Ga naar inhoud

Sterilisatie Viera 15 mei


Laura82

Aanbevolen berichten

Ik heb de knoop doorgehakt Viera wordt 15 mei gecastreerd.

Madame was voor de 3de keer schijnzwanger in 6 weken, plukt zich voortdurend heel fanatiek kaal. Denk dat het voor haar en Bailey een stuk rustiger wordt.

15 mei heb ik de auto van mijn ouders (zijn op vakantie), zodat het in ieder geval logistiek geen probleem is. De teckel van mijn ouders bivakkeerd dan in mijn woonkamer en mijn nijntjes hebben zoiezo van de luxe van hun eigen kamer. De teckel is verder rustig en ik houd ze dus goed gescheiden van elkaar.

Ik heb hier al flink meegelezen met de onlangs gebeurde sterilisaties.

Heb een soort plan van aanpak gemaakt,maar heb toch nog wat vraagjes/onzekerheden.

Vreemde is dat ik met Bailey lang niet zo zenuwachtig was.

Misschien toch de vrouwelijke binding die ik met haar heb :yes:

Wel of niet scheiden?

Ik denk dat ik Viera en Bailey zoiezo de 1e 2 dagen van elkaar scheid.

Optie 1: het tussenschot er tussen zetten.

Optie 2: de kooien volledig loskoppelen,maar wel in zelfde kamer.

Optie 3: Of is het beter de kooien in 2 aparte kamers te houden.

Optie 4: Niet scheiden.

Reden van de scheiding is dat ik dit wil doen is dat Bailey erg beweeglijk en lomp is.

Als Viera nu op de bank zit en Bailey binkied of rent voorbij of over haar heen dan zit ze een partij te brommen, ze vind hem nu al te druk. Kun je nagaan als ze ziek is.

Daarnaast wil ik haar ook goed in de gaten houden qua keutelen en eten natuurlijk.

Bailey is nogal een vreetzak, en wil Viera gewoon even de rust gunnen.

Ik zit zelf aan optie 1 of 2 te denken zodat ze elkaar wel kunnen zien. Ook mag Bailey onder toezicht wel bij haar op ziekenbezoek.

Voorbereiding

9 uur mag ik haar brengen entussen 3 en 5 kan ik haar weer halen.

De kruik en fleecedekentje liggen al klaar.

Spuitjes en dwangvoer (fibreplex) heb ik nog van Kahlua.

Pijnstilling krijg ik van de dierenarts mee.

Wat brokjes en haar lievelingsknabbeltjes gaan mee naar de dierenarts: wortel, munt en witlof.

Al haar lievelingshapjes worden in huis gehaald.

Hele weekend ben ik thuis (op de teckel uitlaten dan).

Herkoppeling

De koppeling de eerste keer is ongelooflijk makkelijk gegaan, eigenlijk gewoon bij elkaar zetten en het was liefde op het eerste gezicht.

Ook een eerder koppeling, destijds met Kahlua en Bailey ging ook geweldig snel.

Daarom denk ik wellicht ook wel erg makkelijk over het scheiden. Ook al heb ik gelezen dat ze ook wel steun kan hebben aan Bailey. Maar aangezien ze Bailey vaak te druk vind denk ik dat scheiden toch het beste is.

Hebben jullie nog tips en adviezen voor mij?

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt je goed ingelezen! Heel goed hoor.

Ik zou ze niet meteen uit elkaar halen, maar afwachten hoe Bailey reageert als Viera thuis is. Snuf zat de hele dag te zoeken naar Nijn. Hij at en keutelde ook niet. Toen ze er eenmaal was ging hij voor haar zitten, kopjes geven en waken. Een paar keer stapte hij over haar heen, maar dat vond ze niet erg. Hoe lomp hij normaal ook is, zo lief was hij nu. Ze had hem ook echt nodig. Als hij naast haar zat, duwde ze haar kopje tegen hem aan.

Mocht het zo zijn dat Bailey echt onstuimig tekeer gaat kun je de hokken gewoon tegen elkaar laten staan, maar inderdaad met traliewerk ertussen. Zo kunnen ze hun neusjes toch tegen elkaar aan zetten. Tip van Loes wederom, zij heeft dit met Eufrasie en Hypoliet ook gedaan. Zij heeft ze toen ook niet opnieuw hoeven te koppelen, omdat ze toch naast elkaar zaten.

Ik weet eigenlijk niet of je de spuitjes van Kahlua mag gebruiken, omdat ze ziek was, toch? Ik heb gewoon spuitjes gevraagd en gratis meegekregen. Lijkt me ook normaal in dit geval.

Je voorbereidingen zijn perfect. Ik denk dat het wel goed komt hoor. De nazorg is belangrijker en meer cruciaal vaak dan de operatie zelf. Het beginnen met eten is het moeilijkst. Dat heb je in onze verhalen natuurlijk kunnen lezen ;). Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had meer spuitjes meegekregen en niet allemaal gebruikt, dus dat zit wel goed.

Ik denk dat ik het idd beter even kan aankijken in plaats van meteen scheiden.

Weet nog dat Bailey niet te genieten was toen Kahlua opeens verdwenen was.

Wellicht dat het dwangvoer dat ik heb inmiddels niet meer goed is, toch al 2 maanden geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk het inderdaad even aan. Konijnen schijnen net als mensen beter op te knappen als er soortgenoten bij zitten ;)

En zo scheid je ze niet helemaal. Belangrijk is dat Viera haar rust krijgt, want die zal ze nodig hebben. Ze kan zich in het begin nog niet weren in verband met de pijn en uitwerking van de narcose. Dus als Bailey gaat rijden even goed oppassen, ook wegens de hechtingen. Nijn zit overigens niet aan hechting. Ze kan er volgens mij ook niet bij. Het zit op een tactische plaats. Dus als je nog een mooi rompertje met een uiltje erop kunt gebruiken van de HEMA ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel of niet scheiden?

Ik heb Izzie en Guus in het begin wel uit elkaar gelaten. Wel heb ik Guus op 'ziekenbezoek' laten gaan, dus bij Izzie in de kooi gezet op dag 1. 's Avonds hebben ze apart geslapen. Vandaag, dag 2, rennen ze veel buiten de kooi, maar Guus is erg enthousiast en Izzie rent er voor weg. Daarom heb ik vanavond de kooien tegen elkaar gezet (de lange kant van Izzies kooi tegen de korte kan van Guus' kooi, zo kan ze zelf kiezen of ze in zijn buurt wil liggen of niet) en ik ga gewoon elke dag kijken hoe het gaat.

Ook met de kennis die ik nu heb, zou ik het op dezelfde manier doen, omdat ik Guus niet alleen bij een zieke/herstellende Izzie durf te laten. Maar misschien is het mannetje bij jou juist extra bezorgd en doet hij heel lief! Hou ze in ieder geval wel goed in de gaten!

Voorbereiding

Goed geregeld, de voorbereiding! Zorg wel voor veel wortelloof en peterselie, dat eten ze makkelijker dan iets harts (zoals echt wortel en zelfs witlof eet Izzie nu nog niet).

Herkoppeling

Hopelijk is er geen herkoppeling nodig. Hou er wel rekening mee dat je vrouwtje ziek/herstellende is en daarom wat feller kan reageren op het mannetje.

Tips

Hou de wond in de gaten en let goed op of ze eet. Ik heb bix geteld (10 neergelegd), zo kan ik goed zien of ze gegeten heeft. Van het hooi heb ik een mooi rond balletje gemaakt, zo kan ik goed zien of er sprietjes uit zijn.

Ik weet niet of ze het bij jouw dierenarts ook doen, maar hier hebben ze over de wond een soort plastic pleister gedaan. Ze kan de hechtingen er dus niet uit trekken. Als ze dat niet hebben, is een rompertje in huis hebben een goed idee. Mocht ze dan aan de wond knabbelen/krabben/likken, dan kun je het rompertje aan doen en kan ze er niet aan.

Zet een waterbakje neer, want misschien wil ze niet meteen uit een flesje drinken. Ook kun je hooithee zetten, dat vinden ze vaak lekkerder dan gewone thee.

Misschien kun je een potje babyvoeding (wortel, 4+ maanden) in huis halen voor eventueel te dwangvoeren.

Uhm... Als me nog iets te binnen schiet, dan voeg ik het nog toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou aangezien Viera haar volledige buik van staart tot nek kaal heeft geplukt denk ik dat een rompertje wel van pas komt :-) Of de hechting moet op der rug zitten ;-0 maar dan kan Bailey er weer bij ;-(

Daarnaast heeft Bailey zijn eigen hechtingen er ook uitgejast dus ik zie hem ook nog wel een keer doktertje spelen bij Viera.

Maffe is dat als ik zo controlfreakerig bezig ben ik me ene stuk geruster voel. Heb nu heel veel te lezen iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor de tips marjoleintjuh.

En jij natuurlijk ook he Karina.

Zal de dierenarts vragen of hij zo'n sticker gebruikt. Bij bailey destijds niet.

Lijkt me niet lekker met er af trekken trouwens.

Wortelloof kent ze nog niet, dus die ga ik wel halen.

Ga idd ook wortelhapje halen.

Ze is altijd al snel knorrig als baley te druk is, dus denk dat ie het wel uit zijn hoofd laat om te rijden. Daarnaast reageert Bailey heel goed op mijn stem als hij te ruw bezig is met haar.

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn heeft geen pleister erop. Ik zie de hechting ook nauwelijks, zo klein is het. Ongeveer 3 cm schat ik en dan naar binnen toe gehecht. Zo netjes, daar kan ze bijna niet aan peuteren. Bovendien, zoals ik al zei, lijkt het alsof ze er niet bij komt. Zo lenig is ze dan net niet gelukkig.

Ik heb een rompertje zonder mouwtjes, ook met overslag, 1,95 euro en het kleinste maatje. Ik ben blij dat het niet nodig is, maar om in huis te hebben was toch goed. Ook de kruik erbij vond ik erg belangrijk.

Als Bailey zo'n chirurg is zou ik de tralies ertussen zetten. Tenminste 's nachts. En onder toezicht even samen laten wandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, morgen is het dan zover.

Morgenochtend 9 uur ga ik haar brengen en daarna door naar mijn werk.

Het rompertje is aangeschaft.

Morgenochtend maak ik vast hooithee en de kooi voor haar klaar.

Verder natuurlijk lekker groen om te knabbelen en babyvoeding.

Geloof dat ze wat aanvoelen, ze zijn erg klef vanavond, samen relaxen, samen rondwandelen en samen wassen. Bailey probeert Viera zo ver te krijgen hem eindelijk eens te wassen. Terwijl ze normaal buiten de kooi echt hun eigen ding doen.

Ik zet de klep tussen de kooien en laat haar morgenmiddag lekker tot rust komen, dan verder even aankijken en dan mag Bailey effe op visite, eerste nacht laat ik ze waarschijnlijk apart.

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viera was erg stresserig, sprong uit mijn armen toen ik haar in de kattenvervoermand wilde doen en kwam op de traliekooi terecht. Gelukkig was ze nog heel, maar erg onrustig.

Heb haar een uurtje geleden afgeleverd.

Ik word straks gebeld hoe het gegaan is en kan haar rond 3/4 uur weer ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd, ik had al een bakje meegegeven met haar lieveling hapjes.

Zal allemaal wel meevallen maar altijd effe afwachten.

Ze had vanochtend al even de kooi overhoop geschopt, had daar vast de fleecedeken ingegooid, maar die moest natuurlijk anders van haar :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb haar om 4 uur opgehaald.

Haar baarmoeder was wel wat verdikt gaf de DA aan.

Ze was om 10 uur geopereerd dus had al wat kunnen bijkomen.

De 10 biksjes en het hooi die ik mee gegeven has, had ze al op. Ook het wortelloof en peterselie was ze aan begonnen. Had zelfs al geplast en een beetje gekeuteld.

De DA gaf aan dat dit wel snel was.

Toen ik thuis kwam heb ik de kruik warm gemaakt en de onderkant van de kattenvervoerbak in de kooi gezet. Tot mijn verbazing klom ze voorzichtig de kooi uit en ging op haar favoriete plekje achter de kooi zitten (daar waar Bailey op de foto zit links). Toen de kamer maar even dichtgedaan en toen ik een kwartiertje later weer kwam kijken zat in een ander deel van de kamer verstopt, waar ik er makkelijker bij kon.

Ik heb haar toen maar opgepakt en in de kooi gezet en de klep snel dicht gedaan.

Om half 5 had ze de kooi al helemaal volgekeuteld.

Kortom volgens mij is dit een droomcastratie. Za tnet al lekker te knabbelen aan haar hooi.

b8af71898598052b1ae8e6fa47596887_11839.jpg?dl=1242398863 ab2abf5105278b80b078e3e47eddbf53_11838.jpg?dl=1242398863

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .