Ga naar inhoud

Voedster dood en nu ?


demoli

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Drama hier. Onze voedster is vandaag dood gegaan. En nu zitten we met 5 jonkies die al wel zelf water drinken en brokjes eten,maar die we ook nog regelmatig aan de tepels van moeders zagen hangen. Gaat dit goed ? Of moeten we zelf mee gaan helpen ?

Ze zijn een week of 4 oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ik ook benieuwd naar, de leeftijd van de moeder, en of er enige aanwijsbare reden is waarom ze nu overleden is.

Wat betreft de kleintjes, als ze idd 4 weken zijn en ze eten biks en drinken zelf water dan hoeft dat geen probleem te zijn. Je moet ze wel tot ze 8 weken oud zijn bij elkaar houden, nu de moeder weg is hebben ze steun aan elkaar.

edit: tegelijk met Danielle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenvriend1; kijk uit met je advies. Ze hoeven niet bijgevoerd te worden.

Ze horen normaal indd tot 8 weken bij de moeder te blijven en ze drinken inderdaad dan nog wel eens melk, maar met 4 weken hebben ze echt geen melk meer nodig.

Ze eten hooi, biks en al wat groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JE KONIJNTJES MOETEN ECHT HANDMATIG GEVOED WORDEN!

ze mogen normaal pas bij 8 weken weg bij de moeder, dit is omdat ze nog melk nodig hebben van te voren,

je moet ze dus handmatig voeden met speciale melk, ik denk dat je daarvoor je da moet bellen!

je moet in ieder geval hiervoor een spuitje zonder naalt gebruiken, pas wel op want de mondjes van pas geboren konijntjes kunnen snel beschadigt worden!

Verder moet je zorgen dat het nest goed warm blijft, en als ze buiten staan naar binnen nemen.

Sorry hoor, maar dit is helemaal niet waar.

Ze kunnen nu prima zonder moedermelk, je hoeft ze niet bij te voeren.

Daarbij hoef je ze ook niet naar binnen te halen als ze buiten staan, ze liggen in een nestje neem ik aan, en dat is warm genoeg. Ook zullen ze al regelmatig zelf rondwandelen als ze 4 weken zijn, en dit wordt alleen maar meer. Ze hebben de warmte van het nestje niet eens meer persé nodig.

Daarbij is de temperatuur buiten momenteel dusdanis warm dat het hoe dan ook geen probleem is als ze buiten staan.

Edit: weer tegelijk met Danielle :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de snelle reacties allemaal. De kleintjes lopen al flink door het hok heen. en eten allemaal zelfstandig, dus dat gaat goed komen.

Waarom de voedster dood is, geen idee, ze was allergisch voor "iets" waar de DA geen oplossing/voeding voor had, van alles geprobeerd,maar geen soelaas, misschien dat dat in combi met 5 jonkies te zwaar is geweest ? We zullen het helaas nooti weten, en geven haar morgen een mooi plekje in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat hoeft denk ik niet meteen toch, als er een allergie is hoeft het niet zo te zijn dat het dier niet meer eet, mijn kat heeft ook een voedselallergie maar krijgt speciale voeding hiervoor, ze eet als een beer.

Heb nog nooit gehoord van een voedselallergie bij nijnen, en daar is geloof ik ook geen speciale voeding voor, klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat hoeft denk ik niet meteen toch, als er een allergie is hoeft het niet zo te zijn dat het dier niet meer eet, mijn kat heeft ook een voedselallergie maar krijgt speciale voeding hiervoor, ze eet als een beer.

Heb nog nooit gehoord van een voedselallergie bij nijnen, en daar is geloof ik ook geen speciale voeding voor, klopt dat?

en ik denk dat ze dat bedoelde, dat dat er niet was voor haar.. maar ik weet neit zeker want ik snap het niet echt zo goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

omg.. bij mij is gisteren hetzelfde gebeurt..

mijn voedster van 7 jongen (onverwachts!!) is overleden.

de jongen waren donderdag precies 4 weken oud.

gelukkig eten ze al wel hooi, brokjes en drinken water.

ik vind het heel vreemd want mijn voedster was nog maar 1 jaar oud:|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .