Ga naar inhoud

vachtmijt, advies nodig!


Swa100

Aanbevolen berichten

hallo mede bb-ers

zoals sommige al weten had appie last van vachtmijt. zaterdag ben ik met appie naar de DA geweest en deze gaf mij poeder mee.. hiermee zou ik hem 1x helemaal moeten inpoederen en dit na 2 weken moeten herhalen..

helaas zit de kale plek er nog steeds en ik blijf veel schilfertjes zien... is het een idee om van dat spul (selamectine) te halen? met zo'n pipet? en kan ik dit nu wel gebruiken na die poeder van een week geleden?

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe het gaat als je een dierenarts zelf moet bellen.

Dat de kale plek er nog zit, is wel logisch hoor, het haar groeit niet zo snel terug. Maar die schilfers dat weet ik niet goed, die moeten volgens mij wel snel weg zijn nadat de mijt weg is.

Weet je welk product er in het poeder zat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Therapie tegen vachtmijt:

Je kan de vacht mijten goed bestrijden met een tweemalige behandeling met een pipet met de werkzame stof selamectine.

Een middel met de werkzame stof selamectine is een goedwerkend en veilig vlooien- en mijten middel om te gebruiken bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vind ik dat je eerst naar de da moet gaan.

Ik wil hiermee niet zeggen dat Ornithos geen verstand heeft hoor, maar is altijd beter om naar een goede da te gaan dan zelf te gaan dokteren..

Ook moet je oppassen dat je nijntje geen wondjes heeft! Kan behoorlijk pijn doen als je dan zo'n pipetje gaat gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heey mensen,

nou aangezien het sowieso mijt is ben ik zelf even gaan kijken bij een dierenwinkel;) hier vond ik een behandeling van beaphear.. 4 pipetjes in een doosje.. lijkt mij goed.. geloof dat daar ivomec inzit;) voor appie zou ik er 3 moeten gebruiken, aangezien hij 2,5 kilo weegt kan ik dit nu gewoon toepassen? en moet ik dit op de plek doen die kaal is (met schilfers)? de huid is nog gewoon heel;) de plek zit zegmaar tussen de schouderbladen... of moet ik het hoger in de nek doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof kijk je uit niet alle middelen zijn geschikt voor konijnen kunnen zelfs dodelijk zijn.Gewoon naar je dieren arts en een injectie halen lijkt me het makkelijkste met het juiste middel.Veel vlooien middelen zit ook ivomectine in die konijnen beslist niet mogen hebben....

mijn DA deed daar niet eens aan geloof ik... ik heb even met een KK DA gesproken en enkele fokkers.. ik heb gewoon de anti parasiet 150 van beaphar genomen... appie mocht eigenlijk 3 pipetjes hebben, amar ik heb hem er 2 gegeven.. speciaal voor konijnen en cavia's enzo is het.. had van wat mensen wat ervaringen gehoord.... ik heb het goed volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou lekkere dieren arts dan daar kun je dus niet terecht met je konijn dan...

nou, deze DA staat in de lyst.. iig.. dit is een kennis van een vriendin van mn moeder... die weet dat we het financieel niet echt heel breed hebben sinds het onaangekondigd vertrek van mn vader.. we leven zo'n beetje onder bystandsniveau.. alles voor het konyntje betaal ik zelf.. incl afgelopen DA bezoek.. en dat kostte genoeg.. toen gaf een DA (die niet in de lyst staat) me poeder mee, hier was ik niet tevreden over en zo ging ik dus op zoek naar andere alternatieven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet verstandig om zonder deskundig medisch advies met verschillende medicijnen door elkaar heen te gaan zitten goochelen. Waarom heb je niet eerst die poederbehandeling afgemaakt (dus je konijn over een week nog een keer bepoederen)? Als het dan nog niet over was had je daarna altijd nog advies kunnen inwinnen bij een dierenarts. Dat spul wat je nu zelf gehaald hebt zal misschien best wel geschikt zijn voor konijnen als dat op de verpakking staat (al gaat dat niet eens voor alles op, denk bijvoorbeeld maar aan knaagstenen). Als je echter twee van die middelen tegelijkertijd gebruikt (en dat doe je: poeder en pipetjes) kan de concentratie giftige stoffen die zich in het konijn ophopen te groot worden waardoor het schade kan toebrengen aan je konijn.

aangepast door Kiwi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf ook niet zomaar dingen kopen in de dw.

Je had misschien via de telefoon met de da kunnen overleggen en evt stronghold (voor kittens) kunnen vragen. Bij onze da kost 1 zo'n pipetje 7 euro ofzo.

(Als de andere da de mijten heeft vastgesteld he)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb medisch advies gehad.. ik maakte de behandeling niet af omdat ik geen resultaat zag.. en dit moest ik na de eerste dag al kunnen zien.. en ik wou actie ondernemen.. anders konden de mijten nog een week gaan verspreiden.. en dan ben ik verder van huis.. er zit ivermectine in.. (was in de war met ivomec).. ik heb meer gelezen hier over deze stof en dit zou goed kunnen werken.. ik heb wat fokkers en info gehad van een KK DA.. en sowieso van meer mensen goede ervaringen gehoord met dit spul van beaphar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .