hij op deze manier het abces in zijn geheel kon verwijderen. Dus geen lekkende pus in de open wond. De nabehandeling valt nu ook mee. Maandag terug komen voor antibiotica injecties en die moeten we de komende tijd herhalen. Verder pijnstillers meegekregen en een medicijn om zijn darmen op gang te krijgen. Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat de dierenarts geen oorzaak heeft kunnen vinden. Zijn gebit is goed! Bikkel moest voor morgenmiddag iets hebben gegeten. Ik mocht hem alles geven wat hij lekker vind. Dus net een witlofblaadje voorgehouden en die heeft hij helemaal weggeknabbelt. Verder heeft hij ook goed gedronken!

Bikkel ligt nu in de woonkamer in een grote bench.

Hij mag niet op stro, zaagsel of hooi liggen, dus we hebben een bedje gemaakt van een flinke stapel kranten.

Nu is het wachten op plasjes en keutels.

Gr, Bo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ben blij dat het zo goed is gegaan.Bij Ollie was de wond ongeveer iets meer dat anderhalve wijsvinger en moest daar 2x daags zalf in smeren met mijn vinger.

Was zalf met AB en daarbij om de dag zelf duplociline injekties geven.

Ik was ook enorm geschrokken van de grootte van de wond en het bloedde nog wat toen ik m ophaalde.Het gedroogde bloed heb ik de volgende dag met afgekoeld gekookt water en wattenschrijfjes schoongemaakt.Ollie is wat dat betreft een lief konijn wat bijna alles goed vind.De eerste weken heeft hij op een handdoek geslapen.Zag er ook heel raar uit zn kaak en een stukje daaronder zo zonder haar.Nu komen er wat korte haartjes op.

Geef Bikkel maar een flinke knuffel van mij.Hij doet zijn naam wel eer aan!Ik vind het een Bikkel in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we het ergste nu heben gehad, de wond ziet er goed uit en Bikkel die doet alsof er niets aan de hand is. Meneer vind het geloof ik wel knus bij ons in de woonkamer. Zodra ik thuis ben mag hij uit de bench en huppelt vrolijk rond.

Hij heeft een medicijn gekregen om zijn darmen op gang te houden, waardoor hij nu vette keutels produceerd. Ik ga er vanuit dat het wel goed is. Het flesje is na vanavond leeg. Verder geven we nog steeds pijnstilling. Alleen het geven van de medicijnen vind hij niet zo'n geweldig idee. Ik kan hem niet goed vast houden, dus mijn man en ik doen het met zijn tweeen. Na het toedienen van de medicijnen krijgt hij iedere keer wat lekkers, in de hoop dat hij leert dat er een beloning volgt.

Maandag weer naar de dierenarts en dan horen of het er echt zo goed uitziet als ik denk! Ik vind Bikkel ook een hele Bikkel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update (voor de mensen die het leuk vinden om te lezen hoe het gaat)

Het gaat geweldig met Bikkel!

Vanavond naar de DA geweest en de wond ziet er prachtig uit. De hechtingen lossen vanzelf op. Vrijdag nog even terug komen voor een antibiotica injectie en dan zijn we klaar. De komende week mag Bikkel nog niet in zijn hok, dus verblijft hij nog gezellig bij ons in de woonkamer. Wel mag hij af en toe buiten in de ren die op het gazon staat. Bikkel vind het allemaal prima! Optillen gaat nu ook een stuk beter.

Ben zo blij :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera voor Bikkel!Fantastisch dat het zo goed gaat met hem!

Hoop dat hij zich goed blijft voelen en dat hij 100 wordt toch?

AB lijkt me erg kort;Ollie moet nog een week AB dan heeft hij 2 maanden gehad,dit was op advies DA in Utrecht ivm de bacterie die de ontsteking waarschijnlijk veroorzaakt heeft uit te roeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel bij Bikkel is dat het abces een kapsle had en dat ze het er helemaal uit konden snijden zondar dat het open is geknapt.

Verder krijgt hij nog wel een soort pijnstilling met antibiotica, mss dat dat ook werkt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijzonder verhaal met een schitterende afloop ! Hoopvol ook voor ieder die ooit hiermee te maken gaat krijgen en jouw verhaal leest, Boghy..

Ook wordt hier weer eens het belang van een goede konijnkundige dierenarts onderstreept !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee....

Onze Kobus is er aan overleden, daar zat het inderdaad in meerdere compartimenten/kamers en die was echt te zwak om te opereren..

Bikkel is nog een jong en gezond konijn...Dat heeft absoluut meegespeeld bij haar kans op herstel ..

En succesverhalen als deze kan iedereen gebruiken !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat we besloten om hem te opereren ben ik me eerst in gaan lezen.

Hoe groot was de kans op succes?

Helaas kwam ook ik weinig succes verhalen tegen. Toch vertikten wij het om ons erbij neer te leggen dat we dit konijn in moesten laten slapen. We hebben de gok toen maar genomen. Ik weet dat het heel anders af had kunnen lopen en daar heeft de dierenarts ook voor gewaarschuwd. Hij dacht te voelen dat er een kapsel omheen zat, maar kon dit niet met 100 % zekerheid zeggen. Door het kapsel durfde hij de uitdaging, zoals hij het zelf noemde wel aan.

Soms luister je naar je gevoel. Ik ben blij dat we dit hebben gedaan en het niet bij het eerste doodvonnis hebben laten zitten. Dat Bikkel en jong en een gezond konijn is speelde ook mee in het nemen van de beslissing. Maar vooral de gedachten, dat inslapen een makkelijke weg zou zijn. Veel mensen hebben hun mening uitgesproken, die meningen waren niet altijd positief. Deze mensen zien dieren niet als levende wezens met een eigen karakter. Het ene dier moet het andere maar vervangen als het even te moeilijk word of dat er een hoop kosten aan zitten. Ik kan ook niet zeggen dat er een geldboom in mijn tuin staat. We waren van plan om een nieuw hok te kopen, dat feest gaat nu even niet door en zullen we het tijdelijk met een 2de hands hok en een fles dettol moeten doen. Tja, het zijn keuzes die je maakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging van mijn man....

Hij zegt net tegen me "tussen rationeel en emotioneel beslissen zit een groot verschil"

Ik vind het een mooie uitspraak, die onze liefde voor konijnen duidelijk beschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo lieve mensen,

Het is goed te horen dat het goed is gekomen.

Mijn Suus heeft last gehad van meerdere abcessen.

Het begon bij 12 weken op haar oor, dat zou door de dierenwinkel zijn gekomen... maar na 3 plekken op haar oor begon het op haar snoet.

Heb het toen 1x onder narcose laten weghalen, maar het bleef maar terugkomen... uiteraard pijnstillers, en AB in de wonden, maar het hield niet op. Toen zijn we als laatste optie begonnen aan penicilline... dit heb ik zelf gespoten, en dat ging wonderbaarlijk goed. Suzie voelde er niks van. en de abcessen zijn nu al 9 maanden weg.

Blijkbaar ligt penicilline niet direct voor de hand bij DA, maar mijn DA gaf het niet op, en heeft er alles aan gedaan om Suzie beter te maken. Bij de tweede hulplijn kwam ze hiermee. Nog dank aan de DA.... Ze heeft Suzie gered, want na een al die weken had ik de hoop wel een beetje opgegeven...

groetjes patries

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben echt zo blij dit verhaal te lezen hier! Ik heb gister een redelijk grote bult op Bailey haar onderkaak ontdekt en ga zo meteen naar de DA! Heb me ook al een beetje ingelezen en kom overal alleen maar ramp verhalen tegen. Ik ben zo ontzettend aan het hopen dat het bij haar mee zal vallen. Ze is nog maar 2 jaar.. Hopelijk heeft mijn verhaal straks net zo'n goed einde als die van jou!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog veel succes!

Mijn konijntje had ook een abces, een heel groot in haar buik (navelstreng)

De DA zei dat altijd uitknijpen sowieso geen zin heeft, je verwijdert het hele abces zo niet dus het blijft terugkomen. Weghalen met operatie is het beste, en uiteindelijk het minst duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi allemaal,

ik zie dit forum vandaag voor het eerst.

Mijn konijntje Joey heeft ook een abces (een kaakabces om precies te zijn) en heb eigenlijk heel veel associatie met het verhaal van Bikkel.

Joey springt, rent, eet, speelt met zn maatje en knuffelt ermee en maakt haar schoon en andersom maar ondertussen wordt de bult groter.

Inslapen wil ik niet, daar voel ik me niet lekker bij.

Ik wil het beste voor mn lieve Joey.. vind het zo moeilijk.

Ik denk dat ik de operatie toch ga doe, nee heb ik al en ja kan ik alleen nog maar krijgen..

een verschil met de verhalen die ik hier lees.. Joey is 8 maar hij gedraagt zich nog net zo als 6 jaar geleden qua levendigheid. Ik heb het gevoel dat hij nog wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi boghy,

thanx voor je reactie. Nee dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb het besluit heel snel genomen, hij is als het goed is nu onder het mes.. het was of binnen 3/4 weken doodgaan als ik niks doe of dit..

dus beide keuzes zijn niet leuk.

ik heb er wel vertrouwen in want hij is heel erg sterk, maar goed ik weet nog steeds niet wat konijnen voelen en/of denken..

Ik hou je op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Joey weer naar huis mag, dan zul je hem de eerste wek in huis moeten houden denk ik. Wij moesten Bikkel op kranten zetten, omdat de wond aan de onderkant zat.

Kranten heb ik een dag gedaan maar dat vond ik zelf niet de oplossing. Ik heb badlakens gebruikt en Bikkel zat in een grote bench. Verder heeft hij pijnstilling gehad, caprofen drops en cisaral om de ontlasting weer op gang te krijgen. Het viel mij mee hoe snel Bikkel weer op de been was.

Ik hoop dat het met jou nijn net zo voorspoedig verloopt als met Bikkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Boghy.

Joey is weer thuis, en hij springt eet drinkt als een malle.

Dus hij is gelijk weer dezelfde. direct na de ingreep at hij weer. alleen ze hebben er voor gekozen om het abces open te leggen ipv het te verwijderen (dat scheen voor deze leeftijd toch te zwaar te zijn oid, bleek uit ervaringen die ze eerder hadden).

maar goed Joey is ook al bijna 9, en het zou geweldig zijn als hij dat zou halen:) zoals het er nu naar uit ziet gaat het goed..

hij krijgt ook caprofen drops en ik moet om de dag een injectie geven (40 dagen, dus 20 injecties onderhuids)

ach we w88 het af.. zolang het kan geniet ik van mn beestjes. (heb dr nog 1, ze zitten samen :-) )

misschien heb ik het even gemist, maar was bikkel nou 2? dan was het idd wel de moeite waard. maar er is toch nog een kans dat het terugkomt?

Ik hou Joey idd in huis.. maar nu loopt hij nog even buiten zolang ik erbij ben. het was niet noodzakelijk zei de dierenarts, maar ik doe het wel ivm vliegjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan met Joey!

Geef je duplo? (injecties)

Ik heb ook een nijntje gehad met een kleiner abces en dat hebben ze toen ook alleen maar open gelegd. Ik gaf antibiotica, gewoon druppen, en moest Clindacutin zalf in de wond spuiten. Deze taaie zalf zit in een grote tube, maar ik deed het in een kleinspuitje met een klein tuitje. Hierdoor kon ik het perfect in de wond krijgen.

Ook dit nijntje is er helemaal bovenop gekomen!

Bikkel is nu ongeveer een jaar en 3 maanden. Tijdens de operatie was hij dus een jaar oud.

Succes en hou ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .