Ga naar inhoud

Nijn zijn tandproblemen...


lianne

Aanbevolen berichten

Zijn wéér terug, denk ik... aangezien hij weer slecht eet, smakt als hij niet aan het eten is en ook weer minder energie lijkt te hebben.

Vannochtend lag zijn schaal groenvoer deels onaangeroerd nog in zijn hok, peterselie was wel op en er was wat geknabbeld van het witlof, maar meer ook niet. Biksjes poogt hij nog te eten, ik heb de DA al gebeld. Morgen maar weer eens op bezoek, je gaat haast denken dat hij het leuk gaat vinden.

Begin er zelf nu wel een beetje moedeloos van te raken. Iedere keer weer die spanning, geregel, kosten... pfff. Hetgeen wat ik nog het meest vervelend vind is om te zien dat hij na een tijdje heerlijk in zijn vel te zitten, ineens weer zo terugvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voornamelijk de irritatie die het op zijn tong geeft geweest de vorige keren. Dat moet gewoon erg pijnlijk zijn. Ben benieuwd wat er morgen bij de DA uitkomt, ik hoop toch zo dat het voor hem een keer goed gaat. Ik ga zo maar weer wat potjes olvarit halen...

Hij eet ook sinds januari bar slecht hooi, en ik had eindelijk een merk gevonden dat hij wel flink aan het eten was, maar die dierenwinkel verkoopt dat merk niet meer. Dus ik kan weer op zoek naar hooi ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een konijn (Finn van juli 07) die ook erge gebitsproblemen heeft (hopelijk blijft het nu hierbij). Misschien heb je wat aan de ervarng die ik ermee heb:

Ik ben met hem in november naar de DA geweest, kiezen stonden scheef, dus zijn ze geslepen. 3 maanden verder at hij helemaal geen groente meer (hooi heeft ie nooit gegeten), weer bij de DA langs, kiezen stonden nog schever, en er zijn toen 4 kiezen getrokken. Een maand later weer problemen, snijtanden scheef en nog 2 kiezen...alles getrokken. Dit laatste bezoek was 3 weken terug. Hij heeft alleen nog kiezen in beide onderkaken, en in de linkerbovenkaak 1 en de rechterbovenkaak 3, dezen staan volgens de dierenarts allemaal goed, hopelijk blijft dat zo. Hij is inmiddels van het zachte voedsel af en eet weer klein gebroken science selective korrels, het lijkt erop dat hij het nu goed trekt. Kleingeknipt hooi en klein gesneden groenten moet hij niks van hebben. Hij zit verder lekker in zijn vel, en in ons geval is het nu afwachten of en wanneer de volgende problemen de kop op steken, ik hoop dat dit niet gebeurd.

Ik ben dus wel benieuwd hoe je nu bij de DA vandaan komt, een aantal kiezen en tanden trekken hoeft dus niet een heel groot probleem te zijn als je daarmee de gebits problemen en de maandelijkse DA bezoekjes beperken wilt. In iedergeval heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de bevindingen deze keer.

Kies links onderin heeft weer een forse haak, deze is de vorige keer verwijderd. Deze is ook de veroorzaker van al het kwaad. Op rechts zit ook een haakje, maar die geef nog geen irritatie. Aangezien Nijn zich op een gegeven moment wel over gaf aan de DA is er geprobeerd een stukje van de haken weg te veilen, maar dat is helaas niet gelukt omdat hij nogal panisch werd. Morgen dus nogmaals terug, om het onder narcose weer te proberen, en dan maar duimen dat het nu langer wegblijft.

De DA schrok er zelf van hoe snel de haken weer terug waren, zo snel had ze nog nooit gezien. Het was zo duidelijk dat ik ze ook heb gezien... arm beestje toch :(

Het wegveilen van het scherpe puntje van in ieder geval de forse haak heeft al 1 ding bereikt...HIJ ZIT NU TE ETEN! :bounce:

*verhaal*

Kiezen trekken gaat niet lukken, de DA durft het niet aan omdat ze bang is dat ze meer schade aanricht met het trekken dan dat het uiteindelijk gemak oplevert voor Nijn. De kiezen zitten te vast in de kaak, als ze los hadden gezeten had het wel gekund. Enige mogelijkheid om ze te laten trekken zou in Utrecht zijn, maar daar wil ik liever nog even niet aan denken :$.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht is alles goed gegaan, hij heeft gewoon gegeten nadat het scherpe puntje eraf was gehaald. Zo zie je maar wat een mm al voor een overlast kan zorgen...

De haken zijn weer compleet verwijderd, Nijn is goed bijgekomen uit zijn narcose.

Ik heb van een collega een pluk van haar hooi gekregen om te kijken of dat wat is, het is mooi groen en het ruikt ook erg goed. Mocht hem dat bevallen neemt ze een groot pak voor me mee! :) Dan maar hopen dat meer hooi eten toch echt gaat helpen voor het goed afslijten van de kiezen.

Voor de rest is de nazorg gewoon weer hetzelfde, AB+pijnstillers. Ik word hier nog eens een expert in :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil het de volgende keer idd even ook daar verder informeren. Het probleem is ook dat ik compleet afhankelijk ben van het OV en met een konijn dat niet goed eet een van anderhalf uur maken is dan iets wat ik dan liever niet doe... Maar ik probeer in ieder geval alles te doen wat er mogelijk is, want tsja, ik ben gewoon dol op Nijn! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alvast een mail gestuurd naar WP voor wat meer informatie...

Verder gaat het met Nijn goed, hij eet flink door, zat vannochtend in de zak met hooi die nog bij het hok lag. Vreemd beest! Hij is nog altijd niet op zijn gewicht en het word ook met de keer lastiger om hem op zijn gewicht te krijgen en te houden.... Gelukkig heeft hij geen problemen met wortel en fruit eten ;)

Hij is deze keer "slechts" 20 gram afgevallen volgens mijn metingen, vorige keer was het ruim 100 gram. Hij zit nu op 1180 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je nijn ook zou kunnen geven om wat extra aan te komen zijn zonnebloem pitjes.

Die vinden ze meestal heel lekker en bevatten net wat extra vetten.

Je moet dan uiteraard wel de ongezouten hebben en die vind je meestal wel op de vogelafdeling van de dierenwinkel.

Wat hooi betreft... Caroline heeft laatst een link gepost over een "nieuw"hooi merk.

Het schijnt voortreffelijk gegeten te worden,ook door slechte hooieters!

Inmiddels zijn er ook andere leden die er heel positief over zijn!

Misschien een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn blijft ook steeds haken houden op zijn kiezen. Eerst zat ik bij een dierenarts die zei dat ze daar alleen wat aan konden doen onder narcose. Dat heb ik toen een keer laten doen. 114 euro. Maar elke twee maanden onder narcose voor zijn tanden leek mij niet erg gezond en erg duur. Toen mijn konijn ineens een losse kies bleek te hebben die aan het bloeden was moest ik met spoed naar een andere dierenarts. Toen bleek ineens dat de kiezen geknipt konden worden door de bek van mijn konijn open te houden met een klemmetje. Vlekkie vindt het en beetje vervelend, maar binnen 10 minuten is alles gebeurd. Het knippen doet geen pijn en er is zo geen gevaar voor zijn gezondheid. Kosten zijn nu 20 euro (inclusief een antibioticaprik die hij krijgt als blijkt dat zijn wang of tong een beetje kapot is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .